کارشناس لبنانی: تلاش عربستان برای تغییر موضع میشل‌عون بی‌نتیجه می‌ماند


کارشناس لبنانی: تلاش عربستان برای تغییر موضع میشل‌عون بی‌نتیجه می‌ماند

نماینده سابق حزب‌الله در پارلمان لبنان، در مصاحبه‌ای تاکید کرد که تلاش ریاض برای تغییر موضع دادن رئیس جمهور این کشور در قبال مقاومت بی‌نتیجه باقی خواهد ماند.

کارشناس لبنانی: تلاش عربستان برای تغییر موضع میشل‌عون بی‌نتیجه می‌ماند
به گزارش خدمت؛ "نزیه منصور"، نماینده سابق حزب‌الله در پارلمان لبنان، درباره آخرین تحولات لبنان، به‌خصوص سفر "سعد الحریری" -نخست وزیر لبنان- به عربستان صحبت کرد.

تلاش عربستان برای تغییر موضع میشل‌عون بی‌نتیجه می‌ماند
این نماینده سابق حزب‌الله در پارلمان لبنان، در این مصاحبه درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش عربستان برای جذب میشل عون از طریق سعد الحریری گفت: پس از آن که عربستان سعودی در انتخاب رئیس جمهور لبنان شکست خورد و میشل عون به این سمت رسید، تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا وی را جذب کرده تا بر اساس خواسته‌هایش در منطقه گام بردارد و در محور مقابل مقاومت قرار بگیرد؛ اما تمامی این تلاش‌ها تا کنون نتیجه‌ای نداشته و میشل عون طی سخنرانی‌های متعددی که داشته، تاکید کرده که در محور مقابله با رژیم صهیونیستی قرار دارد و به تفاهماتی که با مقاومت دارد پایبنده بوده و ائتلاف محور مقاومت با رئیس جمهور میشل عون ائتلافی راهبردی بوده و گمان نمی‌کنم که تلاش‌های اخیر عربستان باعث تغییر موضع میشل عون شود و تمامی این اقدامات بی‌نتیجه باقی خواهد ماند. میشل عون همواره در راستای منافع ملی حرکت می‌کند و هرگز به تهدیدها همانند اقدام عربستان در بازداشت نخست‌وزیر لبنان اهمیتی نمی‌دهد. در زمان بازداشت حریری در عربستان شاهد واکنش‌های رئیس جمهور میشل عون، رئیس مجلس نبیه بری و تمامی احزاب و گروه‌ها چه موافق و چه مخالف سعدی الحریری بودیم. عربستان پس از این رسوایی می‌کوشد تا چهره خود در لبنان را بازیابی کند و فرستاده اخیر عربستان به لبنان نیز در همین راستا بوده است. عربستان می‌خواهد که در کرسی‌های پارلمانی آتی و همچنین دولت آتی لبنان سهمی داشته باشد.

ائتلاف میشل‌عون با مقاومت گذرا و مصلحتی نیست
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال گرایش میشل عون به عربستان بعد از دریافت ضمانت‌هایی درباره انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری و حزبش در پارلمان لبنان گفت: به‌نظر نمی‌رسد که میشل عون از طریق سعد الحریری به سوی عربستان گرایش پیدا کند. در واقع وی تلاش خواهد کرد تا در مسافت یکسانی از تمامی گروه‌های لبنانی قرار بگیرد؛ اما این‌که وی به هم‌پیمانی با گروه‌های مخالف مقاومت تبدیل شود، بسیار بعید خواهد بود. پیشینه میشل عون نشان می‌دهد که وی به هر آن‌چه که وعده داده بود پایبند بوده و ائتلاف میشل عون با مقاومت، ائتلافی گذرا و مصلحتی نبوده و با وجود گذشتن مراحل مختلف، هیچ‌گونه خللی به آن وارد نشده و برعکس، مستحکم‌تر نیز شده است.

حزب‌الله تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا حاشیه‌ها میان نبیه‌بری و میشل عون کاهش یابد
منصور در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام اختلاف میان میشل عون و نبیه بری و نقش حزب‌الله در حل این اختلافات گفت: دبیر کل حزب‌الله لبنان، پس از آن‌که میشل عون به ریاست جمهوری رسید، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا حاشیه‌ها میان وی و نبیه بری کاهش یابد؛ اگر چه هنوز نمی‌توان گفت که این دو به مرحله دوستی رسیده‌اند؛ اما هم حزب میشل عون و هم حزب نبیه بری، هر دو از همپیمانان حزب‌الله به‌شمار می‌آیند و حفظ این توازن و هم‌پیمانی، در راستای منافع حزب‌الله است و نباید اجازه داده شود که این اختلافات به مقابله تبدیل شود.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟