جوانان مذهبی و ابراز علاقه به همسران_حس زیبایی دوستی (3)


جوانان مذهبی و ابراز علاقه به همسران_حس زیبایی دوستی (3)

زیبایی دوستی ونقلی از رسول خدا(ص ) در بین تمام مهارت هایی که زن و مرد باید از دوران جوانی به آن اهمیت دهند و یا به عبارتی در این زمینه به آن ها آموزش داده شود، زیبا ساختن زن و شوهر درتعامل با یکدیگر است که یکی از نمادهای ابراز علاقه در بین همسران است و همین مورد به جهت ارضای حس زیبایی دوستی به خودی خود نقش موثری...


زیبایی دوستی ونقلی از رسول خدا(ص )

در بین تمام مهارت هایی که زن و مرد باید از دوران جوانی به آن اهمیت دهند و یا به عبارتی در این زمینه به آن ها آموزش داده شود، زیبا ساختن زن و شوهر درتعامل با یکدیگر است که یکی از نمادهای ابراز علاقه در بین همسران است و همین مورد به جهت ارضای حس زیبایی دوستی به خودی خود نقش موثری در افزایش محبت بین آنان دارد.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: “اگر زن خود را برای شوهرش زیبا نمی ساخت بی گمان در دل همسر جای نمی گرفت” و در سفارشی حضرت علی علیه السلام می فرمایند: “زن مسلمان بایستی خودش را برای شوهرش خوشبو کند.”

با یک نگاه درون دینی علاوه بر تاکیدات بسیار زیادی که به زنان در جهت رسیدگی به ظاهر در منزل شده، فحوای روایات و گاه نص صریح روایات تاکید زیادی بر آراستگی مردان نیز شده است. این تذکرآنچنان مهم مطرح شده که آراستگی مرد را موجب عفت زنان دانسته است، زنان دانسته است. امام کاظم علیه السلام در بیان اثرات آراستگی شوهر فرموده اند: “آراسته بودن مرد برای زن از عواملی است که بر پاکدامنی زن می افزاید.” در روایتی از حسن بن الجهم نقل شده است به امام رضا علیه السلام گفتم: “خضاب کرده اید؟ فرمود بله و وسمه و حنا، آیا نمیدانی آراسته کردن خود اجر و ثواب دارد. بی گمان همسرت دوست دارد تو را آراسته ببیند همان طور که تو دوست داری او را آراسته ببینی.”

آیا به مردان آموزش زن داری و همسر داری می دهیم؟
متاسفانه جدا ازغفلت در آموزش های درون دینی و عدم توجه به این آموزه های رفتاری و زیبایی دوستی به ویژه در منبرها و به طور خاص در بین مردان در راستای شیوه های همسرداری سبب شده که قشری از مردان جوان مذهبی در خلاء نبود آموزش با بی مبالاتی و عدم توجه به این مسئله و عدم رسیدگی ظاهری در فضای خانه، سبب دلسردی همسر می‌شوند و در این میان نیاز زیبایی دوستی همسر برآورده نمی‌شودکه می ‌تواند عواقبی از جمله عدم ارضای حس زیبایی دوستی، کاهش سطح محبت به خاطر شرایط فیزیکی و ظاهری نامناسب در پی داشته باشد.

توجه به علایق همسر
موضوع مهم دیگری است که در باب زیبایی گزینی، توجه به تمایلات مثبت و مورد علاقه طرف مقابل است. این که در ظاهر چه چیزهایی مورد پسند و چه چیزهایی برای فرد القاء منفی می‌کنند؛ به ویژه در بین جوانان معتقد آنجا مطرح می‌شود که این موضوع به سبب رودربایستی، خجالت، از ابتدای زندگی مورد غفلت واقع شده و بعدها به صورت عادت درمی آید و با گذر زمان به خاطر تثبیت رفتارها، تغییر آن سخت می‌شود.

به طور حتم در این باره نباید خجالت کشید و از طرفی باید دقت کرد که بیان موارد ناپسند با سخن مناسب و مهربانی همراه باشد که آزرده خاطری ایجاد نشود. حکایت جالب در حوزه توجه به علایق همسران در سیره ی رفتاری امام سجاد علیه السلام چنین آمده است: شخصی امام سجاد علیه السلام را دیدند که در اتاقی نشسته اند که دارای فرشی زرد و دیوار سفید است در حالی که امام لباس رنگی به تن دارند، تعجب کرد مدتی نزد امام نشست و سپس برخاست امام از وی خواست که روز بعد هم به دیدن او بیاید. فردای آن روز به خانه امام رفت، کسی را جز خود را در آنجا ندید خواست باز گردد که صدایی او را به نام خواند که از او می خواست وارد شود شخص وارد شد و حضرت را در اتاقی گلین دید که بر حصیری نشسته و لباسی از کرباس به تن داشت، به من فرمود: “ای ابوخالد، من تازه ازدواج کرده ام و آن چیزهایی که دیروز دیدی نظر همسرم بود و من نمی‌خواهم با نظرش مخالفت کنم.”

البته می‌توان محدوده درخواست‌ها و سلایق و علایق را فقط به به محدوده ی جایز شرعی و عرفی و معقول سرایت داد. و قطعاً درخواست ها و علایق غیر شرعی از این حوزه خارج است و نباید مدنظر واقع شود به خصوص اگر در حوزه اعتقادات و احکام واجب شرعی باشد.
آخرین موردی که باید مورد توجه قرار گیرد، مد نظر قرار دادن تناسبات و نقش های جنسیتی و روابط حاکم بر آن دارد که با آموزش لازم و صحیح و به موقع قطعا نقش موثری در ایجاد روابط حسنه و محبت و ابراز علاقه و استحکام روابط بین زنان و مردان جوان دارد که عموما به دلیل حیا گزینی و احتیاط و مراعات زیاد در بین خانواده‌های معتقد، کمتر مورد توجه واقع می شود.

نتیجه ی نهایی
به هر حال اگر بنای ما در دوران حیات، بندگی است به طورحتم باید نشانه های بندگی در آن آشکار باشد و یکی از تاکیدات مهم در بندگی و کیفیت آن نوع روابط خانوادگی، زناشویی و کسب مهارت های لازم در افراد است که سبب نشاط، درک متقابل، افزایش اعتماد، سلامت جسم و روان، حذف طلاق عاطفی در روابط زن و شوهر و عفت گزینی و پاکدامنی و رفتارهای حیامدارانه و نهایتاً استحکام خانواده شده و نقش مهمی را در پاکی و طیب گزینی و حیا مداری جامعه دارد.

تحریریه سایت با حجاب_ شیما تقی زاده

منابع
مجموعه آثار شهید مرتضی مطهری
بحارالأنوار مجلسی
زن از نگاهی دیگر سید محمد حسین فضل‌الله ترجمه مجید مرادی تهران نشر بین الملل
زن ریحانه ی آفرینش سید علی خامنه ای
ابراز علاقه همسران هنر زندگی در مسیر بندگی فصلنامه فرهنگ دانشگاه اسلامی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی