مراقبت های قبل از بارداری، خانم‌ها بخوانند


مراقبت های قبل از بارداری، خانم‌ها بخوانند

رعایت بعضی نکات در افزایش و احتمال شانس بارداری موثر هستند.

هرچند موارد متعددی در بچه دار شدن نقش دارند اما با رعایت نکات زیر میتوانید شانس بچه دارشدن خود را به طور قابل توجهی‌ افزایش دهید.

وزن متناسب
با چاقی مفرط یا لاغری بیش از حد حاملگی‌ به تاخیر می‌افتد. چراکه سلولهای چاقی استروژن انبار میکنند. پس کسانی‌ که چاق هستند، بیش از اندازه استروژن دارند و ممکن است که تخمک گذاری نکنند و برعکس اگر دچار لاغری مفرط هستید، از میزان کمتری استروژن برخوردارید که این امر هم سبب تاخیر در بارداری می شود.
ورزش کنید
ورزش کردن باعث تعادل فشار خون،قند خون و وزن متعادل میشود و این اعتدال شانس بارداری را افزایش میدهد. منظور از ورزش، ورزش مستمر یعنی‌ بالا بردن ضربان قلب ۴ تا ۵ روز در هفته حداقل به مدت نیم ساعت. اگر تنهایی‌ ورزش کردن را دوست ندارید با یک دوست ورزش کنید هم فال و هم تماشا.
از سیکل ماهانهٔ خود با خبر باشید
به طور کلی‌ شانس بارداری بین ۵ تا ۷روز در سیکل ماهیانهٔ عادی است. خانم‌هایی‌ که عادت ماهانه منظم دارند (بین ۲۸ تا ۳۲ روز) در روز ۱۴ و ۱۵ دوره ماهیانه خود بیشترین شانس را برای بارداری دارند. اگر سیکل نامنظمی داریدمی توانید از داروخانه کیتهای تخمک گذاری بخرید و یا اگر اولین روز آخرین عادت ماهیانه خود را میدانید میتوانید روز دقیق تخمک گذاری را در بعضی‌ وب سایت‌ها محاسبه کنید.
نداشتن استرس
گفتنش بسیار آسان‌تر از عمل کردن است، مخصوصاً که هر ماه اضطراب دارید که آیا حامله میشوید یا نه؟ اما تحقیقات نشان داده است که آرامش نقش قابل توجهی‌ در افزایش شانس بارداری دارد. استرس باعث به هم خوردن تعادل یک سری هورمون‌ها میشود که بر فرایند تخمک گذاری اثر موثر دارند. برای آرامش بیشتر پیشنهاد میشود که در یک کلاس یوگا شرکت کنید، کتاب بخوانید یا بیشتر بخوابید. این پیشنهاد نه فقط برای الان بلکه برای طول دوران بارداری است.
نه سیگار نه الکل
اگر سیگاری هستید حتما قبل از اقدام به بچه‌دار شدن سیگار را ترک کنید. سیگار حاملگی‌ را به تاخیر می‌اندازد و همچنین در طول بارداری جنین را در معرض اختلال قرار میدهد. همچنن مصرف الکل باعث سقط جنین میشود.
چکاپ کامل قبل از حاملگی‌
بطور کلی‌ انجام چکاپ کامل قبل از بارداری برای همه توصیه میشود. حتما فشار خون خود را کنترل کنید چراکه فشار خون بالا سبب تاخیر در بچه‌دار شدن میشود و همچنین مسبب مشکلاتی در طول دوران بارداری می گردد. به خصوص اگر سابقه بیماری دیابت دارید و یا دچار اختلال تیروئید هستید حتما قبل از سعی‌ برای بارداری به دکتر مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه چیز تحت کنترل است. همچنین اگر زمینه اضطراب و افسردگی دارید حتما به پزشک معالج مورد نظر رجوع کنید.
تغذیه مناسب
مطمئن شوید که از یک رژیم غذایی متعادل شامل غلات، پروتئین و سبزیجات بهره‌مند هستید و آب کافی‌ مینوشید و حتی المقدور از مصرف غذاهای آماده پرچرب و پر شکر بپرهیزید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟