هوش مصنوعی گوگل تصمیم‌گیری می‌کند


هوش مصنوعی «دیپ مایند» گوگل به‌زودی می‌توانند مانند انسان‌ها فرآیند فکری پشت تصمیم‌گیری‌ها را درک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، دیپ‌مایند (DeepMind)، کمپانی گوگل، در حال آموزش هوش مصنوعی جدیدی است که می‌تواند افکار دیگران را درک کند. این نرم‌افزار قادر به پیش‌بینی کارهای آینده دیگر مخلوقات هوش مصنوعی است و حتی می‌تواند درک کند باورهای آنها به دنیای اطراف دروغین است یا خیر.

به گزارش دیپ‌مایند این ربات تاکنون توانسته است یک آزمایش روانشناسی کلیدی را، که اکثر کودکان در سن چهار سالگی توانایی انجام آن را دارند، با موفقیت پشت سر بگذارد. مهارت این ربات در تست «نظریه ذهن» می‌تواند منجر به ساخت ربات‌هایی شود که مانند انسان فکر می‌کنند.

معمولا اکثر انسان‌ها درباره باورها و تصمیمات دیگران فکر می‌کنند؛ مهارت انتزاعی انسان که با تعدادی از حیوانات حیوات وحش مانند شامپانزه‌ها و اورانگوتان مشترک است.

برای مثال، اگر شخصی یک لیوان آب بنوشد، ما به عنوان بیننده گمان می‌کنیم که برای رفع احساس تشنگی بوده و باور داشته است که نوشیدن یک لیوان آب احساس تشنگی را برطرف خواهد کرد.

نظریه ذهن کلیدی برای تعاملات پیچیده اجتماعی ما و بایدی برای هر هوش مصنوعی است که امیدوار است از یک انسان تقلید کند وشبیه به ما رفتار کند.

حالا دیپ‌مایند، گروهی از محققان هوش مصنوعی در لندن، رباتی ساخته‌اند وقصد دارند آن را با اساس نظریه ذهن توسعه دهند.

این ربات که «تام نت» نام دارد، می‌تواند در یک پیش‌زمینه مجازی پیش‌بینی کند که دیگر مخلوقات هوش مصنوعی قصد انجام چه کاری را دارند. این ربات همچنین می‌تواند درک کند که کدام یک از آنها درباره این جهان باورهای دروغین دارند؛ یعنی باورهایی که به طور عینی نادرست هستند اما شخصی معتقد است که آنها درست هستند.

نتایج مطالعات قبلی نشان می‌دهد که انسان‌ها تا سن چهار سالگی قادر به درک این موضوع نیستند که آیا شخصی باورهای دروغین دارد یا خیر. دانشمندان با انجام آزمایشی به نام «سالی و آن» به این موضوع پی بردند. در این آزمایش دو نفره، شخص اول، برای مثال آن، شخص دوم، برای مثال سالی، را تماشا می‌کند که در حال پنهان کردن توپی دراتاق است.

سپس شخص سومی، بدون آن که سالی متوجه شود، توپ را به جای دیگری منتقل می‌کند. از آن، که شاهد جابه‌جایی توپ بوده است، پرسیده می‌شود که اولین جایی که سالی به دنبال توپ می‌گردد، کجا خواهد بود.

برای موفق شدن در این آزمایش، آن باید نشان بدهد که می‌تواند جای توپ و جایی را که سالی فکر می‌کند توپ آنجا قرار دارد، از هم تشخیص بدهد؛ یعنی باید درک کند که سالی باور غلطی درباره محل توپ دارد.

دانشمندان دیپ‌مایند برای آزمایش هوش مصنوعی جدید خود، از این تست روانشناسی در پیش‌زمینه مجازی استفاده کردند. تام نت نقش آن را در این آزمایش داشت و توانست این آزمایش را با موفقیت پشت سر بگذارد.

این اولین بار است که هوش مصنوعی درکی از نظریه ذهن نشان داده است و می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از انسان و دیگر حیوانات به دست آورند. همچنین این تحقیقات می‌تواند به محققان کمک کند که هوش مصنوعی و ربات‌هایی بسازند که بیشتر شبیه به انسان هستند.

مترجم: هانا حیدری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر