علت حاملگی خارج رحم چیست؟


علت حاملگی خارج رحم چیست؟

حاملگی خارج رحم می تواند سبب حاملگی های ناخوشایند در آینده شود. بارداری خارج از رحم درمان اورژانسی به حساب نمی آید اما برای کاهش خطرات پس از آن به خصوص در بارداری های بعدی بهتر است مادر سریع تر اقدامات لازم را انجام دهد. نبض ما– روند بارداری از لقاح تا تولد، نیازمند چندین […] نوشته علت حاملگی خارج رحم چیست؟ اولین بار در نبض...

حاملگی خارج رحم می تواند سبب حاملگی های ناخوشایند در آینده شود. بارداری خارج از رحم درمان اورژانسی به حساب نمی آید اما برای کاهش خطرات پس از آن به خصوص در بارداری های بعدی بهتر است مادر سریع تر اقدامات لازم را انجام دهد.

نبض ما– روند بارداری از لقاح تا تولد، نیازمند چندین مرحله است که در بدن یک زن ایجاد می شود. در بین این مراحل می تواند حاملگی خارج رحم شکل بگیرد.

علت حاملگی خارج رحم چیست؟

یکی از این مراحل این است که تخم بارور شده، برای لانه گزینی و رشد، به رحم می رود تا به آن متصل شده و ادامه رشد خود را طی کند. این مرحله، از مراحل اولیه و طبیعی حاملگی بوده و می توان گفت که اولین مرحله به خوبی انجام شده است.

اما در حاملگی خارج رحم وضعیت متفاوت است. در حالی که آزمایش حاملگی ممکن است یک بارداری طبیعی را نشان داده و نتیجه کاملا طبیعی است، اما در حقیقت، تخم حاصل از لقاح در جای خود قرار نداشته و به این ترتیب، نمی تواند در جای دیگری، جز رحم، رشد کند در این صورت حاملگی خارج رحم شکل می گیرد.

طبق نظر آکادمی پزشکان، حاملگی خارج رحم در حدود ۱ از هر ۵۰ حاملگی (۲۰ از ۱۰۰۰) رخ می دهد. حاملگی خارج رحم در حقیقت مورد اورژانسی پزشکی محسوب نمی شود، اما درمان سریع و به موقع آن باعث کاهش خطر ابتلا به عوارض ناشی از حاملگی ناخوشایند شده و شانس حاملگی های سالم را در آینده افزایش می دهد و همچنین سبب کاهش عوارض احتمالی در آینده می شود.

علت حاملگی خارج رحم چیست؟

حاملگی خارج از رحم چگونه اتفاق می افتد

در حاملگی خارج رحمی ، تخم بارور شده به رحم وارد نشده و در عوض، ممکن است به لوله فالوپی، حفره شکم یا گردن رحم متصل شود. حاملگی خارج رحم یک بارداری اولیه است که در خارج از محل طبیعی (رحم) برای بارداری در حال رشد رخ می دهد.

بیشتر حاملگی خارج رحم در لوله های فالوپی رخ می دهند. حاملگی خارج رحمی نمی تواند به طور طبیعی پیشرفتی داشته باشد و به طور معمول باعث مرگ جنین می شود. علت حاملگی خارج رحمی همیشه واضح نیست و به طور کلی، موارد زیر با حاملگی خارج رحمی مرتبط است:

درمان سریع و به موقع حاملگی خارج از رحم ، خطر ابتلا به عوارض ناشی از حاملگی در بارداری های بعدی را کاهش می دهد.

التهاب و زخم لوله های فالوپ ناشی از وضعیت پزشکی قبلی، عفونت، یا عمل جراحی، عوامل هورمونی، اختلالات ژنتیک، نقص های زایمان، شرایط پزشکی که بر شکل و وضعیت لوله های فالوپ و اندام های تولید مثل تأثیر می گذارد. همه زنان فعال در معرض خطر حاملگی خارج رحمی هستند.

عوامل خطر با هر یک از موارد زیر افزایش می یابد:

– سن مادر ۳۵ سال و بالاتر، تاریخچه عمل جراحی لگنی، جراحی شکم یا سقط جنین

– سابقه بیماری التهابی لگنی

– سابقه اندومتریوز

– درگیری که با وجود اتصالات لوله ای یا دستگاه داخل رحمی (IUD) رخ می دهد.

– استفاده از داروهای باروری یا روش های باروری

– سیگار کشیدن

– سابقه حاملگی خارج رحم

علت حاملگی خارج رحم چیست؟

سابقه بیماری های منتقله از راه جنسی مانند گونوره یا کلامیدیا ،اختلالات ساختاری در لوله های فالوپی در صورتی که هر کدام از عوامل خطرزای بالا در شما وجود دارد، با پزشک خود مشورت کنید. شما می توانید با مراجعه به پزشک یا متخصص باروری ، خطر ابتلا به حاملگی های خارج رحمی را در آینده کاهش دهید.

خطرات حاملگی خارج رحم

یکی از خطرات و عوارض حاملگی خارج رحم پارگی است که منجر به خونریزی داخلی، درد لگن و شکم، شوک و حتی مرگ می شود. بنابراین خونریزی در حاملگی خارج رحمی ممکن است نیاز به جراحی فوری داشته باشد.

مطالب مرتبط

همه چیز در مورد هفته ۳۰ بارداری

با انواع واژن بیشتر آشنا شوید!

راههای درمان افسردگی پس از زایمان

بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از نزدیکی

این خونریزی، معمولا ناشی از پارگی لوله فالوپیا یا خونریزی از انتهای لوله است. زیرا زمانی که جفت رشد می کند به رگ ها و شریان های داخل دیواره لوله، آسیب رسانده و باعث پارگی دیواره می شود.

علت حاملگی خارج رحم چیست؟

همچنین، خونریزی زیاد می تواند به سایر بافت ها و اندام های حساس لگن و شکم آسیب رسانده و باعث درد قابل توجهی شود. علاوه بر این، خونریزی لگن می تواند منجر به تشکیل بافت اسکار شود که در آینده ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بارداری شود. بافت اسکار همچنین می تواند خطر ابتلا به حاملگی های خارج از رحم را افزایش دهد.

تشخیص حاملگی خارج از رحم با آزمایش خون

اگر مشکوک به احتمال بارداری خارج رحمی هستید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. حاملگی های خارج از رحم را نمی توان از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داد. با این وجود، پزشک شما گاهی می تواند بر طبق موارد موجود، احتمال حاملگی خارج رحمی را تایید یا رد کند.

گام بعدی برای تشخیص حاملگی خارج رحم ،سونوگرافی ترانس واژینال است. این روش شامل قراردادن ابزاری خاص در مهبل (واژن) است تا پزشک بتواند کیسه بارداری در رحم را تشخیص دهد.

پزشک شما همچنین می تواند از یک آزمایش خون برای تعیین سطوح HCG و پروژسترون استفاده کند. این هورمون ها، هورمون هایی هستند که در دوران بارداری نقش مهمی دارند. در صورتی که سطح این هورمون ها کاهش یافته یا در طول چند روز و یک سیکل حاملگی تغییری نکنند، احتمال ابتلا به حاملگی غیرعادی، وجود دارد.

علت حاملگی خارج رحم چیست؟

چنانچه دچارعلائم شدیدی مانند درد زیاد یا خونریزی هستید، ممکن است زمان کافی برای تکمیل تمام این مراحل وجود نداشته باشد. لوله فالوپی می تواند در موارد شدید، آسیب دیده و باعث خونریزی شدید داخلی شود. در این موارد، پزشک شما عمل جراحی اضطراری را انجام خواهد داد تا درمان فوری انجام شود.

درمان گیاهی بارداری خارج از رحم

با استفاده از روغن کرچک عوارض سیستم تولید مثل ناشی از حاملگی خارج رحمی می تواند بهبود یابد. روغن کرچک می تواند باعث بهبود گردش خون شده و سیستم لنفاوی را فعال می کند. روغن کرچک می تواند بافت های آسیب دیده را ترمیم کند و تاثیر مثبتی در بهبود آن داشته باشد.

هنگامی که حاملگی خارج رحمی ناشی از اندومتریوز، کیست تخمدان ، فیبروم رحم، جراحی، عفونت های قدیمی و بیماری های منتقله از راه جنسی ایجاد می شود، درمان روغن کرچک نقش بسیار مهمی در بهبودی شما خواهد داشت.

علت حاملگی خارج رحم چیست؟

درمان حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم برای مادر ایمن نیست. همچنین جنین قادر نخواهد بود به طور کامل رشد کند و پس از مدت کوتاهی از بین می رود. بنابراین، لازم است که در اسرع وقت و برای سلامت فوری مادر و باروری بلند مدت در آینده، جنین تکامل نیافته را خارج کرد.

خونریزی، درد لگن و شکم به خصوص در ماه های اولیه بارداری را جدی بگیرید ممکن است حاملگی خارج از رحم باشد.

گزینه های درمانی بسته به موقعیت حاملگی خارج رحمی و رشد آن متفاوت است. در موارد اولیه، پزشک می تواند چندین دارو تجویز کند تا با مصرف این داروها، توده اکستوپی، از آسیب حفظ شود. داروی متداول معمولا، متوترکسات است. متوترکسات، دارویی است که رشد سلول هایی را که به سرعت در حال جدا شدن از دیواره هستند (مانند سلول های توده اکستوپی) متوقف می کند.

علت حاملگی خارج رحم چیست؟

مصرف این دارو به شکل تزریقی هم صورت می گیرد. همچنین مادر باید به طور منظم آزمایش خون انجام دهد تا اثردهی دارو مشخص شود. اثردهی دارو با ایجاد نشانه هایی شبیه به سقط جنین، همراه است.

این نشانه ها عبار اتند از:

گرفتگی و خونریزی فروریختن بافت

معمولا پس از دارو درمانی، جراحی های بعدی به ندرت مورد نیاز است. بعد از مصرف دارو هم در اکثر موارد، مشکل برطرف خواهد شد. بسیاری از جراحان از روشی ویژه برای خارج کردن جنین استفاده کرده و هر گونه آسیب داخلی را اصلاح می کنند.

این روش جراحی حاملگی خارج رحم ، لاپاروتومی نامیده می شود. پزشک با برشی کوچک، دوربین کوچکی وارد بدن کرده و سپس جنین را از بین می برد و پس از آن، هر گونه آسیب به لوله فالوپ را ترمیم می کند. در صورتی که عمل جراحی ناموفق باشد، ممکن است جراح، روش لاپاراتومی را مجددا تکرار کند که این بار از طریق برش بزرگ تری، صورت می گیرد.

نبض ما- مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.healthline.com

سیسمونی جنسی ایمپلنت لابیاپلاستی کاشت مو پروتز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا