عوارض بیماری زردی در نوزادان


عوارض بیماری زردی در نوزادان

این نوع زردی در صورت تطابق نداشتن گروه خونی مادر و نوزاد به وجود می آید.

معمولا در صورت ابتلا نوزاد به زردی های شدید دلایل مختلف پاتولوژیک عامل اصلی بروز آن به شمار می روند. برخی از شایعترین علل زردی پاتولوژیک در نوزاد عبارتند از:
ناسازگاری گروه های خونی مادر و نوزاد:
این نوع زردی در صورت تطابق نداشتن گروه خونی مادر و نوزاد به وجود می آید. شایع ترین نوع ناسازگاری میان مادر با گروه خونی O و نوزاد با گروه خونی A مشاهده می شود. این مساله منجر به عدم تعادل میان تولید و پاکسازی بیلی روبین در خون نوزاد خواهد شد. در صورت بروز این نوع زردی بسته به شرایط نوزاد و صلاحدید پزشک درمان از فتوتراپی تا تعویض خون متغیر خواهد بود.

هپاتیت ویروسی:
التهاب بافت کبد به دلایل گوناگون از جمله ابتلا به عفونت های میکروبی یا ویروسی منجر به اختلال عملکرد کبد و در نتیجه بروز زردی در نوزاد می شود. در صورت ابتلا پزشک متخصص با انجام آزمایش های مربوطه و تشخیص نوع بیماری نسبت به درمان های لازم اقدام خواهد کرد.

کرن ایکتروس:
این نوع زردی از موارد بسیار حاد و اورژانسی است. این عارضه زمانی رخ می دهد که غلظت بیلی روبین در خون بسیار بالا رفته و به سطوح سمی برسد. در این صورت بیلی روبین های اضافه در سلول های مغز رسوب کرده و منجر به آسیب های مغزی شدیدی مانند آنسفالیت (التهاب حاد مغز) خواهند شد.
زرد شدن شدید رنگ پوست، خمیدگی سر به عقب، حرکات غیر طبیعی چشم ها و گریه با صدای زیر از علایم اولیه ابتلا به کرن ایکتروس است که در این صورت باید بلافاصله نزدیکترین مرکز اورژانس پزشکی مراجعه کرد. البته این اطمینان به شما داده می شود که وقوع این عارضه در نوزادان بسیار نادر است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا