جنگنده اف-18 سوپر هورنت با تجهیز به مخازن سوخت جدید تا فواصل دورتری به شکار خواهد رفت


ناوگان جنگنده‌های بوئینگ اف/ای-18ئی/اف سوپر هورنت (F/A-18E/F Super Hornet) آمریکا، به عنوان ستون فقرات یگان هوایی نیروی دریایی ارتش آمریکا، به مخازن سوخت جدید مجهز خواهند شد. در تصویر زیر می‌توانید یک طرح هنری از جنگنده اف-18 سوپر هورنت خوش‌تیپ را ملاحظه کنید. با تجهیز شدن به این مخزن سوخت جدید، هواپیما قادر خواهد بود تا فواصل...

ناوگان جنگنده‌های بوئینگ اف/ای-۱۸ئی/اف سوپر هورنت (F/A-18E/F Super Hornet) آمریکا، به عنوان ستون فقرات یگان هوایی نیروی دریایی ارتش آمریکا، به مخازن سوخت جدید مجهز خواهند شد. در تصویر زیر می‌توانید یک طرح هنری از جنگنده اف-۱۸ سوپر هورنت خوش‌تیپ را ملاحظه کنید.

تبلیغات
سایت خودرو / بلیط هواپیما / آموزش بازاریابی

جنگنده اف-18 سوپر هورنت با تجهیز به مخازن سوخت جدید تا فواصل دورتری به شکار خواهد رفت

با تجهیز شدن به این مخزن سوخت جدید، هواپیما قادر خواهد بود تا فواصل بسیار دورتری را پرواز کند و حملات جنگی خود را انجام دهد. این اقدام بیشتر در راستای مقابله و کم‌اثر‌تر کردن موشک‌های دوربرد چینی، اجرا خواهد شد که می‌توانند ناو‌های هواپیمابر آمریکا در اطراف خط ساحلی چین را هدف قرار دهند.

با این تغییر قبل از هرگونه تهدیدی بر علیه ناو‌های هواپیمابر آمریکایی، اف-۱۸‌ها می‌توانند عامل تهدید را نابود کنند (به نظر این اقدام بیشتر در آب‌های وسیع اقیانوسی کاربرد دارد و به عنوان مثال در خلیج فارس به دلیل عرض کم این ناحیه، چنان به کار ناو‌های هواپیمابر آمریکایی نخواهد خورد).

در روز ۱۴ فوریه ۲۰۱۸، ارتش آمریکا با انعقاد قراردادی به ارزش ۲۱۹ میلیون دلار با شرکت مادر سازنده بوئینگ، وظیفه طراحی، تولید، تست و سازگاری این مخازن با اف-۱۸ را بر عهده آنها گذاشت. مراحل انجام این عملیات تجهیز و ارتقا در ال سگوندو، کالیفرنیا، سنت لوئیس و فیلادلفیا انجام خواهد شد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ به پایان برسد.

در طی نیم قرن اخیر جنگنده‌ها و هواپیما‌های هجومی، از مخازن سوختی بمب‌شکل که به مخازن قطره‌ای مشهورند، استفاده می‌کردند. این مخزن به بال و بدنه پیستونی متصل می‌شود و به عنوان تامین کننده سوخت اضافی برای هواپیما انجام وظیفه می‌کنند و امکان پرواز به فواصل دورتر را فراهم می‌آوردند. با اینکه این مخازن باعث کاهش تحرک و آیرودینامیک هواپیما می‌شود اما در مواقع اضطراری، خلبان قادر بود تا مانند یک بمب، مخزن سوخت را از بدنه هواپیما جدا کرده و رها سازد.

با این حال دیگر مشکلی که در دهه‌های اخیر بیشتر اهمیت یافت، مربوط به شناسایی توسط رادار‌های دشمن بود. مخزن سوخت زیر هواپیما باعث افزایش سطح مقطع راداری و افزایش احتمال لو رفتن جنگنده توسط رادار است، به طوری که اگر یک خلبان قصد داشت از قابلیت مخفی‌کاری استفاده کند، مجبور بود ابتدا اقدام به رهاسازی مخزن سوخت نماید و از آن بدتر اینکه باید این کار را پیش از ورود به محدود شناسایی رادار‌های دشمن انجام بدهد.

جنگنده اف-18 سوپر هورنت با تجهیز به مخازن سوخت جدید تا فواصل دورتری به شکار خواهد رفت

طی پیشرفت‌های اخیر، به جای این مخازن قطره‌ای نوعی مخزن سوخت به اسم مخازن سوخت همسان یا CFT، استفاده می‌شود که به صورت نیمه‌دائم به زیر هواپیما متصل می‌شوند. جنگنده اف-۱۵ئی استرایک ایگل (F-15E Strike Eagle) که نوعی از جنگنده از خانواده اف-۱۵ است و به منظور جنگ هوایی و انجام ماموریت‌های حمله در اهداف دور طراحی شده است، اولین جنگنده‌ای بود که از مخزن سوخت همسان استفاده کرد. این مخازن در دوطرف پیستون بدنه در قسمت ورودی‌های‌ هوای موتور کار گذاشته شده بود. مخازن CFT، کمی بیشتر آیرودینامیک بودند و اگر کسی خبر نداشته باشد این مخازن از ابتدا برای نصب بر روی اف-۱۵ طراحی نشدند، نمی‌تواند تشخیص دهد که بعدا به بدنه هواپیما افزوده شده است. در مرحله بعدی نیز جنگنده اف-۱۶ فایتینگ فالکن (F-16 Fighting Falcon) به مخزن CFT تجهیز شدند.

ظهور و پیشرفت مجدد چین و روسیه که به اصطلاح جنگاوران بزرگ (Big Power Warfare) نامیده‌ می‌شوند، باعث نگرانی‌های در سطوح امنیتی ملی آمریکا شد. بخصوص در مورد چین که به موشک‌های بالستیک ضد کشتی یا ASBMs دست یافت. این موشک‌های بالستیک میان برد از جمله موشک متحرک DF-21، تنها به منظور مقابله با ناو‌های هواپیمابر متجاوز طراحی شده است.

جنگنده اف-18 سوپر هورنت با تجهیز به مخازن سوخت جدید تا فواصل دورتری به شکار خواهد رفت

موشک‌های بالستیک ضد کشتی از جمله موشک DF-21، به دلیل طی مسیر منحنی، سرعت بالای ورود و زاویه تند اصابت نسبت به هدف، به سختی (تقریبا غیرممکن) قابل رهگیری هستند. حداکثر برد این موشک‌ها حدود ۱۱۰۰ مایل (حدود ۱۷۷۰ کیومتر) است. بنابراین تا زمانی که تاکتیک و راه‌حل مناسبی برای فرار از دست این موشک پیدا نشود، ناو‌های هواپیمابر آمریکا مجبورند تا شعاع ۱۱۰۰ مایلی از تردد و ورود به حریم موشک DF-21 که تقریبا تمام طول خط ساحلی چین را شامل می‌شود، خودداری کنند.

در هر حال روش مطمئن جدید برای مقابله با خطر موشک‌های بالستیک ضد کشتی بر علیه دارایی شماره یک نیروی دریاییدنیز باید حتما مبتنی بر استفاده از قابلیت‌های موجود در ناو‌های هواپیمابر طراحی شود.

خب مشکل اینجاست که اگر جنگنده اف-۱۸ سوپر هورنت به همراه بارگیری کامل مهمات، به قصد شکار سامانه‌های پرتاب موشک‌های بالستیک ضد کشتی بیرون بزند، تنها کمی بیش از ۵۰۰ مایل (حدود ۸۰۰ کیلومتر) قادر به پرواز است. یعنی قبل ازارسیدن به هدف به دلیل اتمام سوخت، در آب خواهد افتاد و اگر بخواهیم شانس پیروزی اف-۱۸ را افزایش دهیم باید حداقل صد‌ها کیلومتر ناو هواپیمابر و ۵۰۰۰ خدمه حاضر بر روی عرشه را به محدوده برد شلیک موشک‌های بالستیک ضد کشتی چینی وارد کنیم که باز نتیجه معلوم است (مگر اینکه دعا کنند این موشک‌ها نیز مانند دیگر اجناس چینی بسیار بی‌کیفیت باشد)!

کارشناسان نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز با تشخیص این مشکل جدی، دو راه‌حل برای این امر پیشنهاد داده‌اند. اولین پیشنهاد استفاده از مخازن سوخت CFT بود که طبق گزارش مجله تخصصی Aviation Week Space Technology در سال ۲۰۱۳، می‌تواند به برد پروازی اف-۱۸ سوپر هورنت تا حدود ۳۰۰ مایل (حدود ۴۸۰ کیلومتر) دیگر بیافزاید.

جنگنده اف-18 سوپر هورنت با تجهیز به مخازن سوخت جدید تا فواصل دورتری به شکار خواهد رفت

راه حل دوم، توسعه و استفاده از نوعی هواپیمای بدون سرنشین غیر‌مسلح به نام MQ-25 Stingray بود. این هواپیمای بدون سرنشین، نوعی پلتفرم اختصاصی به منظور سوخت‌رسانی هوایی است که به همراه اعلام آماده باش به سلاح‌های دوربرد، این امکان را برای جنگنده‌های هجومی نیروی دریایی آمریکا فراهم می‌آورد تا اهداف دوربرد را هدف قرار داده و نابود کنند در حالی که ناو‌هواپیمابر در حاشیه امن و خارج از محدوده خطر موشک‌های بالستیک ضد کشتی قرار دارند.

تجهیز اف-۱۸ سوپر هورنت به مخازن CFT، اصولا در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد شده بود اما براساس قرارداد جدید برای تولید در سال ۲۰۲۲ آماده خواهند شد. اکنون AvWeek، این سوال را مطرح کرده است که با توجه به اینکه شرکت بوئینگ طراحی و جای‌گذاری این مخازن برای اف-۱۸ سوپر هورنت را در سال ۲۰۱۳ انجام داده است، چرا فرایند تولید و آماده سازی تا سال ۲۰۲۲ باید طول بکشد؟ این رازی است که هنوز جوابی برای آن پیدا نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی