برای نظارت و پیشگیری از تقاضای القایی نیاز به دستورالعمل‌های بالینی است


برای نظارت و پیشگیری از تقاضای القایی نیاز به دستورالعمل‌های بالینی است

گروه سلامت ــ سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور با اشاره به وجود تقاضاهای القایی در تجویز دارو و تجهیزات پزشکی، وجود پروتکل‌ها و تقاضاهای بالینی را برای پیشگیری و کاهش این پدیده غیر اخلاقی موثر دانست.

برای نظارت و پیشگیری از تقاضای القایی نیاز به دستورالعمل‌های بالینی است
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وجود تقاضا‌های القایی در تجویز دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: نظارت بر تقاضا‌های القایی بیشتر با معاونت درمان، سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های بیمه گراست، سازمان غذا و دارو در حوزه تجویز مصرف منطقی برای پیشگیری از تقاضای القایی وارد می‌شود.
وی تصریح کرد: ما طرح تجویز مصرف منطقی دارو را در قالب پروتکل‌های درمانی و دستورالعمل‌های تجویز دارو با اولویت دارو‌های گرانقیمت با مشارکت معاون درمان و سازمان نظام پزشکی انجام می‌دهیم.
جهانپور بیان کرد: اگر این دستورالعمل‌ها اجرا شود عملا به شما یک ابزار نظارتی می‌دهد، هم کمیته دارویی بیمارستان‌ها و معاونت درمان و سازمان نظام پزشکی می‌توانند با مواردی که تخلف دارند برخورد کنند.
وی تأکید کرد:تا زمانی که دستورالعمل‌های بالینی ابلاغ نشود ما همیشه با این پدیده غیر اخلاقی تقاضا‌های القایی مواجه می‌شویم، به جهت اینکه پزشک مختار است صرفا با تشخیص خود تجویز کند، اما وقتی دستورالعمل بالینی صادر شود، شما یک دستورالعمل در حوزه ملی دارید که اولا تجویز‌های پزشک را کم می‌کند و بر اساس الگوریتمی که تدوین شده باید تجویز انجام می‌شود، لذا مصرف منطقی شکل می‌گیرد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: برای پیشگیری از تقاضای القایی در قدم اول قرار است تعدادی از این پروتکل‌ها در قالب دستورالعمل‌های بالینی ابلاغ شود، قطعا با ابلاغ این دستورالعمل‌ها در حوزه دارو‌های گرانقیمت ما با مصرف منطقی و کاهش مصرف مواجه خواهیم شد.
وی در رابطه با حوزه تجهیزات پزشکی و پیشگیری از تقاضای القایی دو بعد است؛ نخست بخش، تجهیزات مصرفی است که ممکن است بر اساس تجویز پزشک در آن تقاضای القایی شود و دیگری تجهیزاتی است که غیر مصرفی بوده و مدیریتی است که در این مورد ما با تقاضای القایی مواجه نیسیتم.
جهانپور تصریح کرد: سیاست سازمان در حوزه دارو، کالا و تجهیزات پزشکی و تجهیزات این است که سرمایه باید بر اساس سطح هزینه اثر‌بخش باشد تا بتوانیم هم مصرف منطقی را شکل دهیم و هم اینکه بتوانیم بر مصرف آن نظارت داشته باشیم.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان