پنل بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی


در روز نخست همایش جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پنل تخصصی بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی (سالن…

پنل بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی

همایش جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات؛

پنل بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی
سیناپرس: در روز نخست همایش جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پنل تخصصی بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی (سالن امید) برگزار شد.

دکتر ستار زرکلام، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، و دکتر مصطفی السان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر حسن محسنی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر علی اصغر تدین، معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا، به ترتیب دبیر و اعضای این پنل تخصصی را تشکیل می دادند.

مقالات ارائه شده در این پنل:

دکتر مصطفی السان: بایسته های اجرایی دادرسی الکترونیکی دکتر علی اصغر تدین: چالش ها و فرصت های ابلاغ الکترونیکی در مراجعه قضایی دکتر محمدباقر قربان وند: کیفیت ابلاغ واقعی و قانونی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی لیلا نجفی زاده، محمدرضا منوچهری: تشریفات ابزار ادله الکترونیکی و رسیدگی به آنها در دادرسی مدنی

دکتر علی اصغر تدین، معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مقاله خود، ابلاغ سنتی و ابلاغ الکترونیکی را مورد مقایسه قرار دادند. اشاره به فرآیند طولانی و پیچیده ابلاغ سنتی، به حداقل رسیدن هزینه ها با ابلاغ الکترونیکی، کاهش سوء استفاده های احتمالی در روند ابلاغ، انجام بیش از 50 درصد ابلاغ ها در کشور به صورت ابلاغ الکترونیکی، از جمله موارد اشاره شده در این مقاله بود.

مقاله دکتر محمدباقر قربان وند از دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز در مورد آسیب ها و مشکلات ابلاغ الکترونیکی بود. وجود مشکل در بحث قانونی بودن یا نبودن ابلاغ الکترونیکی، چالش ابلاغ الکترونیکی برای افراد مجهول المکان یا افراد ساکن خارج از کشور که به دلیل داخلی بودن شبکه، امکانپذیر نیست، از دیگر مباحث مطرح شده در این مقاله بود.

دکتر حسن محسنی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در مورد ابلاغ الکترونیکی در فرانسه، مباحثی را مطرح کرد؛ به عنوان مثال، ابلاغ الکترونیکی در فرانسه فقط مختص قضات، وکلا و مشاوران است و در مورد سایر مردم باید این کار با اعلام رضایت خود فرد انجام شود. باتوجه به بی سوادی یا کم سوادی در مسائل قضائی، نمی توان ابلاغ الکترونیکی را به عموم شهروندان تحمیل کرد و براین اساس، الکترونیکی کردن کل فرآیند ابلاغ در کشور می تواند منجر به نوعی بی عدالتی و بروز مشکل در دادرسی عادلانه شود.

سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا در این پنل، به چالش های دادرسی الکترونیکی اشاره کردند. بالا رفتن سواد الکترونیکی مردم که این مسأله در استفاده از شبکه های اجتماعی قابل مشاهده است و این باسوادی الکترونیکی، در بین مجرمین هم دیده می شود؛ بنابراین در فضای مجازی مجرمین بسیار زیادی را داریم. ویروس ها و باج افزارها از دیگر مواردی بود که سرهنگ رمضانی به آنها اشاره کرد.

مقاله محمدرضا منوچهری از دادگستری شیراز به کشف و ارائه ادله الکترونیکی، جایگاه و علم قاضی در مورد ادله الکترونیکی اختصاص داشت.

مقاله دکتر مصطفی السان نیز به مراحل عملیاتی کردن دادرسی الکترونیکی و مشکلات اجرایی، وجود برخی مشکلات در دفاتر خدمات قضائی، تفکیک دعاوی به مالی و غیرمالی اشاره داشت.

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

#roydadhaye_mohem.iosSlider .slider .item{ height: 450px !important; } #roydadhaye_mohem{ height: 450px !important; }
پنل بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی

سرهنگ حسین رمضانی

پنل بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی

دکتر حسن محسنی

پنل بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی

دکتر مصطفی السان

پنل بایسته ها و چالش های دادرسی الکترونیکی

دکتر هراتی نیک

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید