رسانه و فناوری ارتباطات مهمترین نقش در تعلیم و تربیت کودکان دارند


رسانه و فناوری ارتباطات مهمترین نقش در تعلیم و تربیت کودکان دارند

قم - عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: زمانی مدارس و کارگاه‌های اجتماعی در تربیت کودکان حرف اول را می‌زدند اما امروز رسانه و فناوری ارتباطات فرهنگ‌ساز اصلی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وقتی پای اصول و ارزش‌ها وسط می‌آید، بسیاری از ما شاید به دلیل علاقه و دلبستگی یادمان می‌رود که شیوه‌های مجادله و مباحثه بزرگانمان چگونه بود. گاهی ممکن است در مواجهه با سؤالات، انتقادات یا تخریب‌های دیگران از کوره دربرویم یا کنترلمان را از دست بدهیم.

اگرچه این بخشی از طبیعت مهر و علاقه به یک باور و اعتقاد است اما نباید فراموش کرد که راهنمایان ما در هر دوره‌ای برای آموزش پیروانشان و دفع نقشه دشمنانشان از بهترین شیوه در زمانه خود بهره می‌بردند. این‌گونه می‌توان با زبان حریف، بهترین پاسخ را به اون داد.

این همان نکته‌ای است که امروز هر پدر و مادر یا مربی و معلم فهمیده‌ای که نگران نسل جوانش در مقابله با فضای وسیع تبادل اطلاعات است، می‌تواند رعایت کند.

ابزار جدید و شبکه‌های اجتماعی اگرچه در ظاهر برای جوامع سنتی یک تهدید محسوب می‌شوند، اما با تدبیر، مطالعه، آموزش و صبر و استفاده از محتواهای داخلی می‌توان به بهترین شکل آن را تبدیل به یک فرصت کرد.

چه زیبا است که بهترین مفاهیم خلقت، بندگی، اجتماعی و فرهنگی را در قالب روش‌های نوین بتوانیم در اختیار همه به خصوص نسل جدیدمان قرار دهیم. استفاده از کمی خلاقیت، کمی دقت بیشتر و نگاهی وسیع‌تر می‌تواند موجب توسعه تعلیم و تربیت اسلامی در چهارچوب شرایط امروزی شود و تأثیری که با سخت‌ترین شیوه‌ها و واکنش‌ها به دست نمی‌آید، حاصل کند.

روش‌های گذشته جوابگوی امروز نیست

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرایط امروز با گذشته بسیار تفاوت دارد، چرا که در مسائل فرهنگی امروز می‌توانیم اصول را همیشگی خود را رعایت کنیم اما روش‌های گذشته جوابگوی امروز نیست.

جعفر رحمانی اضافه کرد: دلیل اصلی این تفاوت ایجاد شده در روش‌های تربیتی، رشد فناوری است، در واقع رشد فناوری بر سایر ابعاد زندگی اعم از مدرسه، محیط اجتماعی، محیط‌های آموزشی دانشگاهی و نظام تعلیم و تربیت تأثیرگذار بود و نظم سابق آن‌ها را دگرگون کرد.

ابزار جدید شامل شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و سیستم‌های مجازی و گوشی‌های هوشمند امروز تعیین کننده فرهنگ شدند

وی ادامه داد: اگر در زمانی مدارس و کارگاه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زدند، امروز یک متغیر دیگر وارد شده که فرهنگ‌ساز اصلی است و آن رسانه و فناوری ارتباطات است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: این فناوری ارتباطات آمد و ابزار جدید که شامل شبکه‌های اجتماعی، فیلم، سینما، تلویزیون و سیستم‌های مجازی و گوشی‌های هوشمند است، امروز تعیین کننده فرهنگ شدند.

وی با تأکید بر اینکه این مسائل هم تهدید است و هم فرصت، گفت: از این جهت تهدید محسوب می‌شود که منابع و سوگیری‌های آن دست سیاستمداران و فرهنگ سازان ما نیست و از جایی دیگر و مدیریت می‌شود که چندان با فرهنگ ما سازگار یا هماهنگ نیست.

فضای جدید را باید به خوبی بشناسیم

رحمانی اظهار داشت: اما اگر در نظر بگیریم که می‌تواند فرصت هم باشد، پس برای بهره مفید بردن از آن باید نکاتی را رعایت کنیم، اول اینکه این فضا را به خوبی بشناسیم و تلاش کنیم بتوانیم بازیگر خوبی در آن باشیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه خانواده‌ها، مدارس، مسئولان، نظام تعلیم و تربیت و افراد جامعه ما باید بدانند که نحوه استفاده از این ابزار جدید چگونه است، تأکید کرد: پس ما باید با این شناخت بتوانیم یک جذابیتی در این ابزار برای فرزندانمان ایجاد کنیم که به سمت محتوای فرهنگی مناسب با جامعه ما هدایت شوند.

تعلیم و تربیت امروز باید روی افزایش آگاهی و جذابیت تمرکز کند

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه در گذشته می‌توانستیم کودکمان را کنترل کنیم تا به سنی برسد که عاقل تلقی شود، اما امروز استراتژی تعلیم و تربیت باید روی دو اتفاق مهم تنظیم شود، یکی افزایش سطح آگاهی و دوم اینکه بتوانیم در این دریای مواج آنچه به نفع کودک و فرزندمان است در اختیارش قرار دهیم.

رحمانی افزود: مانند بارش باران که رحمت الهی است اما اگر ما نتوانیم آن را مدیریت کنیم موجب زحمت می‌شود، خانواده‌های ما نیز امروز باید به فرزندانشان نحوه مواجهه و استفاده درست از این فناوری‌های جدید را با تزریق آگاهی و دانش در قالب‌های جذاب، بیاموزند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند