مطالعه علمی قدرت فوق انسانی مرد یخی


بررسی فعالیت‌های مغزی مرد یخی نشان می‌دهد که تنفس خاص و غیرمعمول و همچنین وضعیت ذهنی او مراکز کنترل اولیه فعال…

مطالعه علمی  قدرت فوق انسانی مرد یخی

رمزگشایی از مغز انسانی که یخ نمی‌زند

مطالعه علمی قدرت فوق انسانی مرد یخی
سیناپرس: بررسی فعالیت‌های مغزی مرد یخی نشان می‌دهد که تنفس خاص و غیرمعمول و همچنین وضعیت ذهنی او مراکز کنترل اولیه فعال در نوسان حسی درد را درگیر می‌سازد که در ساقه مغز فوقانی قرار دارد.

ویم هوف (Wim Hof) یک ورزشکار هلندی مشهور باقدرتی فوق انسانی است که به مرد یخی شهرت پیداکرده است. او برای نمایش توانایی‌های مقاومت بدنش در برابر سرمای شدید، تکنیکی خاص را در تنفس به کار می‌برد که به تکنیک تنفس ویم هوف مشهور شده است. این تکنیک بر پایه اندیشه و مراقبه تومو (Tummo) از مکاتب بودائی، بدون هرگونه رفتار و یا مراسم مذهبی آن به وجود آمده است.

تنفس غیرمعمول هوف منجر به افزایش فعالیت سیستم عصبی و افزایش مصرف گلوکز در عضلات بینابینی قفسه سینه وی شده و باعث می‌شود تا گرمای ایجادشده به بافت ریه‌ها رسیده و درنهایت گرما از طریق خون به سراسر بدن برسد.

هوف در حال حاضر در اواخر دهه پنجاه‌سالگی خود قرار داشته و سرگرم انواع شیطنت‌ها و بازی‌های بچگانه با یخ است. یکی از فعالیت‌های هوف که شهرت بسیار دارد، شرکت کردن در ماراتن‌های قطب شمال بدون لباس است.

قابل‌توجه است که تاکنون قدرت فوق انسانی هوف موردتوجه چندین مقاله علمی واقع‌شده و دانشمندان و پژوهشگران بسیاری بدن او، روش تنفسش و مغزش را موردمطالعه و تحقیق قرار داده‌اند. در آخرین تحقیقات انجام‌شده، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که شاید قدرت و کاری که بدن هوف انجام می‌دهد به‌واسطه فعالیتی است که در مغز او صورت می‌گیرد.

هوف در وب‌سایت شخصی خود به توانایی‌های خود اشاره‌کرده و آن را به استفاده از یک روش و تکنیک خاص تنفسی غیرمعمول مرتبط می‌سازد. البته در حال حاضر پژوهشگران علاقه‌مند هستند که این مسئله را ازنظر فیزیولوژیکی موردبررسی قرار دهند درحالی‌که تاکنون تمرکز مطالعات روی نوع و قدرت دم و بازدم و به‌طورکلی تنفس هوف بوده است.

به‌تازگی یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی وین در دیترویت (Detroit) واقع در ایالت میشیگان، ایالات‌متحده آمریکا تصمیم گرفت، نقش مغز را در این قدرت فوق انسانی موردبررسی قرار دهد. آن‌ها در بررسی‌هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که توانایی بدن هوف برای مقاومت در برابر چالش‌های حرارتی محیطی، توسط سیستم عصبی خودکار (ANS) اداره می‌شود. همان‌گونه که از عنوان سیستم عصبی خودکار برمی‌آید، این ویژگی بسیاری از ویژگی‌های بدن را بدون آگاهی شخص از خود، تنظیم می‌کند.

به نظر می‌رسد که هوف بخشی از این سیستم عصبی بدن خود را هک کرده باشد. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که هوف چگونه این کار را کرده است؟ گروه پژوهشی برای به دست آوردن پاسخ این پرسش انواع مختلفی از تجهیزات نظارتی ازجمله تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (fMRI) برای نظارت فعالیت‌های مغزی و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)، برای دنبال کردن روند فرایندهای متابولیکی بدن وی را به کار گرفتند.

علاوه بر آن، از هوف خواسته شد تا لباسی بپوشد که سرتاسر بدنش را پوشانده سپس گروه تحقیقاتی آب را در دمایی مشخص و تنظیم‌شده به بدنش تزریق کردند. در تمام این مدت روش تنفسی او با گروهی از افراد سالم شرکت‌کننده، مورد مقایسه قرار گرفت.

مطالعه علمی  قدرت فوق انسانی مرد یخی

نتایج نشان می‌دهند که احتمالاً هوف می‌تواند به‌طور آگاهانه دمای پوست بدن خود را تنظیم کرده و به‌طور بالقوه دمای هسته درونی بدن خود رازمانی که در معرض سرمای شدید قرار می‌گیرد، مورد تنظیم قرار دهد. محققان همچنین دریافتند تنفس غیرمعمول هوف منجر به افزایش فعالیت سیستم عصبی و افزایش مصرف گلوکز در عضلات بینابینی قفسه سینه وی شده و باعث می‌شود تا گرمای ایجادشده به بافت ریه‌ها رسیده و درنهایت گرما از طریق خون به سراسر بدن برسد.

داده‌های پژوهشگران نشان می‌دهند که در این فعالیت‌ها مغز نقش کلیدی ایفا می‌کند. درواقع تنفس خاص و غیرمعمول هوف و همچنین وضعیت داخلی ذهنی او، مراکز کنترل اولیه فعال در نوسان حسی درد را درگیر می‌سازد. آن‌ها دریافتند که این کنترل در ساقه مغز فوقانی صورت می‌گیرد.

لازم به توضیح است که در این پژوهش‌ها از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ میلادی بر تنفس هوف و تکنیک خاص او و مقایسه آن با دیگر افراد انجام‌شده بود، نیز استفاده‌شده است. علاوه بر آن برای پی بردن به واقعیت کامل توانایی فوق انسانی هوف، نیاز به بررسی‌ها و مطالعات بیشتر وجود دارد که محققان آن را در نظر داشته و فعالیت‌ها و مطالعات خود را ادامه خواهند داد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله NeuroImage به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: iflscience

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403