«ژان ایو لودریان»؛ از وزارت جنگ تا وزارت خارجه/ دلیل توهین و تهدیدهای فرانسوی‌ها علیه ایران چیست؟ +عکس


«ژان ایو لودریان»؛ از وزارت جنگ تا وزارت خارجه/ دلیل توهین و تهدیدهای فرانسوی‌ها علیه ایران چیست؟ +عکس

علی‌رغم همه ذوق‌زدگی‌ها و اشتیاقی که «فرانکوفیل»های وطنی در قبال پاریس از خود نشان می‌دهند و در تیترهای خود جای «میهمان» را با «میزبان» عوض می‌کنند، فرانسه ایران را «شریک» خود نمی‌داند.

سرویس سیاست مشرق- «ژان ایو لودریان» ، وزیر خارجه فرانسه، شب گذشته وارد تهران شد تا با رییس جمهور، وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کند.

این فرد تا همین چند ماه پیش در دولت ژان مارک آیرو(۲۰۱۲-۲۰۱۷) به عنوان وزیر دفاع فعالیت می کرد. شاخصه‌های اصلی دوران وزارت دفاع او اعزام نیروهای نظامی فرانسه به آفریقا برای شرکت در منازعات مسلحانه در شمال کشور مالی ذیل عملیاتی موسوم به «بارخان» (Barkhane) و همچنین افزایش چشمگیر صادرات تولیدات نظامی فرانسه، به ویژه جنگنده‌های «داسو رافال» بود. به عبارت دیگر، او در کسوت وزیر دفاع فرانسه، وظیفه داشت تا پروژه بلندپروازانه فرانسوی‌ها برای بازگشت به قدرت و نفوذ دوران استعماری این کشور را احیاء کند و قشون‌کشی به آفریقا و دلالی همه‌جانبه برای فروش اسلحه به هر قیمت(به قیمت نادیده گرفتن همه شعارهای حقوق بشر و ازادی و دموکراسی که فرانسه دهه‌هاست مدعی پرچمداری آن است و شراکت با جنایت‌کارترین دولت‌های جهان) شاخص‌های دوران ۵ ساله وزارت دفاع او بود.

«ژان ایو لودریان»؛ از وزارت جنگ تا وزارت خارجه/ دلیل توهین و تهدیدهای فرانسوی‌ها علیه ایران چیست؟ +عکس

اما همان سابقه در وزارت دفاع باعث شده که او در کسوت وزیر خارجه، ادامه همان پروژه‌های بلندپروازانه را این بار از طریق تعمیق و تشدید روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سردمداری سعودی دنبال کند، تا در رقابت با آمریکا و بریتانیا، فرانسه نیز جای پای سفتی در چپاول منابع غرب آسیا پیدا کند.

در همین رابطه، «مهران کامروا» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه جورج تاون قطر، در مصاحبه با ایلنا(۲۷ بهمن ۹۶) درباره نقش فرانسه به عنوان ابزار فشار عربستان سعودی بر ایران گفت:

" نکته دیگری که باید در خصوص اعمال عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطرح شود این است که میزان نفوذ و گستره قدرت آنها برای هدف قرار دادن ایران تا یک حد مشخصی ادامه دارد اما پس از مدتی سناریو عوض می‌شود و کشورهای اروپایی به میدان می‌آیند، به نحوی که سعودی‌ها و اعراب منطقه زمانی که نمی‌توانند بیش از حد به ایران فشار بیاورند به آمریکا و کشورهای اروپایی متوسل می‌شوند.

یکی از این دولت‌ها فرانسه است. مقامات پاریس اخیراً هر چند هفته یک‌بار به ایران فشار می‌آورند و اخیراً شاهد آن هستیم که رفت‌وآمد کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه و بریتانیا به منطقه و به خصوص کشورهای عربی افزایش پیدا کرده است. به صورت طبیعی فرانسه یکی از فروشندگان تسلیحات در حاشیه خلیج‌فارس به حساب می‌آید و برای رضایت کشورهای عربی، در داخل خاک آنها علیه ایران موضع می‌گیرد. از این جهت بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به دنبال اعمال فشار غیرمستقیم از ناحیه اروپا و آمریکا بر ایران هستند. "

وبسایت امنیتی-نظامی «National Interest» در مقاله‌ای به تاریخ ۱۰ آگوست ۲۰۱۵ با عنوان «فرانسه: دلال جدید اسلحه برای عربستان» اطلاعات جالبی درباره صدور اسلحه از سوی فرانسوی‌ها به غرب آسیا منتشر کرد. طبق این مقاله، فقط در ۵ ماه اول سال ۲۰۱۵، فرانسه ۱۶ میلیارد دلار اسلحه فروخت. در بازه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، ۳۸ درصد صادرات نظامی فرانسه به غرب آسیا و عمدتا به عربستان سعودی صادر شد. تا نیمه سال ۲۰۱۵، ۳۰.۰۰۰ شغل مستقیم حاصل از شکوفایی بخش تولیدات نظامی فرانسه ایجاد شد، آن هم در زمانه‌ای که اقتصاد فرانسه به شدت از نرخ بالای بیکاری رنج می برد.

در ژوئن ۲۰۱۵، محمد بن سلمان، وزیر جنگ سعودی به پاریس رفت و یک قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری تسلیحاتی با دولت فرانسه امضاء کرد که فقط ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به خرید ۲۳ فروند بالگرد ایرباس H۱۴۵ می شد. بخش دیگری از این قرارداد شامل ساخت دو راکتور هسته‌ای توسط فرانسه در سعودی بود.

در می ۲۰۱۵، فرانسوا اولاند، رییس جمهور وقت فرانسه که در اجلاس «سازمان همکاری خلیج فارس» شرکت کرده بود(برای مذاکره جهت همکاری‌های «استراتژیک» با این شورا که عربستان رهبری ان را به عهده دارد)، در سخنانی خصمانه علیه ایران گفت که کشورهای شورای همکاری با " خطرات متعددی حاصل از طراحی و دخالت برخی کشورها" مواجه هستند. او زمانی این سخنان را گفت که روز قبل از آن در دوحه قطر، قرارداد فروش ۷ فروند جنگنده «رافال» را امضاء کرده بود و در قراردادی جداگانه متعهد آموزش نیروهای امنیتی قطر توسط سرویس اطلاعاتی فرانسه شد.

در سال ۲۰۱۳، وزیر خارجه اسبق فرانسه، لوران فابیوس (عامل اصلی فروش خون آلوده به ایران و نماینده رسمی رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای) و همین آقای لودریان(که آن زمان در کسوت وزیر دفاع بود) به ریاض سفر کردند تا با ملک عبدالله (پادشاه پیشین آل سعود)، سعد حریری(نخست وزیر لبنان) و احمد جبراء(از سران گروه‌های تروریستی معارض دولت سوریه) دیدار کنند. یکی از نتایج این دیدارها، تعهد فرانسه به انتقال تسلیحات فرانسوی به دولت لبنان به ارزش ۳ میلیارد دلار(بیشتر از دو برابر کل بودجه دفاعی لبنان) بود. بدیهی است که این اقدام یکی از قطعات پازل کمرنگ کردن نقش «حزب الله» در لبنان بود. جهت اجرای همین سناریو، شخص لودریان در آپریل ۲۰۱۵ با محموله ۴۸ موشک ضدتانک «میلان» در بیروت حضور پیدا کرد.

«ژان ایو لودریان»؛ از وزارت جنگ تا وزارت خارجه/ دلیل توهین و تهدیدهای فرانسوی‌ها علیه ایران چیست؟ +عکسلوران فابیوس و بنیامین نتانیاهو - فابیوس در مذاکرات هسته‌ای به نیابت از رژیم صهیونیستی نقش خود را ایفا می‌کرد
«ژان ایو لودریان»؛ از وزارت جنگ تا وزارت خارجه/ دلیل توهین و تهدیدهای فرانسوی‌ها علیه ایران چیست؟ +عکسنحوه نشستن فابیوس مقابل رییس جمهور کشورمان

نکته قابل تامل این که، دو سال قبل‌تر، در پی اتهام دروغین دولت‌های غربی به دولت سوریه، مبنی بر حمله شیمیایی به غوطه شرقی در آگوست ۲۰۱۳، دولت فرانسه به شدت بر آتش مداخله نظامی غربی‌ها علیه دولت بشار اسد می دمید و لوران فابیوس با همین هدف سفرهای متعددی به منطقه و به عربستان انجام داد. همچنین دولت فرانسه بارها بر همراهی با ریاض در کمپین نظامی این کشور علیه مردم مظلوم یمن تاکید کرده است.

در ۹ نوامبر ۲۰۱۷، رییس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون که به امارات متحده سفر کرده بود، در سخنانی که بوی «خودشیرینی» برای ریاض کاملا از ان استشمام می شد، گفت:

" کاملا محرز است که موشک پرتاب شده از سوی حوثی های یمن به ریاض، پایتخت عربستان سعودی متعلق به ایران است و این موضوع، نشان دهنده آن است که توافق هسته ای ایران باید متوقف شود. "

او بلافاصله از امارات به ریاض سفر کرد تا در دیدار با محمد بن سلمان مراتب «ارادت» فرانسه را به ریاض نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی "سپا"، در این نشست علاوه بر تحولات منطقه، موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، تلاش‌ها برای برقراری ثبات در منطقه، هماهنگی مشترک در مبارزه با تروریسم، روابط استراتژیک دو کشور و راه‌های تداوم تقویت همکاری دو جانبه در سایه سند چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی بار دیگر، با محکوم کردن حمله موشکی یمنی‌ها به فرودگاه بین المللی ملک خالد ریاض بر همبستگی کشورش با عربستان سعودی تاکید کرد.

پی‌یر کنسا، متخصص مسائل استراتژیک بین المللی و نظامی با سابقه ۲۰ سال فعالیت در بخش‌های مختلف وزارت دفاع فرانسه و همچنین نویسنده کتاب «دکتر سعود و آقای جهاد» درباره روابط راهبردی پاریس-ریاض در مصاحبه با وبسایت «میدل ایست آی» گفت:

"عربستان سعودی بازار پر سودی را برای شرکت‌های فرانسوی ایجاد کرده است؛ علاوه بر قراردادهای ۱۰ میلیاردی یاد شده بین دو کشور، عربستان به منظور اصلاح تصویر بد خود در اذهان عمومی جامعه فرانسه، اقدام به عقد قراردادهایی با شرکت‌های فرانسوی فعال در حوزه روابط عمومی از قبیل پابلیسیز [۴]، هاواس [۵] و همچنین ایماژ ۷ نموده است. این کشور به شدت به دنبال راهبرد تأثیرگذاری بوده و به راهبرد حضور اکتفا نمی‌کند. "

در یک کلام، علی‌رغم همه چشم امیدی که برخی «فرانکوفیل» های وطنی همواره به پاریس دوخته‌اند و در هر شرایطی(با همه‌ی خباثت‌ها و رذالت‌های فرانسه علیه کشورمان) زیر پای مقامات آن فرش قرمز پهن می کنند و از ذوق‌زدگی سفر مقامات پاریسی در تیترهای خود «میهمان» را با «میزبان» اشتباه می گیرند و علی‌رغم همه امتیازات اقتصادی که مع‌الاسف در پسابرجام به فرانسوی‌ها داده شد، خود رییس جمهور فرانسه آب پاکی را بر دستان این افراد ریخته است. مکرون در ۸ آذر امسال، در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ به صراحت گفت:

"ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفتگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم، همچنین باید گفتگویی راهبردی درباره جایگاه ایران

در منطقه؛ به طور ویژه درباره اقدامات بی ثبات کننده ای ایران در بسیاری از کشورها انجام دهیم. "

«ژان ایو لودریان»؛ از وزارت جنگ تا وزارت خارجه/ دلیل توهین و تهدیدهای فرانسوی‌ها علیه ایران چیست؟ +عکسذوق زدگی اصلاح طلبانه!؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها