تلاش امارات برای برکناری وزیر خارجه آمریکا


تلاش امارات برای برکناری وزیر خارجه آمریکا

ایمیل‌های هک شده یکی از حامیان اصلی مالی «دونالد ترامپ»، حکایت از تلاش و رایزنی‌های امارات برای برکناری «رکس تیلرسون» دارد.

تلاش امارات برای برکناری وزیر خارجه آمریکا
به گزارش خدمت؛ بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، ایمیل‌های درز کرده، حاکی از لابی‌گری امارات متحده عربی برای قانع کردن دولت ترامپ به اخراج رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به‌خاطر عدم حمایت از این کشور در مقابل قطر است.

بر اساس این ایمیل‌ها که بی‌بی‌سی به آن‌ها دست یافته «الیوت برویدی» بازرگان مرتبط با امارات متحده عربی که برای مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کمک جمع‌آوری می‌کرد، در اکتبر ۲۰۱۷ از او خواست تیلرسون را کنار بگذارد.

او در ایمیل دیگری، وزیر خارجه آمریکا را آدمی سست و ضعیف توصیف می‌کند که باید کنار گذاشته شود.

یکی از سخنگویان برویدی گفت که ایمیل‌های او را قطر هک کرده است و افزود که بعضی ایمیل‌ها ممکن است دستکاری شده باشد؛ اما توضیح بیشتری نداد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شماری از کشورهای عربی، در ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند؛ چون گفتند این کشور از تروریسم حمایت می‌کند. قطر این اتهام را رد می‌کند.

آن حرکت بی‌سابقه، شکافی جدی میان کشورهای قدرتمند خلیج فارس بود که متحدان آمریکا هستند. مقام‌های قطری در گفتگو با بی‌بی‌سی، ادعای هک ایمیل‌های برویدی را رد کرده‌اند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، شرکت امور دفاعی «سیرسینوس» متعلق به برویدی، صدها میلیون دلار با امارات قرارداد دارد.

او پیش از ملاقات ماه اکتبر با دونالد ترامپ در کاخ سفید، به‌تازگی از امارات بازگشته بود.

بر اساس یادداشتی که برویدی درباره آن ملاقات تهیه کرده، از ترامپ خواسته بود از امارات متحده عربی و عربستان حمایت کند و به او توصیه کرده بود وارد نزاع آن‌ها با قطر نشود.

بر اساس این ایمیل‌ها، او قطر را یک ایستگاه تلویزیونی مالک یک کشور توصیف کرده بود که اشاره به شبکه الجزیره است و گفت این کشور هیچ کار مثبتی نمی‌کند.

او همچنین نوشت، به رئیس جمهوری آمریکا توصیه کرده تیلرسون که عملکرد ضعیفی دارد، باید در یک موقعیت مناسب سیاسی برکنار شود.

تیلرسون از محاصره اقتصادی قطر انتقاد کرده و خواستار کاهش شدت آن شده بود. آن سخنان مغایر موضع ترامپ بود که از اقدام کشورهای عربی علیه قطر حمایت می‌کرد.

تیلرسون بخش مهمی از سال اول کاری خود به‌عنوان وزیر خارجه را تحت فشار بوده است.

پاییز گذشته گزارش شد که او رئیس جمهوری آمریکا را یک آدم «کودن» خوانده است؛ اما تیلرسون در بیانیه‌ای، این خبرها را تکذیب کرد.

دریافت‌کننده ایمیل‌ها که بود؟
برویدی شرح دقیق دیدارش با ترامپ را در ایمیلی به «جورج نادر» بازرگان لبنانی-آمریکایی نوشته است. نادر سابقه ده‌ها سال میانجیگری میان کشورهای خاورمیانه و آمریکا را دارد.

منابع آگاه نزدیک به تحقیقات دادستان ویژه رابرت مولر -که درباره نقش ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و احتمال ارتباط میان کرملین و کمپین ترامپ تحقیق می‌کند- به بی‌بی‌سی گفتند که نادر از افرادی است که موضوع کنجکاوی این تحقیقات است و در هفته‌های اخیر از او سوال شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، محققان از نادر و سایر شاهدان، در مورد هر گونه تلاش اماراتی‌ها برای خریدن نفوذ سیاسی از طریق انتقال پول به کمپین ریاست جمهوری ترامپ سوال کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام