قرص غضروف ساز تریپل فلکس و موارد مصرف آن


قرص غضروف ساز تریپل فلکس و موارد مصرف آن

آرتروز از بیماری‌های دردناک مفصلی است که به دلیل از بین رفتن مایع غضروفی بین مفاصل ایجاد می‌شود. برای کاهش درد ناشی از این بیماری می‌توان از داروهایی با عنوان قرص غضروف ساز استفاده کرد. تریپل فلکس یکی از انواع این داروهاست.

افراد زیادی مبتلا به بیماری‌های مربوط به مفاصل مثل آرتروز هستند. این مشکل به دلیل از بین رفتن ماده غضروفی بین مفاصل ایجاد می‌شود و بیمار معمولا به هنگام مراجعه به پزشک داروهای مسکن و در مواردی هم دارویی تحت عنوان قرص غضروف‌ ساز دریافت می‌کند. اما فکر می‌کنید این دارو تا چه اندازه می‌تواند در کاهش درد و التهاب مفصل موثر باشد؟ در ادامه به بررسی این موضوع و معرفی قرص غضروف ساز تریپل فلکس می‌پردازیم.

قرص غضروف ساز تریپل فلکس و موارد مصرف آن

آیا قرص غضروف ساز یک درمان‌کننده است؟

موادی که امروزه به نام غضروف ساز در بازار دارویی وجود دارند همگی ماده موثره‌ای به نام گلوکزامین دارند و بعضا حاوی کندروایتین سولفات هم هستند. مطالعات زیادی بر روی موثر بودن یا نبودن گلوکزامین و کندروایتین سولفات بر روی روند آرتروز و ساییدگی مفصل و درد مفصلی انجام شده ولی هیچ مطالعه‌ای تاکنون نشانه نداده که این مواد تاثیری در روند ساییدگی و آرتروز داشته باشند و مهمتر از همه هیج مطالعه‌ای نتوانسته نشان دهد که این مواد غضروف ساز هستند؛ چرا که وقتی قوطی دارو را می‌خرید که روی آن نوشته شده است " گلوکزامین / کندروآیتین سولفات" شما نمی‌توانید مطمئن باشید واقعا چیزی را که می‌خواهید بدست آورده‌اید. طبق مطالعه جدیدی که به عمل آمده تنها نیمی از این مکمل‌ها واقعا به اندازه‌ای که بر روی جعبه ذکر کرده‌اند حاوی این مواد هستند.

قرص تریپل فلکس چیست؟

قرص تریپل فلکس (Triple Flex) یکی از انواع قرص غضروف ساز می‌باشد که حاوی 3 ترکیب مورد نیاز برای ساختمان مفصل و غضروف است. این 3 ترکیب عبارتند از: گلوکزامین، کندروئیتین و متیل سولوفونیل متان (MSM).

گلوکزامین که توانایی کاهش درد آرتروز را دارد. کندروئیتین که جهت ساخت کلاژن که ترکیبی ضروری برای استحکام بافت مفصلی است و متیل سولوفونیل متان که منبع مهم تامین گوگرد در مفاصل بوده و علاوه بر کاهش درد، دارای اثرات ضد التهابی بر مفاصل است.

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های تجاری
-
موارد مصرف بهبود و التیام دردهای مفصلی
عوارض عوارض گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال
تداخل دارویی داروهای رقیق‌کننده خون


مقدار و نحوه مصرف قرص غضروف ساز تریپل فلکس

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول قرص تریپل فلکس به صورت 3 بار در روز مصرف می‌شود و تاثیر گرفتن از آن حداقل به 4 الی 6 هفته زمان نیاز دارد.

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص تریپل فلکس باید بدانید

چنانچه مبتلا به دیابت هستید این دارو را بااحتیاط مصرف کنید. مصرف این مکمل در زنان باردار و شیرده و یا کسانی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند باید با نظر پزشک صورت گیرد. دارو را در جای خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. قرص غضروف ساز تریپل فلکس و موارد مصرف آن

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

استفاده از محصولات موضعی و مکمل‌های خوراکی ضد التهاب جهت دستیابی به نتیجه بهتر توصیه می‌شود. مصرف این مکمل ممکن است نیاز به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایپوبروفن را جهت درمان تورم و درد ساییدگی مفصل کاهش دهد.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این مکمل را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

گروه سلامت ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...