قرص متورال چیست و چه عوارضی دارد؟


قرص متورال چیست و چه عوارضی دارد؟

قرص متورال (Metoral) به منظور رفع مشکلات قلبی، سردردهای میگرنی و همچنین کنترل فشار خون تجویز می‌شود. از عوارض قرص متورال می‌توان به افسردگی، خواب‌آلودگی، خستگی و سردرد اشاره نمود.

مشکلات قلبی اگر جدی گرفته نشوند می‌توانند برای فرد مبتلا خطرآفرین باشند. معمولا افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند برای پیشگیری و رفع حملات قلبی از داروهای مرتبط در این زمینه استفاده می‌کنند. قرص متورال یکی از داروهایی است که به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با دیگر موارد مصرف این دارو آشنا می‌شوید.
قرص متورال چیست و چه عوارضی دارد؟

قرص متورال چیست؟

قرص متورال (Metoral) برای درمان آنژین صدری یا درد قفسه سینه و فشار خون بالا استفاده می‌شود. این دارو با اثراتی که بر کاهش فشار خون دارد به پیشگیری از سکته مغزی، حمله یا سکته قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. متوپرولول اولین بار در سال ۱۹۶۹ ساخته شد. این دارو در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی به عنوان مهمترین داروی مورد نیاز در سیستم بهداشت اولیه قرار دارد. متورال به سرعت و تقریبا کامل از دستگاه گوارش جذب می‌شود. این دارو به صورت قرص و آمپول ارائه می‌شود.

نام های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

نام های دیگر Metoprolol
موارد مصرف
مشکلات قلبی
کنترل فشار خون
سردردهای میگرنی
عوارض افسردگی یا گیجی، خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، بی‌خوابی، کابوس شبانه، یبوست، اسهال، نفخ، تهوع

اختلال دارویی
داروهای ضد هیپرتانسیون، دیورتیک‌ها، باربیتورات‌ها، بنزودیاسپین‌ها، داروهای قلبی و فشار خون، گزانتین‌ها، داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز با این دارو (مانند فورازولیدون و پروکاربازین)، تئوفیلین، سیگار


مقدار و نحوه مصرف قرص متورال

میزان دقیق مصرف دارو باید توسط پزشک معالج تعیین گردد اما میزان مصرف آن معمولا دو بار در روز است.

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص متورال باید بدانید

اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف این دارو با غذا میزان جذب آن را افزایش می‌دهد. در صورت داشتن آلررژی نسبت به این دارو از مصرف آن صرف نظر کنید. توجه داشته باشید که این دارو می‌تواند وارد شیر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. سعی کنید این دارو را در زمان‌های یکسان مصرف کنید. برای کاهش خطرات سرگیجه و سبکی سر توصیه می‌شود از حالت نشسته و یا خوابیده به آرامی به حالت ایستاده تغییر حالت دهید. در صورتی که یک نوبت دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود. ولی اگر تا زمان مصرف نوبت بعدی 4 ساعت باقمیانده باشد، از مصرف آن نوبت باید خودداری شده و مقدار مصرف بعدی نیز دو برابر نگردد. دارو را نباید شب دیر وقت مصرف کرد، زیرا سبب بی‌خوابی می‌شود. دارو باید به صورت تدریجی و در مدت ۱ تا ۲ هفته قطع شود. در صورتیکه دچار مشکلاتی مثل آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه یا سایر اختلالات تنفسی، دیابت، بیماری‌های کبدی، نارسایی قلبی، مشکلات گردش خون و اختلالات تیروئیدی هستید قبل از مصرف دارو موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید. اگر رانندگی می‌کنید و یا کارهایی انجام می‌دهید که به هوشیاری نیاز دارد، مراقب باشید. چراکه این دارو ممکن است شما را خواب‌آلود کند. اگر بعد از مصرف دارو نشانه‌های آلرژیکی همچون کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو داشتید به پزشک و یا اورژانس اطلاع دهید. مصرف قرص متورال ممکن است جریان خون را در دست‌ها و پاها کاهش دهد و منجر به سردی آن‌ها شود. مصرف دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد. در صورت بروز افسردگی ناشی از این دارو، مصرف آن باید قطع شود.

قرص متورال چیست و چه عوارضی دارد؟

توصیه ها و مراقبت های پرستاری

اگر بیماران نارسایی قلبی دچار برادیکاری شدند، دوز دارو را کاهش دهید. دوز قرص متورال را تا زمانی که علایم بدتر شدن نارسایی قلبی ثابت نشده است، افزایش ندهید. در طول مصرف این دارو، پیگیری عملکرد قلب، تعیین نبض، اندازه‌گیری فشار خون و ثبت نوار قلبی و اندازه‌گیری ضربان قلب ضروری است. مقدار مصرف انسولین و داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون، هنگام مصرف همزمان با این دارو باید تنظیم گردد تا از کاهش بیش از حد قند خون جلوگیری شود. در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه، مقادیر مصرف این دارو باید کاهش یابد.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و از عوارض قرص متورال رنج برده‌اید، نظرات و دیدگاه‌های خود را در این‌باره با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

گروه سلامت ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم