کشورهای منطقه خلیج‌فارس به فکر تشکیل اتحادیه بزرگ باشند


کشورهای منطقه خلیج‌فارس به فکر تشکیل اتحادیه بزرگ باشند

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ما خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم، گفت: تمام کشورهای منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان در سایه قدرت ملت ایران می‌توانند در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ باشند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سخنرانی امروز خود در جمع مردم بندرعباس با تاکید بر اینکه ما خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم، اظهار کرد: تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند، ما حافظان این مسیر استراتژیک در این منطقه هستیم و تا روزی که دنیا فکر توطئه نسبت به ملت ایران را در سر نپروراند امنیت این مسیر را حفظ خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: ما به کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس اعلام می‌کنیم که همسایه خوبی برای شما بوده، هستیم و خواهیم بود، دیگران شما را اغفال نکنند. بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند، زیرا آنها به فکر منافع شما نیستند. آنها به این فکر می‌کنند که چگونه سلاح خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما را ارزان ببرند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما برای قدرت دفاعی خود با هیچ کشوری مذاکره نخواهیم کرد، ادامه داد: من اعلام می‌کنم تمام کشورهای کنار این آبراه مهم از هند و پاکستان گرفته تا کشورهای سواحل عمان و خلیج‌فارس، سواحل عربستان و سایر کشورها تا عراق همه می‌توانند در سایه قدرت ملت ایران و تصمیم صلح‌خواهانه این ملت، در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ برای تجارت، گردشگری، صنایع و انرژی باشند.

روحانی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی و همچنین جنگ دوم خلیج‌فارس مردم ایران امنیت این آبراه بزرگ بین‌المللی را حفاظت کردند، تصریح کرد: مردم می‌توانستند به دلایلی نه چندان غیرمنطقی، جهان را در فشار قرار دهند، اما مردم ایران و هرمزگان و پاسداران این سرزمین نخواستند از مردم جهان انتقام بگیرند. در طول جنگ تحمیلی نیروی دریایی و هوایی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران از این آبراه حفاظت کرده و با اسکورت اف ۱۴‌ها و ناوچه‌های نیروی دریایی، نفتکش‌ها به سلامت از این منطقه عبور کردند. اکنون نیز این آبراه مهم توسط نیروی دریایی سپاه و ارتش حفاظت می‌شود. نیروی دریایی همچنین در تنگه باب‌المندب، دریای سرخ و اقیانوس هند حافظ کشتیرانی تجاری جهان است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما به تمام جهانیان اعلام می‌کنیم که آنچه برای دفاع از سرزمین‌مان نیاز داشته باشیم به دست هنرمندان، صنعتگران، سربازان و سرداران‌مان تهیه خواهیم کرد، گفت: ما از جهانیان اجازه نخواهیم گرفت. این فرمان خدا به ماست که در برابر دشمنان ایستادگی کنیم و اینکه هر کس که بخواهد در سایه توطئه ایران را مورد نگاه خائنانه قرار دهد در برابرش می‌ایستیم.

آماده‌ایم با کشورهای همسایه و دوست‌مان مذاکره کنیم

وی تاکید کرد: ما برای ساخت موشک، تانک، نفربر و هلی‌کوپترمان از کسی اجازه نگرفتیم و نخواهیم گرفت. ما برای تامین امنیت منطقه نیاز به بیگانگان نداریم، اما برای ترتیبات امنیت منطقه آماده‌ایم تا با کشورهای همسایه و دوست‌مان به مذاکره بنشینیم.

روحانی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای آسیب زدن به ملت ایران، اظهار کرد: آمریکا چند بار تلاش کرد تا به ملت ایران ضربه وارد کند. در برجام حرف‌های غیرمنطقی زد و همزمان با پاسخی که رییس‌جمهور آمریکا داد، تمام کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای جهان سخنان نادرست او را نسبت به ملت ایران محکوم کردند و در این مسیر آمریکا در انزوا قرار دارد و هر کاری بعد از این علیه ملت ایران بکند در انزوا خواهد بود. ما به تعهدات‌مان پایبند هستیم، اما نمی‌گذاریم که دیگران از آن سوء استفاده کنند.

وی تاکید کرد: آمریکا وقتی در موضوع برجام تنها ماند بار دیگر به صحنه آمد تا از انتقادات و یا اعتراضات برخی از مردم در دی ماه سوء استفاده کند و پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرد، اما در آنجا هم آمریکا باز هم تنها ماند و منزوی شد. دو شب پیش هم بار دیگر آمریکا به شورای امنیت رفت تا درباره یمن، ایران را محکوم کند، اما باز هم تنها ماند و تیرش به سنگ برخورد کرد.

روحانی با تقدیر از مواضع روسیه در قبال ایران در شورای امنیت، اظهار کرد: ما از مواضع داهیانه و برحق همسایه‌مان روسیه که به موقع، دقیق و درست بود تقدیر می‌کنیم و همچنین از برخی دیگر از کشورها که این‌چنین موضع گرفتند و در کنارش آمریکا و انگلیس را برای مواضع‌شان تقبیح می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما به آنان می‌گوییم اگر به دنبال امنیت مردم یمن هستید اجازه ندهید موشک‌های عربستان بر سر مردم آنجا ببارد. اگر به دنبال امنیت مردم یمن هستید بمب‌های «ناپالم» در اختیار عربستان نگذارید که همه بمب‌های سمی هستند. بمب‌های ممنوع خوشه‌ای را در اختیار آنان قرار ندهید. راه رساندن آذوقه و غذا را به مردم یمن باز بگذارید. وقتی راه آنجا باز می‌شود بیایید و به مردم ستمدیده یمن کمک کنید.

توسعه ایران را ملت تضمین می‌کند

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره دوباره به تلاش‌های آمریکا برای ضربه زدن به ملت ایران، اظهار کرد: آمریکا در سال‌های اخیر سه بار علیه ایران عمل کرده است و به جایی نرسیده و تا زمانی که ملت ایران متحد در کنار یکدیگر بایستند و به فکر توسعه کشور در کنار یکدیگر باشند، به هیچ جایی نخواهد رسید. توسعه ایران را ملت ما تضمین می‌کند و دولت و مردم در کنار هم قرار دارند تا از تنگناها عبور کنیم.

روحانی با اشاره به برخی از مطالبات مردم استان هرمزگان در ادامه سخنانش به افزایش ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در فصل پاییز امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما به چنین موضوعی افتخار می‌کنیم و از اینکه تا آخر سال تورم تک رقمی می‌ماند نیز افتخار می‌کنیم. ما به اینکه در هر اتفاقی از قبیل سیل و زلزله و یا حادثه‌ای که برای کشتی و هواپیماهای ما پیش می‌آید، مردم کنار هم هستند، افتخارآمیز می کنیم.

وی با بیان اینکه در سفر امروزش به استان هرمزگان ۱۵ طرح مهم به ارزش بیش از چهار میلیارد تومان در این استان افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: ما در همین سفر آغاز عملیات ۱۵ طرح مهم دیگر را هم به ارزش بیش از دو هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنیم و می‌دانیم که مردم هرمزگان نیازمند توسعه بهداشتی و درمانی هستند و این کار را به حول قوه الهی انجام می‌دهیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: دولت ۲۶۸ طرح بهداشتی و درمانی را در استان هرمزگان در دست اجرا دارد و می‌داند که این استان نیازمند یک بیمارستان مجهز است که برای آن درصددیم بیمارستانی با ۵۰۵ تخت در استان هرمزگان احداث کنیم و نیز از لحاظ آبرسانی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این موضوع را نیز پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد: قول می‌دهیم که از صندوق توسعه ملی در مواردی مثل حل مشکل آب به استان هرمزگان کمک کنیم و بانک‌ها نیز به این استان کمک کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)