آغاز رهاسازی 70 میلیون متر مکعب آب سد بوکان به دریاچه ارومیه


آغاز رهاسازی 70 میلیون متر مکعب آب سد بوکان به دریاچه ارومیه

کیومرث دانشجو با اشاره به اینکه سد شهید کاظمی بزرگترین سد آذربایجان غربی است، افزود: با توجه به ابلاغیه شرکت مدیریت منابع آب ایران این حجم آب به منظور تامین بخشی از نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه رهاسازی می شود. به گفته وی هفته گذشته نیز عملیات رهاسازی آب از سد 'شهرچایی' ارومیه به این دریاچه آغاز شد و مردم باید از نزدیک شدن به حریم...

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی به آغاز رهاسازی آب از سد شهید کاظمی بوکان به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت که حدود 70 میلیون مترمعکب آب با دبی 70 مترمکعب در ثانیه از این سد به سمت دریاچه جریان می یابد.

کیومرث دانشجو با اشاره به اینکه سد شهید کاظمی بزرگترین سد آذربایجان غربی است، افزود: با توجه به ابلاغیه شرکت مدیریت منابع آب ایران این حجم آب به منظور تامین بخشی از نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.

به گفته وی هفته گذشته نیز عملیات رهاسازی آب از سد 'شهرچایی' ارومیه به این دریاچه آغاز شد و مردم باید از نزدیک شدن به حریم بستر این رودخانه خودداری کنند.

سد شهید کاظمی که پیش از این 'سد بوکان' نام داشت، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان آذربایجان غربی قرار دارد.

سد شهید کاظمی بوکان برای استفاده از آب و کنترل سیلاب های زرینه رود بر روی این رودخانه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست، سد دیگری نیز در جنوب شرقی بوکان بر روی این رودخانه بسته شد.

طول تاج سد بوکان 530 متر و ارتفاع آن 50 متر است که با افزایش حجم مخزن سد در سال 1384، حجم کل مخزن سد به 762 میلیون مترمکعب رسید.

در حال حاضر تراز این دریاچه یکهزار و 270 متر و 50 سانتیمتر بوده که 15 سانتیمتر کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
سد بوکان ، دریاچه ارومیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم