تولید گوشی های شبیه آیفون ایکس بدون هیچ دلیل مناسبی در حال گسترش است!


تولید گوشی های شبیه آیفون ایکس بدون هیچ دلیل مناسبی در حال گسترش است!

در نمایشگاه MWC 2018، گوشی های شبیه آیفون ایکس با طراحی ناچ (Notch)، توجه بسیاری را به خود جلب کردند. اما آیا این کار، تصمیمی هوشمندانه است و یا ما با تقلیدی کورکورانه رو به رو هستیم؟ سازندگان تلفن های هوشمند مثل بچه‌مدرسه‌ای‌ها هستند؛ آنها زمانی که می‌بینند یکی از بچه‌های محبوب، کلاهی عجیب و... نوشته تولید گوشی های شبیه آیفون...

در نمایشگاه MWC 2018، گوشی های شبیه آیفون ایکس با طراحی ناچ (Notch)، توجه بسیاری را به خود جلب کردند. اما آیا این کار، تصمیمی هوشمندانه است و یا ما با تقلیدی کورکورانه رو به رو هستیم؟

سازندگان تلفن های هوشمند مثل بچه‌مدرسه‌ای‌ها هستند؛ آنها زمانی که می‌بینند یکی از بچه‌های محبوب، کلاهی عجیب و غریب را خریداری کرده و از آن استفاده می‌کند، سریعا به فروشگاه رفته و آنها نیز کلاه‌هایی عجیب را می‌خرند. در واقع این کار آسان‌تر از توسعه سبک اختصاصی خودشان است. اپل همواره از تعیین‌کنندگان استانداردهای مختلف در دبیرستان تلفن های هوشمند بوده و بعد از موفقیت در از بین بردن جک هدفون، حالا برای استفاده گسترده بسیاری از سازندگان از طراحی ناچ مسئول است.

اما حقیقت چیز دیگری بوده و این طراحی از اپل سرچشمه نمی‌گیرد. همان‌گونه که طراح سابق موتورولا در توییتر نیز اشاره کرده است، گوشی “MOTOFONE F3” نیز در سال 2006 با طراحی ناچ عرضه شده بود. هرچند، از آنجایی که رابط کاربری را به سختی در این موبایل پیدا می‌کردیم، این طراحی مانع نبوده است. گوشی موتورولا WILDER صفحه نمایشی اضافی داشت. البته اینجا خبری از بریدگی بالای صفحه نبوده و بخش بالایی شامل حاشیه‌های بسیار زیاد می‌شد. بعدها، ال جی V10 و V20 با آرایشی مشابه عرضه شدند، ولی از آنجایی که حاشیه‌های این بخش بسیار باریک بود، صفحه نمایش اولیه و ثانوی در کنار یکدیگر قرار گرفتند. در واقع می‌توان گفت اینجا یک بریدگی یا ناچ در بخش مرکزی وجود دارد.

#gallery-9 { margin: auto; } #gallery-9 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-9 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-9 .gallery-caption { margin-left: 0; }

البته داستان پرچمدار اپل از همه این گوشی ها جداست چرا که بخش اضافی آنها، یک صفحه نمایش جداگانه محسوب می‌شوند. آیفون 10 تلاش دارد تا رابط کاربری اپلیکیشن ها را به اطراف بریدگی بالای صفحه انتقال داده و زمانی که نمی‌تواند این کار را انجام دهد، آن را پر کند. چنین رویکردی بسیار جذاب است، اما بازار خواستار گوشی های بدون حاشیه هم است. اخیرا نیز اطلاعاتی منتشر شده که نشان می‌دهد گوگل پشتیبانی از ناچ را به اندروید P اضافه خواهد کرد. به همین دلیل، در آینده حتی بیشتر از قبل این طراحی را خواهیم دید.

ما لزوما از طرفداران این طراحی نیستیم، اما برخی بهتر از سایرین عمل می‌کنند. کنگره جهانی موبایل بارسلون هم میزبان تعداد زیادی از گوشی های شبیه آیفون ایکس بود که با این طراحی توسعه پیدا کرده بودند. بهتر است با بعضی از بهترین و البته بعضی از بدترین نمونه‌های آنها آشنا شویم.

ایسوس از بریدگی بالای صفحه یا همان ناچ در دو گوشی زنفون 5 و زنفون 5 زد استفاده کرد. سازندگان با غرور می‌گویند که این بریدگی کوچک‌تر از آیفون X است (آنها هنگام کپی کردن این طراحی، به آیفون ایکس طعنه می‌زنند). البته این، کوچک‌ترین برش در میان گوشی های شبیه آیفون ایکس نیست. با نگاه کردن به حاشیه پایینی می‌توان گفت از این طراحی، به خاطر مد به جای نیاز استفاده شده است.

#gallery-10 { margin: auto; } #gallery-10 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-10 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-10 .gallery-caption { margin-left: 0; }

صرفا تولید گوشی های شبیه آیفون ایکس موجب موفقیت نمی‌شود!

در تاریخ هم این موضوع وجود دارد که تقلیدکننده‌ها، افرادی که اولین بار کاری انجام داده‌اند را مغلوب کرده‌اند. به عنوان مثال، “Hydrox” نام برندی از بیسکویت اوریو در سال 1908 است که هیچ کسی در رابطه با آن نشنیده است. با این حال، ما تصور نمی‌کنیم که ایسوس بیسکویت اوریو دنیای گوشی های موبایل باشد. ما امیدواریم این شرکت‌ها متوجه شوند که موفقیت اپل پیش از استفاده از ناچ به دست آمده است، نه به خاطر آن. طراحی یک موبایل با بخشی بریده‌شده از صفحه، ناگهان باعث تقویت جایگاه و رسیدن به سطح آیفون نمی‌شود. به علاوه، تحلیل‌گران آیفون ایکس را نوعی ناامیدی می‌دانند.

هرچند در سوی دیگر میدان، برخی شرکت‌ها نیز در این زمینه موفق بودند. یولفون T2 پرو از جمله معدود گوشی های هوشمندی بود که با توسعه آن، سازندگان به مسئله نمایشگر بدون حاشیه هم به خوبی توجه کرده بودند. کافی‌ست به ضخامت ناچیز حاشیه‌ها در بخش‌های مختلف صفحه نگاه کنید. به هر صورت، یولفون موفق به تولید موبایلی آینده‌نگرانه شده است که به واسطه آن، ما “notch” را در نظر نمی‌گیریم. تصاویر این گوشی در ادامه ضمیمه شده‌اند:

#gallery-11 { margin: auto; } #gallery-11 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-11 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-11 .gallery-caption { margin-left: 0; }

دیگر محصول این شرکت که از گوشی های شبیه آیفون ایکس محسوب می‌شود، یولفون X، از این منظر کمتر چشمگیر است. در مقایسه با آیفون ایکس، حاشیه‌ای ضخیم در اطراف صفحه این گوشی قرار گرفته است که با در نظر گرفتن آن، این سوالات مطرح می‌شود: آیا واقعا نیازی به استفاده از ناچ در این موبایل بوده است؟ چگونه یک محصول نوظهور و یک کلون غیر ضروری می‌توانند زیر یک سقف باشند؟

#gallery-12 { margin: auto; } #gallery-12 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-12 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-12 .gallery-caption { margin-left: 0; }

دو گوشی ویکو View2 و View2 Pro هم دیگر محصولاتی هستند که در آنها می‌توان طراحی ناچ را پیدا کرد. این ویژگی در محصولات پیش رو کمی برجسته‌تر بوده و بریدگی بالای صفحه تنها شامل یک دوربین سلفی می‌شود. طراحی این موبایل ها شباهت زیادی به اسنشال فون دارد. ما این‌که نوار وضعیت، فضای بیشتری برای نمایش آیکون اعلان‌ها دارد را دوست داریم چرا که نمایش اطلاعات در سبک آیفون ایکس به خاطر عدم وجود فضای کافی، تنها به نمایش زمان و قدرت سیگنال محدود می‌شود.

ما گوشی های Wiko را به یک دلیل دیگر هم دوست داریم. مطمئنا این گوشی ها مشابه موبایل خالق اندروید یعنی اسنشال فون هستند، در حالی که نمونه چنین چیزی را در محصولات دیگر ندیده‌ایم. همین موضوع، ظاهری خاص را به محصولات شرکت Wiko می‌بخشد؛ چیزی که این روزها واقعا نادر است.

#gallery-13 { margin: auto; } #gallery-13 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-13 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-13 .gallery-caption { margin-left: 0; }

بهتر است کمی هم در مورد گوشی های شبیه آیفون ایکس که تلاش دارند بگویند «من نیز همین‌طور»، صحبت کنیم. لیگو S9 یکی از بهترین مثال‌هاست:

تولید گوشی های شبیه آیفون ایکس بدون هیچ دلیل مناسبی در حال گسترش است!

لیگو S9

بله، این گوشی تنها 150 دلار قیمت داشته و با دوربین دوگانه، پردازنده هشت هسته‌ای و 4 گیگابایت رم به فروش می‌رسد. اما سیستم نرم افزاری آن هنوز برای ناچ آماده نشده است؛ موضوعی که به خوبی می‌توان آن را در گوشه‌های گردمشاهده کرد. کافی‌ست به نحوه طراحی و بریده شدن بخشی از اطلاعات نمایش داده شده در نوار وضعیت توجه کنید!

متاسفانه چنین چیزی در گوشی دیگری همچون “Noa N10” هم وجود دارد:

#gallery-14 { margin: auto; } #gallery-14 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-14 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-14 .gallery-caption { margin-left: 0; }

چنین مشکلاتی در گوشی “Oukitel U18” هم دیده می‌شود. هرچند، حداقل حالا آیکون‌ها در اطراف ناچ پخش شده‌اند تا این مشکل تا حدودی برطرف شود:

#gallery-15 { margin: auto; } #gallery-15 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-15 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-15 .gallery-caption { margin-left: 0; }

اگرچه در نمایشگاه امسال با بسیاری از گوشی های شبیه آیفون ایکس ملاقات داشتیم، اما یولفون T2 پرو ما را به شدت تحت تاثیر قرار داد. طراحی این موبایل به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد شما مشغول تماشای یک عکس بدون فریم هستید. شاید چنین چیزی برای استفاده روزمره چندان عملی نباشد، اما سازندگان موفق به ساخت محصولی دوست‌داشتنی شده‌اند.

طراحی ناچ دوربین در گوشی هایی همچون اسنشال فون و ویکو از آن جهت که یکنواختی در طراحی و شکل ظاهری محصولات مستطیلی امروزی را از بین می‌برند، جذاب هستند. این در حالی‌ست که حتی رویه اخیر و استفاده از گوشه‌های گرد، باز هم تاثیری بر یکنواختی تلفن های هوشمند مدرن ندارد.

ویوو با معرفی گوشی مفهومی “APEX” نشان داد که می‌توان حاشیه بالایی صفحه را به صورت کامل و بدون نیاز به استفاده از ناچ، حذف کرد. هرچند برای رسیدن به این مهم، سازندگان مجبور بودند اسپیکر را همانند شیائومی می میکس زیر شیشه اصلی تعبیه کنند. ما کیفیت صدا را دوست نداشتیم چون به اندازه‌ای بلند بود که همه قادر به شنیدن مکالمه شما بودند. در نتیجه، انتقال اسپیکر “earpice” امری نشدنی است. اما “APEX” نشان داد که حفظ دوربین سلفی بدون نیاز به نگه داشتن ناچ امکان‌پذیر است. پیش‌تر نیز هواوی با عرضه گوشی آنر 7i در این راه قدم گذاشته بود.

#gallery-16 { margin: auto; } #gallery-16 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-16 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-16 .gallery-caption { margin-left: 0; }

اگرچه گوشی های شبیه آیفون ایکس در نمایشگاه MWC 2018 به وفور دیده می‌شدند، ولی بهتر است به بهانه برگزاری این رویداد، کمی هم در مورد گوگل صحبت کرده و در رابطه با جایگاه آن تجدید نظر کنیم. ما همواره آن را به عنوان «اندرویدِ گوگل» تصور می‌کردیم، ولی به نظر می‌رسد حالا این شرکت بیش از پیشرو بودن و نوآوری، نگهبان اندروید و ویژگی‌های آن است.

نزدیک به یک سال طول کشید تا شیائومی، گوگل را به منظور پشتیبانی رسمی از نمایشگرهای بلندتر از 16:9 مجاب کند و حالا گوگل پیکسل 2 ایکس ال با همین نمایشگرها عرضه می‌شود. این گوشی فاقد جک 3.5 میلی‌متری صدا است. در بخش اعلان‌ها خبری از گزینه‌ای برای تغییرات سریع ویژگی‌های مختلف نبود تا زمانی که سازندگان دیگر، آن را در آنجا قرار دادند. در مورد ویژگی تقسیم صفحه هم سازندگان دیگر، بسیار قبل‌تر از پشتیبانی رسمی گوگل روی آن کار می‌کردند.

آیا واقعا گوگل اعتقادی به طراحی ناچ دارد؟ تصور می‌کنید در پیکسل 3 از ناچ یا بریدگی صفحه استفاده می‌شود؟ یا این کمپانی آمریکایی با جریان موجود همراه بوده، اما قادر به تغییر جهت رودخانه اندروید نیست؟

به هر صورت، شرایط به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد برندهای مختلف، حتی شرکت‌های کمتر شناخته‌شده، در مقایسه با گوگل حرف‌های بیشتری در رابطه با شکل ظاهر گوشی های سال آینده اندرویدی دارند.

مطالب مربوط به نمایشگاه MWC 2018 را از اینجا دنبال کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت