6000 بازرس سلامت نوروزی در کشور آماده فعالیت هستند


6000 بازرس سلامت نوروزی در کشور آماده فعالیت هستند

اراک- رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شش هزار بازرس سلامت به منظور نظارت بر موادغذایی، مراکز اقامتی و... طی نوروز 97، آماده فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا غلامی روز دوشنبه در جلسه تشریح برنامه سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به برنامه های تعیین شده این طرح اظهار داشت: در آستانه فرارسیدن نوروز ۹۷، شش هزار بازرس و کارشناس در قالب اجرای این طرح در سطح کشور فعالیت دارند.

وی افزود: طرح سلامت نوروزی تحت عنوان مدیریت مهندسی بهداشت عمومی بر مبنای تکالیف قانونی وزارت بهداشت در راستای ارتقاء سلامت جامعه هرساله برنامه ریزی می شود و در طی سال به بازرسی های متعددی می پردازیم که بازرسی از اماکن تهیه و توزیع موادغذایی، اماکن عمومی، مراکز اقامتی، تفریحی، آموزشی، کنترل کیفی شبکه های آبرسانی شهری و روستایی، نظارت بر مدیریت پسماند شهری و روستایی و بیمارستانی ازجمله این وظایف هستند.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در برخی از ایام ویژه همانند نوروز فعالیت های این مجموعه تشدید می شود زیرا در ایام تعطیل سال بر حجم مسافرت ها افزوده می شود و استفاده از برخی از مراکز خدمات رسان مورد توجه قرار می گیرد.

غلامی تصریح کرد: در ایام نوروز در تمامی ساعات اداری و غیر اداری و روزهای تعطیل در قابل دو شیفت هشت صبح تا ۱۴ و ۱۴ تا ۲۰ و در صورت لزوم در استان های مسافرپذیر به صورت سه شیفت خدمات مربوطه از این مجموعه ارائه داده می شود.

وی ادامه داد: اولویت اصلی فعالیت این مجموعه نظارت بر بهداشت فردی است و تمامی افرادی که خدمات ارائه می دهند به ویژه افراد مرتبط با ارائه غذا باید مباحث بهداشت فردی را به صورت کامل رعایت کنند.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت عنوان کرد: بهداشت محیط محل ارائه خدمت یکی دیگر از موارد مورد نظارت محسوب می شود که باید از نظر گندزدایی، محیط فعالیت، ساختار محیط و بهداشت تجهیزات در حالت استاندارد قرار داشته باشند، به طور مثال یک مرکز اقامتی باید از تختخواب، ملحفه، بالش و سایر وسایل از استاندارد و بهداشت کافی برخوردار باشد.

غلامی بیان کرد: نظارت بر نگهداری مواد غذایی بسته بندی شده، سنتی و صنفی تولید شده از دیگر فعالیت های تعیین شده است و در این روند تاریخ مصرف اقلام بسته بندی شده و فرایند تولید مواد غذایی سنتی و صنفی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ابراز داشت: در بحث آب، فاضلاب، پسماند و زباله نیز نظارت می شود اما برای اماکن مذکور این نظارت به صورت ویژه تری صورت می گیرد تا از مصرف آب سالم قابل شرب، آب مصرفی بهداشتی برای اماکنی مانند استخر و غیره اطمینان حاصل کنیم، همچنین دانشگاه علوم پزشکی اراک توانسته در بحث حذف قلیان اقدامات قابل قبولی به انجام برساند.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: تکالیف تعیین شده براساس استاندارد ملی تعریف شده اند که خوشبختانه این وظایف به نحو احسن در سراسر کشور درحال اجرا است و در آمار ارائه شده مشاهده می شود که این اقدامات حتی بیش از سقف تعیین شده به انجام می رسند.

غلامی افزود: استان مرکزی سال گذشته به صورت میانگین رتبه پنجم کشوری را در این رابطه به خود اختصاص داد و برنامه های امسال از تاریخ ۱۵ اسفند ۹۶ آغاز و تا تاریخ ۱۵ فروردین ۹۷ ادامه می یابد، این طرح در ابتدا تحت عنوان تشدید برنامه نوروزی در دهه هفتاد، سپس در قالب برنامه بسیج نوروزی و پس از آن در قالب طرح بسیج سلامت نوروزی و اکنون در قالب مدیریت مهندسی بهداشت محیط در سلامت نوروزی به اجرا رسیده و دلیل این تغییر پیشبرد فعالیت ها به سمت مهندسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی