آیةالله شیخ ملامحمد اشرفی قدس‌سره


آیةالله شیخ ملامحمد اشرفی قدس‌سره

عالم ربانی، فقیه صمدانی، مرحوم آیةالله ملامحمد اشرفی معروف به حجةالاسلام، از ستارگان فروزان علم و فقاهت در خطه سرسبز مازندران بود. ایشان در نیمه شعبان‌المعظم سال 1220 قمری در بیت علم و تقوا دیده به جهان گشود. پدرش ملامحمدمهدی، عالمی پرهیزکار و مورد احترام و توجه مردم منطقه هزار جریب از توابع بهشهر بود. ]]>

سرگذشت علما؛

آیةالله شیخ ملامحمد اشرفی قدس‌سره
عالم ربانی، فقیه صمدانی، مرحوم آیةالله ملامحمد اشرفی معروف به حجةالاسلام، از ستارگان فروزان علم و فقاهت در خطه سرسبز مازندران بود. ایشان در نیمه شعبان‌المعظم سال 1220 قمری در بیت علم و تقوا دیده به جهان گشود. پدرش ملامحمدمهدی، عالمی پرهیزکار و مورد احترام و توجه مردم منطقه هزار جریب از توابع بهشهر بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیةالله شیخ ملامحمد اشرفی قدس‌سره
▪ ولادت:
1220ق

▪ وفات:
1315ق

▪ عمر:
95سال

▪ مدفن:
بابل

▪ اساتید:
حضرات اعلام چون: سعید العلماء مازندرانی، سیدمحمدباقر شفتی، شیخ مرتضی انصاری، میرزا محمدحسن شیرازی و...

▪ آثار:
شعائرالاسلام.

▪ ولادت:
عالم ربانی، فقیه صمدانی، مرحوم آیةالله ملامحمد اشرفی معروف به حجةالاسلام، از ستارگان فروزان علم و فقاهت در خطه سرسبز مازندران بود. ایشان در نیمه شعبان‌المعظم سال 1220 قمری در بیت علم و تقوا دیده به جهان گشود. پدرش ملامحمدمهدی، عالمی پرهیزکار و مورد احترام و توجه مردم منطقه هزار جریب از توابع بهشهر بود.

▪ تحصیل:
آیةالله اشرفی تحصیل اولیه و علوم مقدماتی، ادبیات و پاره‌ای از سطوح عالی را در حوزه علمیه بهشهر از محضر مرحوم ملا صفرعلی و دیگر اساتید بهشهر فراگرفت. سپس راهی حوزه علمیه بابل که در آن زمان به عنوان مرکز حوزه علمیه مازندران به شمار می‌رفت و از رونق بالایی برخوردار بود، گردید. آن زمان فقیه نامی مرحوم سعیدالعلمای مازندرانی از اعلام و اساتید برجسته و طراز اول بابل بود و مرحوم اشرفی در محفل علمی این استاد فرزانه سالیانی چند، زانوی ادب بر زمین زد و جان تشنه‌اش را از دریای بی‌کران علم و معرفت سیراب کرد.

▪ حوزه اصفهان:
مرحوم اشرفی پس از سال‌ها بهره‌مندی از محضر سعیدالعلما مازندرانی، رهسپار حوزه علمیه اصفهان گردید و در حلقه درس استاد برجسته اصفهان علامه سیدمحمدباقر شفتی درآمد. سیدمحمدباقر شفتی معروف به «حجةالاسلام» شخصیت اول علمی اصفهان و از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بود. ملامحمد اشرفی پس از چندی استفاضه در اصفهان با اخذ اجازه و افتخار عنوان «حجةالاسلام» عازم عتباب عالیات شد.

▪ نجف‌اشرف:
حاجی اشرفی پس از تشرف به حوزه علمیه نجف، در درس بزرگانی چون صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری شرکت کرده و از انفاس قدسی آن دو استاد فرزانه مستفیض گردید. مدت زمانی نیز در محضر مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو حاضر شده و بهره‌مند گردید.

▪ مراجعت به وطن:
او پس از سال‌ها تحصیل و رسیدن به مقام والای اجتهاد به موطن خود بهشهر، مراجعت کرد و در اندک زمانی زبانزد خاص و عام گشته و از شهرت بالایی برخوردار شد. سالیان زیادی در بهشهر اقامت داشت و طی این مدت، به حوزه علمیه بهشهر رونق بسزایی داد و خانه‌اش هماره محل مراجعات مردم بود. پس از رحلت استادش مرحوم سعیدالعلما با درخواست مکرر مردم بابل به آن شهر عزیمت کرد و تصدی حوزه علمیه بابل را که از فعال‌ترین حوزه‌های علمیه مازندران بود به عهده گرفت. حاجی اشرفی تا پایان عمر، در بابل اقامت داشت و مرجع امور شرعی مردم منطقه بود.

▪ اخلاق و معنویت:
مرحوم تنکابنی مؤلف «قصص‌العلما» که معاصر با حاجی اشرفی بوده می‌نویسد: «حاجی ملامحمد اشرفی ساکن بارفروش (بابل) عالم بی‌نظیر و فقیه بلا بدیل از مشاهیر علما و اتقیاء اخیار، صاحب کرامات است. از نصف شب تا صبح مشغول به عبادت و تضرع و زاری و بی‌قراری و مناجات با حضرت باری و گریه از خوف حضرت قهاری (است). چون صبح می‌شود در نهایت نقاهت به نحوی می‌شود که هر که او را ببیند، پندارد که تازه از مرض برخاسته.»

▪ کرامت:
مرحوم تنکابنی در ادامه می‌افزاید یکی از کراماتش آن است که در سالی که به عزم زیارت حضرت رضا‌ علیه‌السلام می‌رفتم به خانه او به‌عنوان بازدید رفتم. جناب حاجی اشرفی حکایت کرد: زمانی حاکمی در بارفروش، ظلم و تعدی بسیاری می‌کرد. پس من یک روز بعداز نماز ظهر دست به درگاه خدا بلند کردم که بارالها! اگر من در شریعت تو خدمتی کرده‌ام و مرا در نزد تو احترامی هست، پس این حاکم را عزل کردم. پس چند روزی می‌گذشت که خبر عزل حاکم رسید.»

▪ رحلت:
این فقیه وارسته پس از حدود یک قرن زندگی پرافتخار و سرشار از صداقت و پاکی و خدمت به عالم اسلام، در اول ماه مبارک رمضان سال 1315 قمری ندای حق را لبیک گفته و به سرای باقی شتافت. پیکر پاک آن مرحوم پس از تجهیز در میان حزن و اندوه ارادتمندانش در بابل به خاک سپرده شد.



منبع: وبسایت افق حوزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان