سفیر: روابط سیاسی هند و ایران علیه هیچ کشوری نیست


سفیر: روابط سیاسی هند و ایران علیه هیچ کشوری نیست

دهلی نو- ایرنا- «غلام رضا انصاری» سفیر ایران در هند با اشاره به سفر اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دهلی نوگفت پیام مهم این سفر به جهان این است که روابط سیاسی هند و ایران علیه هیچ کشوری نیست.

وی در مصاحبه اختصاصی با ایرنا در خصوص پیام سیاسی سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به هند گفت: هند دارای استقلال سیاسی است و منافع خود را دنبال می کند، همانطور که ایران دارای منافع گسترده در هند است این کشور نیز دارای منافع در ایران است. رابطه ایران با هند موافقان و مخالفان خود را دارد.
وی افزود، تاکید دو کشور در دیدار رئیس جمهوری ایران این بود که نباید روابط هند و ایران تحت تاثیر کشور سوم قرار گیرد. اتحاد سیاسی، اقتصادی هند و ایران علیه هیچ کشوری نیست. اراده سیاسی هند و ایران نشان دهنده علاقه دو کشور در ایجاد یک رابطه بلند مندت و راهبردی است.
وی در خصوص جایگاه ایران در سیاست جدید هند مبنی بر نگاه به شرق گفت: با توجه به جغرافیای هند، این کشور دارای روابط بسیار عمیقی با کشور های غرب خود است. بخش عمده انرژی هند از خلیج فارس تامین می شود. روابط هند با کشور های حوزه خلیج فارس بسیار گسترده است. این کشور دارای رابطه تاریخی با اروپا است. بنابراین هند برای احیای اقتصاد خود به شدت به انرژی و ثبات در منطقه غرب آسیا احتیاج دارد.
انصاری گفت، دهلی نو با اکثر کشور های منطقه رابطه خوبی دارد. بیش از 8 میلیون هندی در کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول کار هستند که درآمد سالانه چند میلیارد دلاری برای هند به ارمغان می آورند. بنابراین هند برای تثبیت منافع خود در این منطقه به بازار غرب آسیا نیاز دارد.
وی افزود، ایران نقش مهمی می تواند در این نگاه هند داشته باشد. به عنوان مثال هند هیچ دسترسی به افغانستان ندارد اما ثبات در افغانستان بر هند تاثیر مستقیم می گذارد. ایران نیز خواهان ثبات و رشد افغانستان است. هند همچنین دسترسی مستقیم به آسیای میانه ندارد که این امر از طریق ایران برآورده خواهد شد.
سفیر ایران در هند گفت: دسترسی هند به متحد تاریخی خود یعنی روسیه نیز با مشکل رو به رو است. این کشور می تواند از طریق ایران به روسیه نیز دسترسی پیدا کند. نزدیک شدن ایران و هند طبییعی و راهبردی است. دو کشور می توانند نقش بسیار مهمی در اقیانوس هند داشته باشند.اقیانوس هند در توسعه آسیا نقش مهمی دارد. دریای عمان و بندر چابهار از ورودی های بسیار استراتژیک اقیانوس هند است. بندر چابهار همچنین می تواند نقش بسیار مهمی در صادرات کالای شمال ایران از جمله افغانستان، روسیه و آسیای میانه به آفریقا داشته باشد. محصولات چابهار نیز می تواند از طریق دریا به هند حمل شود. در مذاکرات مقامات ایرانی و هندی در دهلی نو همکاری با آفریقا از مبدا چابهار مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه گذشته در راس هیاتی که تعدادی از اعضای دولت از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه او را همراهی می کردند، به هند سفر کرد.
گروهی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز رئیس جمهوری را همراهی می کردند.
سفر رئیس جمهور کشورمان به هند شنبه به پایان رسید.
آساق**267*شبس*1613*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !