آموزش دوخت کوسن نمدی ساده و شیک


این روزها همه خودشون رو برای عید نوروز و رسیدن سال جدید آماده می کنن و بازار خانه تکانی های قبل از عید نوروز هم حسابی داغ شده. خانه تکانی هم که معمولا علاوه بر تمیزکاری و نظافت با تغییر دکوراسیون و خرید وسایل جدید همراه هست. تغییر دکوراسیون منزل یکی از مواردیه که تاثیر زیادی در روحیه و حال و هوای افراد داره. خانم های هنرمند این روزها خیلی...

این روزها همه خودشون رو برای عید نوروز و رسیدن سال جدید آماده می کنن و بازار خانه تکانی های قبل از عید نوروز هم حسابی داغ شده. خانه تکانی هم که معمولا علاوه بر تمیزکاری و نظافت با تغییر دکوراسیون و خرید وسایل جدید همراه هست. تغییر دکوراسیون منزل یکی از مواردیه که تاثیر زیادی در روحیه و حال و هوای افراد داره. خانم های هنرمند این روزها خیلی سرشون شلوغه و سخت مشغول تدارک عید نوروز هستند. سبز کردن سبزه، سفره هفت سین، تزیین لوازم هفت سین و نو کردن تزئینات مخصوص روزهای آخر ساله. در این مطلب از “ببر و بدوز” آموزش دوخت کوسن نمدی رو در نظر گرفتم. با دوخت این کوسن های زیبا می تونین حال و هوای خونه رو بهاری کنین و هنر خودتون رو به مهمان ها نشون بدین. برای آموزش دوخت کوسن نمدی احتیاج به پارچه نمدی داریم.

آموزش دوخت کوسن نمدی ساده و شیک

پارچه نمدی چیست؟

در صنعت نساجی پارچه های مختلفی تولید میشه که هر کدوم کاربرد خاصی دارند. پارچه فوتر یا پارچه نمدی از پارچه های مصنوعی، پشمی و شبیه نمد هست. هر چند نام اصلی این پارچه، فوتر هستن ولی در ایران همه فروشنده ها و مردم عادی اسم پارچه نمدی رو برای این پارچه استفاده می کنن. از این به بعد هر جا نوشتم پارچه نمدی منظور همون پارچه فوتر در صنعت نساجی هست.

پارچه نمدی به خاطر جنسش از پارچه های گرم و سبک به حساب میاد. نمدها ضد چروک و جذب کننده رطوبت هستند و دوام زیادی دارن. حتی میشه پارچه های نمدی رو به راحتی با دمای پایین، اتو کرد ( هر چند نیازی به اتو ندارن). پارچه نمدی قابل شستشو هم هست ولی بهتره زیاد با مواد شوینده قوی شسته نشه چون پرزهای پارچه از بین میره و کیفیت اولیه رو نداره. از همه مهمتر اینکه پارچه نمدی ریشه و نخ کش نمیشه و به همین دلیل یکی از مناسب ترین پارچه ها برای دوخت لوازم تزئینی هست.

پارچه های نمدی در رنگ بندی های متفاوت و شاد، با بیش از 140 رنگ به فروش میرسه. این پارچه برای تزیین اتاق بچه ها، عروسک سازی، دوخت کیف کوله و جا مدادی، ست لحاف، زیر لیوانی و زیر بشقابی، کیف لوازم ارایش و دوخت کوسن های رنگارنگ و بسیاری لوازم دیگه هم استفاده میشه. ضخامت این پارچه بین 2 تا 5 میلی متر هست و می تونه در ترکیب با دیگر پارچه ها با ضخامت مشابه هم استفاده بشه.

برای دوخت این پارچه با دست از نخ دمسه، گوبلن و عمامه ای استفاده میشه و با چرخ خیاطی و نخ قرقره معمولی و نخ نامرئی هم به راحتی دوخته میشه. در اغلب کوسن ها و کارهای تزئینی از چسب حرارتی برای چسباندن قطعات استفاده میشه.

لوازم دوخت کوسن نمدی

قبل از شروع آموزش دوخت کوسن نمدی این لوازم رو تهیه کنین:

پارچه نمدی در دو رنگ دلخواه قیچی معمولی و یا قیچی زیگزاگ نخ عمامه ای، دمسه، قرقره نخ کاغذ الگو برای ترسیم شکل گل ها خط کش و متر خیاطی برای اندازه گیری چسب مایع و یا چسب تفنگی حرارتی الیاف پشم شیشه برای پر کردن کوسن

آموزش دوخت کوسن نمدی : الگو و برش

دوخت کوسن نمدی بسیار ساده است و نیازی به توانایی بالای خیاطی و دوخت و دوز نداره. برای دوخت یک کوسن معمولی نیاز به دو تکه پارچه 40 در 40 سانتیمتری دارین. ابتدا پارچه آستری رو دولا کنید و به اندازه یک مربع 40 در 40 سانتیمتر با اضافه برای دوخت برش بزنین. اطراف این دو مربع را بدوزین و جا برای پر کردن کوسن باقی بزارین. حالا داخل این کوسن رو با الیاف مخصوص پر کنین. الیاف پشم شیشه برای این کار مناسب هستن و در همه فروشگاه های لوازم خیاطی هم به فروش میرسن. این قسمت زیر کوسن هست برای رویه هم همین کار رو انجام بدید و سرش رو برای جای زیپ باز بزارین.

حالا باید قسمت اصلی و گلبرگ ها رو آماده کنین. گلبرگ ها در اندازه های مختلف هستن و از بزرگ به کوچیک در دو رنگ تهیه شدن. در تصویر از دو رنگ متضاد استفاده شده تا بهتر دیده بشه ولی بهتره از رنگ های شاد و بهاری استفاده کنین تا زیباتر بشه. برای این گلبرگ ها دو سری الگو تهیه کردم که می تونین سایزش رو تغییر بدین یا همین رو پرینت بگیرین. ( اگر حوصله داشته باشین میتونین با خودکار و کاغذ الگو از روی مانیتور هم کپی کنین کمی دقت لازمه)

آموزش دوخت کوسن نمدی ساده و شیک

الگو و برش گلبرگ ها

آموزش دوخت کوسن نمدی ساده و شیک

حالا تکه های الگو را جدا کنین و روی پارچه با سنجاق محکم کنین. دور هر الگو رو روی پارچه برش بزنین ( نیازی به اضافی برای جای دوخت نیست) تعداد زیادی گلبرگ آماده کنین و اون ها رو جدا جدا قرار بدین. پارچه های نمدی و گلبرگ ها نیازی به سر دوزی ندارن و به همین صورت قابل استفاده هستند.

الگوهای سری اول و دوم رو با دو رنگ متضاد آماده کنین و به ترتیب یک گلبرگ را زیر و رنگ متضاد را روی آن قرار داده و دور تا دور کار رو با دست یا چرخ خیاطی بدوزید. پیشنهاد می کنم از نخ گوبلن استفاده کنید و دور تا دور تکه نمد رویی رو با دست دندون موشی بزنین. این کار رو برای همه گلبرگ ها انجام بدین. الان باید کلی گلبرک با دو رنگ متفاوت داشته باشین که برای چیدن روی کوسن آماده هستند.

در این مرحله گلبرگ ها رو یکی یکی با استفاده از چرب مایع یا حرارتی به روی نمد اصلی بچسبونین. اگر از چسب حرارتی استفاده کنین کار قابل شستشو میشه و گلبرگ ها هم جدا نمیشن. از گلبرگ های بزرگتر برای دور کار استفاده کنید و به ترتیب هر گلبرگ رو با چسب بچسبانین. همه زیبایی کار به مرتب چسبوندن گلبرگ ها روی پارچه نمدی هست. برای دور بعدی از گلبرگ های متوسط استفاده کنین و گلبرگ های کوچک تر رو برای قسمت مرکز کوسن در نظر بگیرین.

برای قسمت انتهایی و مرکز کار هم از مرواریدهای تزئینی یا دکمه میشه استفاده کرد. در اینجا با استفاده از پارچه آستری یک گل رز تهیه شده و در وسط کوسن نصب شده که کار رو زیباتر کنه. ایده های زیادی رو با پارچه های نمدی میشه اجرا کرد. در آموزش دوخت کوسن نمدی امروز یکی از ساده ترین طرح ها رو معرفی کردم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید