اسلام، مبنا و مصداق حقوق شهروندی در نظام ایران است


اسلام، مبنا و مصداق حقوق شهروندی در نظام ایران است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه اسلام، مبنا و مصداق حقوق شهروندی در نظام ایران اسلامی است، گفت: در سراسر آموزه‌های اسلامی مصادیق حقوق شهروندی مانند؛ توجه به کرامت انسان به عنوان اشرف مخلوقات، مساوات میان انسان‌ها، هدفمندبودن خلقت انسان‌ها و کائنات، حریت، عدالت و... وجود دارد.

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر محمدقربان کیانی در همایش حقوق شهروندی (مبانی، مصادیق و الزامات در نظام ایران اسلامی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز با بیان اینکه اسلام به عنوان دین کامل و جهان شمول دارای قواعدی راسخ و دقیق درباره رابطه انسان ها با یکدیگر، رابطه انسان با خداوند و رابطه انسان با جامعه است، حقوق انسانی در جامعه اسلامی را بخشی از حقوق و فقه اسلامی برشمرد و افزود: در حقوق اسلامی هدف نهایی تقرب به خداوند است و این مهم از مسیر عدالت و نظم الهی می گذرد.

وی گفت: قرآن مجید اصیل ترین منبع فقه و عالی ترین منبع حقوق اسلامی و انسانی است و سنت پیامبر اعظم (ص) و سیره امامان معصوم (ع) دیگر منابع حقوق انسانی و اسلامی محسوب می شوند و در نظام ایران اسلامی، اسلام منبع رسمی در همه عرصه ها و موضوعات زندگی بشر به شمار می آید.

اسلام، مبنا و مصداق حقوق شهروندی در نظام ایران است

کیانی اظهار کرد: دین مبین اسلام به عنوان آخرین دین الهی به تمامی جنبه های زندگی انسان عنایت داشته و قوانین واضح و قاطعی در زمینه روابط اجتماعی دارد و علاوه بر توجه به کمال معنوی، به نحوه و شرایط تشکیل جامعه مطلوب نیز توجه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان بیان کرد: در سراسر آموزه های اسلامی مصادیق حقوق شهروندی مانند؛ توجه به کرامت انسان به عنوان اشرف مخلوقات، مساوات میان انسان ها، هدفمند بودن خلقت انسان ها و کائنات، حریت، عدالت و ... وجود دارد و تفاوت ماهوی میان این آموزه های متعالی و تفکرات ماتریالیستی و سکولار غرب وجود دارد.

وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی همه ابعاد حقوق شهروندی در نظر گرفته شده و در سند چشم انداز 20 ساله مساله حفظ کرامت انسان به رسمیت شناخته شده و هیچ خلا قانونی در این زمینه وجود ندارد و اگر خللی هست ناشی از عدم اجرای صحیح قانون است.

کیانی حقوق شهروندی را مساله ای دوسویه معرفی و اظهار کرد: مردم نیز باید نسبت به تکالیف خود در قبال حاکمیت شناخت و فهم دقیقی داشته و علاوه بر پرهیز از هرگونه هنجارشکنی نسبت به رعایت قوانین و مقررات و فداکاری در عرصه های ملی و اجتماعی اهتمام بورزد.

رئیس واحد سنندج گفت: این همایش بر اساس منویات دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنا و دکتر رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه تحقیق و پژوهش و در راستای تبیین مسایل اجتماعی در واحد سقز برگزار می شود.

همایش یکروزه حقوق شهروندی به اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در دو نوبت صبح و بعدازظهر با ارایه مقالات و ایراد سخنرانی های علمی برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت