جبهه النصره تنها امید اردوغان برای نجات از باتلاق اشتباهات


جبهه النصره تنها امید اردوغان برای نجات از باتلاق اشتباهات

ترکیه پس از شکست سیاست‌هایش در سوریه و نیز تیره شدن روابط با عربستان  وتنش با آمریکا چاره‌ای جز فرار به جلو و حمایت از گروه‌های تروریستی برای خود متصور نیست،تاشاید بدین‌وسیله بتواند به اهداف خود برسد.

سرویس جهان مشرق - «جبهه النصره» به‌عنوان معروف‌ترین و بارزترین جریان سلفی جهادیتکفیری حاضر در سوریه است. جبهةالنُصره یا جبهه نصرت گروه اسلام‌گرای سلفی و شاخه رسمی شبکه القاعده در سوریه است. جبهه نصرت با گسترش جنگ داخلی سوریه در حمایت از گروه‌های مخالف دولت سوریه وارد جنگ علیه نیروهای دولتی شد. شمار جنگجویان جبهةالنُصره بین ۵ تا ۲۰ هزار نفر تخمین‌ زده می‌شود.

جبهه النصره تنها امید اردوغان برای نجات از باتلاق اشتباهات

رهبر این گروه ابو محمد الجولانی نام دارد. اعضای این گروه در ۱۱ استان از ۱۴ استان سوریه به‌ویژه در ادلب، حلب ، دیرالزور فعال‌اند و بخش‌هایی از مناطق شمالی سوریه در تصرف نظامی آن‌ها است.

در اواخر ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی جبهةالنصره نام خود را به جبهه فتح شام تغییر داد و از القاعده جدا شد. اکثر اعضای النصره سابقه حضور در جنگ‏های افغانستان، عراق و چچن را دارا هستند. اعضاء و جنگجویان این جبهه با قومیت و نژادهای مختلف بوده است که به‌غیراز نیروهای عرب می‏توان به جنگجویان ازبک، ترک، چچنی و اروپایی اشاره کرد.

این گروه با حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا، غرب و متحدان منطقه‌ای خود توانسته است فجایع بزرگی را در سوریه رقم بزند. جبهه النصره همچنین مسئولیت بسیاری از حملات انتحاری و تروریستی صورت گرفته در این کشور را برعهده‌گرفته است. بااین‌حال این گروه از مشروعیت بخشی، برخی علمای سلفی تکفیری نیز بهره می‌برد. عبدالمنعم مصطفی حلیم (ابو بصیر طرطوسی) ایدئولوگ سلفی- جهادی است که خشونت‏های جبهه النصره را مشروع جلوه می‏دهد. ابوالمنذر الشنقیتی، یک عالم کشور موریتانی نیز با انتشار فتوایی به هرکسی که قصد دارد برای جهاد به سوریه برود توصیه کرده است تا به جبهه النصره بپیوندد.

ترکیه پس از شکست سیاست‌هایش در سوریه و نیز تیره شدن روابط با عربستان و تنش با آمریکایی‌ها و ناتو چاره‌ای جز فرار به جلو و حمایت از گروه‌های تروریستی برای خود متصور نیست تا شاید بدین‌وسیله بتواند به برخی از اهداف خود در سوریه و عراق دست یابد. ترکیه در راستای میل به سیاست خارجی که برای خودش تعریف کرده است "با عنوان دفاع از منافع ملی خود "، بسیار مشتاق است تا با هر بهانه‌ای وارد عرصه رقابت میان بازیگران بحران و جنگ داخلی سوریه بشود. ترکیه تنها دغدغه قدرت گیری ایران و روسیه در سوریه را ندارد بلکه از واکنش‌های ملت کرد عفرین در نزدیکی مرزهای سرزمینی‌اش بشدت در هراس است. ازاین‌رو به بهانه نابودی گروه‌های مسلح مخالف ترکیه پ ی د (pyd) ، پ پ ک(pkk) در سوریه دست به حملات نظامی زمینی و هوایی وسیع زده است.

جبهه النصره تنها امید اردوغان برای نجات از باتلاق اشتباهات

اعتراض و هیاهوی ترکیه برای مقابله با گروه‌های تروریستی کردستان سوریه در حالی است که اردوغان از همان ابتدایی آغاز بحران سوریه حمایت و پشتیبانی خود را از گروه تروریستی داعش و القاعده اعلام کرده بود.

این کشور با دایر کردن اردوگاه‌هایی در مناطق مرزی خود اقدام به آموزش و سازمان‌دهی نیروهای تروریستی تکفیری ، بخصوص جبهه النصره نموده است. در طول این چند سال ترکیه به‌غیراز پشتیبانی تسلیحاتی و سیاسی از گروه نصرت، انتقال اعضای این گروه را از سراسر جهان به خاک سوریه برعهده‌گرفته داشته است و تروریست‌های جبهه النصره به‌آسانی و خیال راحت از کریدور ترکیه وارد خاک سوریه می‌شدند. بعد از همه ناکامی‌های دولت ترکیه و برآورده نشدن اهداف و سیاست‌های خارجی این کشور در قبال سوریه و شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و عقب‌نشینی آن‌ها به تنها استان مورد کنترل ترکیه یعنی ادلب ، و از طرفی دیگر قدرت گرفتن کانتون کردی عفرین در امتداد مرزهای جنوبی این کشور با حمایت همه‌جانبه دولت امریکا ، ترکیه به تنها ابزار باقی‌مانده در دست خود یعنی جبهه النصره پناه برده است. اردوغان تلاش می‌کند با حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره حداقل تأثیر حتی بسیار کوچک در مسائل سوریه داشته باشد. چون بعد از پایان کار داعش و بن‌بست در روابطش با عربستان تنها تکیه‌گاه و امید اردوغان برای برون‌رفت از شکست‌های پی‌درپی او در مسائل منطقه‌ای و سوریه ، شاید قدرت تأثیرگذاری گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره (با پشتیبانی ارتش این کشور) باشد.

ترکیه با حمایت از گروه تروریستی جبهه النصره و بهبود بخشیدن به وجهه آن در نظر دارد، زمینه حملات گسترده در شمال سوریه را فراهم کرده و از آن به‌عنوان دستاویزی برای تحقق اهداف موردنظر خود در سوریه بهره‌برداری کند. اردوغان برای نشان دادن قدرت تأثیرگذاری ترک‌ها در سوریه و مناسبات منطقه‌ای هنوز ناامید نشده است. او باهدف تسلط بر شمال سوریه و همچنین به بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح منطقه کردستان سوریه عملیات شاخه زیتون را در عفرین آغاز کرده است.

جبهه النصره تنها امید اردوغان برای نجات از باتلاق اشتباهات

ترس از تشکیل یک دولت کرد و همچنین جا ماندن از قافله کشورهای تأثیرگذار در سوریه و همچنین جدا شدن کردها از بدنه اصلی دولت سوریه اردوغان را بر آن داشته که از عفرین به‌عنوان تنها برگ برنده خود در تحولات میدانی سوریه نهایت بهره‌کشی را بکند. بنابراین برای استفاده از تنها فرصت به‌دست‌آمده، هم از قوای همگرایی باقدرتی چون روسیه به خاطر چراغ سبزش جهت حمله به عفرین استفاده می‌کند و هم از واگرایی از امریکا در حلقه ناتو برای استفاده از تهدید کردها علیه آنکارا واهمه‌ای ندارد. ترکیه سعی دارد در این عملیات بخش‌های شمالی سوریه را با کمک گروه تروریستی و تکفیری نصرت تحت کنترل و سیطره خود دربیاورد و در صورت امکان نیروهای تکفیری تحت حمایت ترکیه جایگزین نیروهای کرد پ ی د ، پ پ ک در مناطق شمالی سوریه بشود. اردوغان با این کار چندین هدف را دنبال می‌کند که حذف تهدید نیروهای کرد مخالف دولت ترکیه در امتداد مرزهای جنوبی این کشور با سوریه ، تحت‌فشار قرار دادن آمریکا که متحد اصلی کردهای سوریه هست ، به نمایش گذاشتن نقش تأثیرگذاری ترکیه در مسائل سوریه ، کنترل بر مناطق شمالی خاک سوریه برای داشتن امکان چانه‌زنی در مذاکره با کشورهای صاحب نفوذ در سوریه ازجمله آن‌هاست. البته ترکیه با حضور و تسلط گروه تکفیری جبهه النصره بر عفرین و شمال سوریه خواهان مشروعیت بخشیدن به این گروه و همچنین رفتارها و حمایت‌های خود از این گروه است.

ترکیه سعی داشت با یک پیشروی سریع در عفرین و با حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از گروه تروریستی جبهه النصره تمامی منطقه عفرین را تحت کنترل خود درآورد.

دولت ترکیه رهبری همه گروه‌های وابسته به القاعده شامل احرارالشام و جبهه النصره را در سوریه برعهده‌گرفته دارد که همه زیر نظر سرویس اطلاعات ترکیه برای جنگ در خاک سوریه آموزش‌دیده و سازمان‌دهی و تجهیز شده است. اردوغان با این گروه می‌خواهد دستاوردهایی را درصحنه عملی سوریه کسب کند. ترکیه نیروهای تحت حمایتش امیدوارند با این طریق پس از شکست‌هایی که در سوریه متحمل شده‌اند سرانجام یک موفقیت میدانی در تحولات سوریه کسب کند.

پس از پیروزی‌های مداوم ارتش سوریه و شکست همه‌ی گروهای تروریستی تکفیری موردحمایت ترکیه و غرب ، افراد مسلح جبهه النصره از تمام مناطق سوریه پا به فرار گذاشته و به ادلب پناه برده‌اند. این شهر تنها مکان امن برای نیروهای تحت حمایت دولت ترکیه است. بنابراین روشن است که جبهه النصره دستاویزی است که اردوغان از آن به‌عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود در آینده سوریه می‌خواهد از آن بهره‌برداری بکند. او با فراخوان جبهه النصره از ادلب به شمال سوریه و شرکت دادن این نیروها در جنگ عفرین می‌خواهد اعتبار و آبروی ازدست‌رفته را بازگرداند.

http://t۲۴.com.tr/haber/turkiye-ypgyi-vurdu-abd-duruma-mudahale-etti-suriyenin-kuzeyinde-neler-oluyor,۴۰۱۸۷۶

http://www.enpolitik.com/haber/۱۵۷۶۷۹/suriyenin-kuzeyinde-neler-oluyor.html

http://www.haberturk.com/yazarlar/serdar-turgut-۲۰۲۵/۱۷۹۴۸۱۶-suriyede-neler-oluyor

http://www.hurriyet.com.tr/bir-haftayi-bulmaz-afrini-baslarina-yikacagiz-۴۰۷۰۹۲۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن