سلسله نوشتارهای مقایسهای کوتاه مجله پدال که در بخش خودروهای خارجی با نام “نیش گاز” و در بخش خودروهای داخلی با نام “دوراهی” خدمت دوستان عزیز تقدیم میگردد بیشتر حالت مقایسهای و البته تعاملی داشته و هدف ما از این نوشتارها آشنایی کاربران عزیز با خودروهای روز دنیا و البته در بخش خودروهای داخلی نیز بهرهگیری از تجربیات آنان میباشد. با عنایت به این موضوع ما بهطور خلاصه مهمترین ویژگیهای خودروهای داخلی را خدمت شما عزیزان ارائه کرده و البته انتظار داریم مالکان و دوستانی که تجربه مالکیت و سواری با خودروها را دارند در بخش نظرات راهنماییهای لازم درباره نقاط قوت و ضعف خودروهای داخلی را بیان فرمایند تا افرادی که احیاناً قصد خرید این خودروها را دارند بتوانند به نتیجه صحیحی برسند.
با ذکر این مقدمه کوتاه، این بار در نظر داریم دو نمونه از سدان های داخلی را با یکدیگر مقایسه کنیم که یکی کاملاً در بازار جا افتاده اما دیگری چندان نامآشنا نیست هرچند که به نظر میرسد از سایر هموطنان چینی خود متفاوت باشد.
بهمن موتور که در سالهای نه چندان خودروهای کاملاً مناسب و نسبتاً روز دنیا را مونتاژ میکرد هماکنون محصولات خودروساز چینی فاو را مونتاژ میکند. پیش از این نمونه بزرگتر B50 در بازار کشور عرضه شده اما استقبال چندانی از آن به عمل نیامد. هماکنون خودرویی کوچکتر به نام B30 توسط این خودروساز عرضه میشود که زیرساخت آن با نسل قبلی فولکسواگن بورا یکسان است.
طراحی بسترن B30 در کل نمره قبولی را دریافت میکند اما بیشک جذابترین بخش آن به جلو مربوط میشود که حالت گیرایی داشته و خودرو را گرانتر از آنچه هست نشان میدهد. در پروفایل جانبی و بخش عقبی شاهد طراحی پیش پا افتادهای هستیم که در مقایسه با برخی هموطنان خود و البته رقبای این رنج قیمتی محافظهکارانه نشان میدهد.
اما قلب تپنده این خودرو همانند پلتفرم خودرو به فولکسواگن تعلق دارد که البته دیگر توسط این خودروساز آلمانی استفاده نشده و به فاو داده شده است. پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری قدرت 109 اسب بخاری و گشتاور 155 نیوتون متری داشته و این نیرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود.
اما دیگر رقیب این میدان کاملاً برای ما و شما آشناست. تندر 90 اتوماتیک را میگوییم که از سال 86 مهمان جادههای کشور بوده است. پروژه ال نود که در آن زمان سر و صدای بسیار زیادی به پا کرد سرانجام پس از کشوقوسهای فراوان به بار نشست و اولین میوه آن همین تندر 90 بود که البته در ابتدا به دلیل شکل ظاهری خود چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما پس از اندکی مشتریان دیدند کیفیت آن بالاتر از برخی تولیدات از رده خارج داخلی میباشد رفتهرفته جایگاه تندر در کشور تثبیت گردید. این خودرو که در ابتدا قرار بود جایگزین پیکان شود هماکنون از دسترس بسیاری از خریداران رده متوسط نیز خارج است!
به هر حال چندی است که ایرانخودرو نسخه فیس لیفت شده این خود را با تغییرات در ظاهر و البته گیربکس راهی بازار کرده که باید اذعان نمود از نظر ظاهری بسیار بهتر از نمونه قبل از فیس لیفت. تغییرات صورت گرفته به چراغهای جلو، سپر، چراغهای عقب، نوار کرومی درب صندوق و سپر و مه شکن عقب محدود است که در کل باعث بهبود آن شدهاند. در داخل کابین نیز برخی تغییرات اعمال شده اما همانگونه که گفته شد اصلیترین تغییر به استفاده از گیربکس اتوماتیک مربوط میشود.
قلب تپنده تندر 90 اتوماتیک پلاس پیشرانه نامآشنای 4 سیلندر 1.6 لیتری است که قدرت 105 اسبی و گشتاور 140 نیوتون متری دارد. این نیرو نیز از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. ظاهراً در این بخش دو خودرو شرایط یکسانی دارند اما خب نمیتوان گشتاور بیشتر بسترن را نادیده گرفت.
در بحث سرعت و شتاب، بنا به گفته منابع گوناگون شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت بسترن B30 در حدود 14 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 170 کیلومتر در ساعت عنوان شده درحالیکه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت تندر برابر با 11.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 175 کیلومتر در ساعت میباشد.
موضوع بعدی بحث مصرف سوخت و گنجایش صندوقعقب این دو خودروی خانوادگی میباشد. بسترن B30 بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر مصرف 7 لیتری داشته درحالیکه این عدد در تندر به 8.3 لیتر در صد کیلومتر میرسد. از نظر گنجایش صندوقعقب این تندر 90 است که با حجم 510 لیتری خود پیش میافتد درحالیکه صندوق بسترن b30 گنجایش 510 لیتری دارد.
در نهایت به یکی از مهم ترین فاکتورهای خرید یعنی بحث قیمت میرسیم. بسترن B30 هماکنون در نسخه اتوماتیک خود قیمت حدود 64 میلیون تومانی داشته درحالیکه تندر 90 پلاس ایرانخودرو با قیمت باورنکردنی 57 میلیون تومانی خریدوفروش میشود. خودرویی که قرار بود جایگزین پیکان شود حالا از دسترس اقشار متوسط جامعه نیز خارج شده است!
اما یکی از نکات مهم در رابطه با خرید خودرو بحث خدمات پس از فروش و کیفیت است. تندر 90 در این چند سال ثابت کرده که از نظر کیفی و هزینه نگهداری خودروی مناسبی بوده و با توجه به شبکه گسترده خدمات پس از فروش مشکلی از بابت تأمین قطعات نخواهد داشت درحالیکه بسترن B30 خودرویی تازهوارد محسوب شده و هنوز کیفیت درازمدت آن اثبات نشده ضمن اینکه از خدمات محدودتری برخوردار است.
مقایسه مشخصات فنی | ||
تندر 90 پلاس اتوماتیک | بسترن B30 اتوماتیک | |
موتور | 4 سیلندر 1.6 لیتری | 4 سیلندر 1.6 لیتری |
قدرت | 105 | 109 |
گشتاور | 140 | 155 |
گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
طول | 4290 | 4625 |
عرض | 1740 | 1790 |
ارتفاع | 1525 | 1500 |
فاصله بین دو محور | 2630 | 2630 |
وزن | 1155 | 1250 |
مصرف سوخت | 8.3 | 7 |
حجم صندوق بار | 510 | 480 |
شتاب صفر تا صد | 11.7 | 14 |
حداکثر سرعت | 175 | 170 |
قیمت | 57 | 64 |