محدودیت مبادلات بانکی مانع صادرات چای سودان به ایران می‌شود


پول‌نیوز - علی‌رغم اینکه تحریم‌های بانکی علیه ایران و سودان در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ لغو شد، اما بانک‌ها در تسهیل مبادلات پولی در صادرات چای سودان به ایران به‌ شدت محتاطانه عمل می‌کنند. علی‌رغم لغو تحریم‌های بانکی علیه ایران و سودان و باز شدن...

محدودیت مبادلات بانکی مانع صادرات چای سودان به ایران می‌شودپول‌نیوز - علی‌رغم اینکه تحریم‌های بانکی علیه ایران و سودان در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ لغو شد، اما بانک‌ها در تسهیل مبادلات پولی در صادرات چای سودان به ایران به‌ شدت محتاطانه عمل می‌کنند.

علی‌رغم لغو تحریم‌های بانکی علیه ایران و سودان و باز شدن راه مبادله پولی بین دو کشور در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، بانک‌ها هنوز در ارائه خدمات پرداخت پول چای صادراتی سودان به ایران به شدت ملاحظه‌کاری به خرج می‌دهند.

گیدئون موریاکی، مدیرعامل بانک کوآپ، می‌گوید که این بانک علاقه‌ای به حضور در سودان ندارد.

با لغو تحریم‌های بانکی علیه سودان، بانک‌های کنیایی اجازه یافتند تا نقل و انتقال پول بین ایران و سودان را انجام دهند؛ چراکه بخش قابل توجهی از پول صادرکنندگان چای سودان به ایران در بانک‌های کنیا مانده بود.

در پی لغو تحریم‌ها، بانک مرکزی کنیا به بانک کوآپ این کشور اجازه داد تا خدمات پرداخت پول چای صادراتی سودان به ایران را انجام دهد.

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی حجم بدهی واردکنندگان ایرانی چای سودان به این کشور حدود ۱.۵ میلیون دلار برآورد شده است.

موریاکی گفت: در واقع ما باید از تجار چای در دو کشور حمایت کنیم اما در غالب این اقدام ما باید به طور کامل به قوانین مالی که تجار بین‌المللی را شکل می‌دهند، پایبند باشیم.

وی گفت: علی‌رغم اینکه در سفر مقامات اخیر کنیا به سودان نمایندگان این بانک نیز حضور داشتند اما این حضور تنها به دلیل ارزیابی بازار چای سودان بود و ما علاقه‌ای به حضور در این کشور نداریم.

این اقدام می‌تواند به این معنا باشد که تجار چای ایرانی و سودانی همچنان در مبادلات خود با مشکل در مکانیزم پرداخت مواجه خواهند بود.

آلفرد بوسولو، یکی از مقامات کشاورزی و غذایی سودان معتقد است چای موجود است و بازار آن را نیز داریم، اما تصمیم بانک‌ها می‌تواند به آسیب مبادلات بازرگانی منجر شود.

وی گفت: با توجه به اینکه هیچ بانکی علاقه‌ای به تأمین اعتبار و ارائه خدمات پرداخت پول چای صادراتی به سودان را ندارد، صادرات چای این کشور به شدت با مشکل در نظام پرداخت مواجه است.

کنیا، ایران را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای چای صادراتی خود می‌شناسد و در تلاش است تا در سایه لغو تحریم‌ها، صادرات چای به ایران را تقویت کند. ایران بخشی از چای موردنیاز خود را از هند و سریلانکا تأمین کرده و کنیا نیز حدود ۱۷ درصد از کل چای موردنیاز ایران را تأمین می‌کند.

ایران سالانه ۱۲۰ هزار تن چای وارد می‌کند که ۲۰ هزار تن آن توسط کنیا تأمین می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز