عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون


عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

پردنیزولون چیست؟ آیا ما اجازه داریم سرخود آن را قطع کنیم و بدون تجویز پزشک قرص پردنیزولون را مصرف کنیم؟در این مطلب با عوارض و موارد مصرف قرص پردنیزولون آشنا شوید. یکی از داروهایی گاه شاهد مصرف خودسرانه آن هستیم قرص پردنیزولون است. از قدیم گفتند هر دردی درمانی دارد و این داروها هستند که […] نوشته عوارض قطع ناگهانی قرص...

پردنیزولون چیست؟ آیا ما اجازه داریم سرخود آن را قطع کنیم و بدون تجویز پزشک قرص پردنیزولون را مصرف کنیم؟در این مطلب با عوارض و موارد مصرف قرص پردنیزولون آشنا شوید.

یکی از داروهایی گاه شاهد مصرف خودسرانه آن هستیم قرص پردنیزولون است. از قدیم گفتند هر دردی درمانی دارد و این داروها هستند که درمان را آسان می‌کنند. اما هر دارو به منظور خاصی تولید و تجویز می‌شود و هر فردی صلاحیت تجویز دارو را به افراد ندارد.

عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

معضلی که این روزها در عرصه سلامت گریبانگیر افراد شده است و متأسفانه اغلب افراد بی آنکه شناخت دقیقی از داروها، عوارض و موارد مصرف آنها داشته باشند این داروها را مصرف کرده و به دیگران هم تجویز می‌کنند.

درباره عوارض قطع ناگهانی پردنیزولون و مصرف سرخود این دارو با دکتر سعید واقفی، داروساز و رئیس سابق انجمن داروسازی ایران به گفت و گو نشسته ایم.

قرص پردنیزولون در چه مواردی تجویز می‌شود؟

پردنیزولون یکی از کورتون ها از گروه کورتیکوستوروئیدها است و در واقع داروی ضدالتهابی ملایم و مناسبی برای افرادی است که ناراحتی های التهابی پیدا کرده و در نقاطی از بدن دچار التهاب و ورم می‌شوند. این دارو خصوصا در درمان ناراحتی‌های تنفسی موفق عمل می‌کند.

عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

معمولا به این صورت تجویز می‌شود که بیمار باید دوز 5 میلی گرم دارو را در دو نوبت صبح و شب مصرف کند تا التهاب داخل بدن از بین برود و بیمار به حالت طبیعی باز گردد و به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. معمولا بعد از مصرف یک تا دوماهه دارو مشکل برطرف می‌شود و التهاب از بین می‌رود.

عوارض مصرف قرص پردنیزولون چیست؟

عوارض این دارو بسیار کم است و عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند اما مصرف برای خانمهای باردار و شیرده منع دارد. به دلیل کاربرد کورتون در مواد تشکیل دهنده دارو زمینه پوکی استخوان را فراهم می‌کند که این عارضه یکی از مهمترین عوارض پردنیزولون است.

عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

آیا قرص پردنیزولون برای کودکان تجویز می‌شود؟

تجویز قرص پردنیزولون به کودکان زیر سه سال اکیدا ممنوع است و برای کودکان بالای سه سال با دوز بسیار کمتر زیر نظر پزشک مصرف دارو بلا مانع است و انجام می‌شود. این تجویز با توجه به وزن، قد و سن کودک صورت می‌گیرد.

عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

مطالب مرتبط

آیا قرص ادیوس ضرر دارد؟

آنچه درباره آمپول اچ سی جی باید بدانید

عوارض مکمل کربوبلاکر چیست؟

همه چیز درباره ال گلوتامین و فواید آن

مصرف خودسرانه قرص پردنیزولون چه تبعاتی دارد؟

قرص پردنیزولون حاوی کورتون است و اصولا کورتون ها را نباید سرخود مصرف کرد. بخصوص جوانان باید از کورتون دوری کنند. زیرا ثابت شده است که کورتون باعث پوکی استخوان می‌شود. البته در افراد مسن تر بالای پنجاه سال قرص پردنیزولون از داروهای روتینی است که پزشکان برای آنها تجویز می‌کنند اما در جوانان بهتر است تا حد امکان پرهیز شود.

عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

طریقه مصرف پردنیزولون و قطع آن چگونه است؟

اصولا هیچ دارویی نباید به طور ناگهانی قطع شود به غیر از داروهای مسکن و سرماخوردگی که بعد از رفع درد و سرماخوردگی می‌توان مصرف را قطع کرد. اما دارویی مانند پردنیزولون را که حاوی کورتون است ابتدا باید یک روز در میان سپس دو روز درمیان و به همین صورت تدریجی کم کرده و سپس قطع کرد.

عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

قطع ناگهانی قرص پردنیزولون چه عوارضی دارد؟

قطع ناگهانی پردنیزولون باعث کمبود ناگهانی این ماده در بدن و التهاب مجدد می‌شود؛ در این حالت ناراحتی‌های التهابی بروز مجدد می‌یابد از این جهت قطع ناگهانی دارو توصیه نمی‌شود.

عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

بهترین زمان مصرف پردنیزولون چه زمانی است؟

معمولا به بیماران توصیه می‌شود این قرص را در دو نوبت یکبار بعد از صبحانه نصف قرص و قبل از خواب هم نصف دیگر را مصرف کنند.

عوارض قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

خطرات مصرف قرص پردنیزولون چیست؟

توصیه اکید ما این است که بیماران داروها را سرخود مصرف نکنند و به صرف اینکه این دارو مشکل فرد دیگری را حل کرده پس برای من هم مناسب است اقدام به مصرف نکنند.

پردنیزولون حاوی کورتون است و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و داروخانه ها هم اغلب داروهای حاوی کورتون را بدون نسخه به بیماران نمی‌دهند و نیاز به نسخه پزشک و دستور مصرف پزشک است.

نبض ما– گفت و گو: اعظم صفایی

سیسمونی جنسی ایمپلنت لابیاپلاستی کاشت موی پروتز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...