عرضه کلوس قاچاق در بازارهای چهارمحال و بختیاری


عرضه کلوس قاچاق در بازارهای چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: کلوس (کرفس کوهی) از استانهای اصفهان و لرستان به صورت قاچاق وارد بازار این استان می شود.

مسعود قائدامینی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گونه در حال انقراض کلوس تنها در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ رویش دارد و از آنجا که مسیر این منطقه به دیگر نقاط استان تا اوایل بهار بسته است، قاچاقچیان از مسیرهای بزنوید لرستان و دورک اصفهان، این گونه را وارد بازار می کنند.
وی درباره اقدام اصفهان و لرستان برای جلوگیری از ورود کلوس قاچاق به بازار ادامه داد: با توجه به اینکه کلوس از این استان ها برداشت نمی شود در زمینه برخورد با قاچاقچیان نیز اقدامی صورت نمی گیرد.
قائدامینی، تقاضای بالا در استان را از دلایل تلاش قاچاقچیان برای گذر از استان های همجوار و فروش در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره اقدامات این اداره کل اظهار کرد: چهار تن از ماموران یگان حفاظت با ناایمن کردن جاده ها درحال جلوگیری از قاچاق و برداشت غیرمجاز کلوس هستند.
وی ادامه داد: هم اینک 15 نیروی بومی و محلی نیز بصورت داوطلبانه در حال حراست از رویشگاه های کلوس در منطقه سرآقاسید هستند.
قائدامینی با اظهار تاسف از تاثیر برداشت های بی رویه در کاهش وسعت رویشگاه های این گونه نادر افزود: درحالی که امسال 100 کیلوگرم کلوس قاچاق توقیف شد در دهه های گذشته میزان کشف قاچاق کلوس در برخی شهرستان ها تا 40 تن نیز می رسید.
وی نبود ساختمان حفاظتی، کمبود نیرو ونبود استقرار پاسگاه انتظامی برای یاری رسانی به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، سخت گذر بودن مسیر وعدم امکان پشتیبانی نیروها را از موانع جلوگیری از برداشت بی رویه کلوس عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، گونه نادر کلوس که زمانی در اوایل بهار در بازار عرضه می شد، این روزها با گرم شدن هوا، براحتی در بازار شهرکرد قابل مشاهده و خرید و فروش است.
قیمت بالای یک میلیون ریالی هر کیلوگرم از این گیاه خوراکی انگیزه سودجویان را تا مرز نابودی رویشگاه های این گونه ارزشمند کشانده است، بگونه ای که وسعت رویش این گونه درحال انقراض در این استان که زمانی به چند هزارهکتار می رسید به دلیل بهره برداری بیش از حد و غنچه چینی کلوس پیش از بذردهی تنها به 700 هکتار آن هم در بخش کوچکی از شهرستان کوهرنگ (90 کیلومتری شهرکرد) محدود شده است.
به گزارش ایرنا، کرفس کوهی با نام محلی کلوس از خانواده چتریان و گیاهی خودرو با خاصیت فراوان داروئی برای درمان سرماخوردگی، رماتیسم و سرطان است
دوره رویش آن از اواخراسفند آغاز و تا اوایل خردادماه ادامه دارد.
8125/6021

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن