8 آزمایش علمی ساده و سرگرم کننده که می‌توانید در خانه انجام دهید


8 آزمایش علمی ساده و سرگرم کننده که می‌توانید در خانه انجام دهید

در این مقاله ما 8 آزمایش علمی بسیار ساده و جذاب نظیر ساخت اسلایم خانگی، گردبادی در یک قوطی نوشابه، یخ فوری و غیره را آموزش خواهیم داد که می‌توانید به سادگی در منزل انجام دهید. علم شاید کمی ترسناک به نظر برسد. حتی طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته در مکانیک کوانتومی یا شیمی آلی،... نوشته 8 آزمایش علمی ساده و سرگرم کننده که می‌توانید...

در این مقاله ما 8 آزمایش علمی بسیار ساده و جذاب نظیر ساخت اسلایم خانگی، گردبادی در یک قوطی نوشابه، یخ فوری و غیره را آموزش خواهیم داد که می‌توانید به سادگی در منزل انجام دهید.

علم شاید کمی ترسناک به نظر برسد. حتی طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته در مکانیک کوانتومی یا شیمی آلی، گاهی اوقات علم می‌تواند باعث سرگیجه شما نیز شود. اما شما مجبور نیستید به جز چندین سال تحصیل در مدرسه و یا کار در یک آزمایشگاه پیشرفته فناوری با علم سر و کار داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم چندین آزمایش علمی ساده را به شما معرفی کنیم که می‌توانید آن‌ها را در منزل خود و با کمترین امکانات انجام دهید. شاید این آزمایش ها بتوان فاصله میان شما و علم را تا حدودی بردارد. در ادامه با ما همراه باشید.

گردباد در قوطی نوشابه

دانلود ویدیو

شما می‌توانید در قوطی نوشابه یک گردباد جذاب را درست کنید. تنها لوازمی که شما نیازمند آن‌ها هستید دو عدد قوطی نوشابه، یک لوله برای اتصال دو قوطی و مقداری آب است.

زمانی که آب را در قوطی بالایی تکان دهید، آن یک در لوله‌ی پایینی به وجود میاورد. این بدان خاطر است که وقتی آب در قسمت بالایی به جریان می‌افتد، در قوطی پایین هوا به وجود می‌آید. شما حتی می‌توانید کمی رنگ یا یک ماده رنگی را به آب قوطی بالایی اضافه کنید تا گردباد شما زیباتر به نظر برسد.

رنگین کمان در یک لیوان

دانلود ویدیو

این آزمایش علمی از مزیت‌های چگالی برای ساخت یک رنگین کمان در لیوان استفاده می‌کند. زمانی که شما شکر به یک مایع اضافه کنید، این باعث ایجاد چگالی می‌شود. هرچقدر شکر بیشتری اضافه کنید، چگالی بیشتری به وجود می‌آید. حال اگر شما 4 رنگ مختلف حاوی چگالی را به آب تزریق کنید، آن‌ها به شکل لایه‌های مختلفی بر روی یکدیگر قرار میگیرند. بدیهی است رنگی که از چگالی بیشتری برخوردار باشد در پایین‌ترین سطح لیوان قرار خواهد گرفت.

اسلایم خانگی

دانلود ویدیو

آیا تا به حال به فکر ساخت اسلایم افتاده‌اید؟ وقتی شما یک ماده چسبناک، آب و کمی رنگ خوراکی را میکس کنید، سپس کمی به این ترکیب پودر بوراکس اضافه کنید، یک اسلایم خانگی جذاب را خواهید ساخت. این بدان خاطر است که در چسب، پلی وینیل استات قرار دارد که در اصل یک پلیمر مایع است.

بوراکس، مولکول‌های پلی وینیل استات را به یکدیگر متصل می‌کند و با ساختن یک پلیمر بزرگ و انعطاف پذیر، شما را صاحب یک اسلایم خانگی می‌کند.

فشفشه پاستا

دانلود ویدیو

آیا باور می‌کنید که شما می‌توانید بدون هیچ وسیله اضافه‌ای تنها با مخمر، پراکسید هیدروژن، یک شیشه، فندک و یک تیکه پاستای نپخته یک فشفشه جذاب درست کنید.

وقتی که مخمر و پراکسید هیدروژن را با یکدیگر مخلوط می‌کنید، آن‌ها با یکدیگر واکنش نشان داده و گاز اکسید کربن ایجاد می‌کنند. هنگامی که این گاز از طریق یک قطعه پاستا به بیرون منتقل شود، یک فشفشه کوچک را شما در اختیار خواهید داشت.

لامپ لاوا

دانلود ویدیو

قرص آلکا سلتزر گزینه عالی برای رفع سوزش سر دل یا ناراحتی معده است. اما احتمالا نمی‌دانستید که می‌توانید با استفاده از آن یک لامپ لاوا خانگی بسازید. از آنجایی گه روغن و آب دارای چگالی و قطبیت‌های متفاوتی هستند، وقتی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم آب به سمت پایین متمایل می‌شود. هنگامی که شما رنگ خوراکی را نیز به آن اضافه کنید (که بر پایه آب است)، سپس آن نیز به سمت پایین فرو می‌نشیند.

حال اگر یک ورق قرص آلکا سلترزر را در آب بریزید، آن با آب واکنش نشان داده و باعث می‌شود قطره‌های رنگی با سرعت به سمت بالا حرکت کنند، هوا آزاد شده و باز به پایین بیایند. این دقیقا نمایشی است که مشابه آنچیزی است که در لامپ های گدازه‌ای لاوا مشاهده می‌کنید.

یخ فوری

دانلود ویدیو

برای اینکه آب به یخ تبدیل شود، آن نیازمند یک هسته جهت شکل دادن بلورهای جامد است. معمولا آب با ذرات و ناخالصی‌هایی تشکیل می‌شود که یخ را می‌سازند. اما آب تصفیه شده اینگونه نیست. زیرا آب تصفیه شده می‌تواند قبل از تبدیل به جامد، به دمای سردتر برسد.

اگر یک بطری باز نشده از آب تصفیه شده را به مدت 3 ساعت در یک فریزر بگذارید، بطری به طور کامل تحت تاثیر دمای یخچال قرار خواهد گرفت. حال زمانی که این آب فوق خنک را به روی تکه‌ای از یخ بریزید، فورا در هوا یخ خواهد زد.

مایع فرومغناطیسی

دانلود ویدیو

این آزمایش علمی باعث می‌شود که میدان مغناطیسی را بتوانیم به صورت عملی ببینیم. تمام چیزهایی که شما نیازدارید اکسید آهن، آب و یک شیشه است.

هنگامی که شما یک آهنربای بسیار قدرتمند را خارج از شیشه‌ای که داخل آن آب و اکسید آهن ریخته شده است قرار می‌دهید، آهن از داخل جذب آن شده و هر زمان آن را بر روی شیشه حرکت دهید، اکسید آهنگ به دنبال آهن ربا حرکت خواهد کرد.

آتشفشان جوش شیرین

دانلود ویدیو

در این آزمایش، یک واکنش شیمیایی بین بیکینگ سودا (جوش شیرین) و سرکه، باعث فوران یک آتشفشان از روی یک کیک خواهد شد.

همانطور که واکنش گاز دی اکسید کربن تولید می‌شود، فشار درون یک بطری پلاستیکی در که در داخل آتشفشان کیکی ما پنهان شده باعث فوران می‌شود.پ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر سال اژدها بر متولدین سال‌های دیگر چگونه است؟