در حال حاضر امکان احیا میش‌مرغ‌ در دشت‌های کرمانشاه نیست


در حال حاضر امکان احیا  میش‌مرغ‌  در دشت‌های کرمانشاه نیست

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه چند وقت است که "میش‌مرغ‌" بومی در دشت‌های کرمانشاه از جمله دشت ذهاب دیده نمی‌شود، گفت: فعلا امکان احیا این گونه به صورت بومی وجود ندارد.

کاظم علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه "میش ‌مرغ" سالیان گذشته در دشت روانسر و دشت ذهاب به صورت بومی وجود داشت و مشاهد می‌شد، اظهار کرد: اکنون مدتی است که این گونه در دشت‌ها دیده نشده، اما نمی‌توان با قطعیت گفت که همه آنها از بین رفته‌اند.

وی دلیل دیده نشدن گونه میش مرغ در دشت‌های استان را تخریب زیستگاه‌های آنها دانست و افزود: این گونه معمولا در مراتع زندگی می‌کند و اکنون بسیاری از مراتع به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده‌اند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: به علاوه با نزدیک شدن انسان به زیستگاه‌های میش مرغ، این پرندگان فرار می‌کنند و در جایی‌که انسان‌ حضور دارد، نمی‌مانند.

علیزاده از میش مرغ به عنوان یک گونه حفاظت شده در کل کشور یاد کرد که خطر از بین رفتن آن را تهدید می‌کند و ادامه داد: زیستگاه اصلی این گونه در غرب کشور و در دشت‌های "اسدآباد" است.

وی با بیان اینکه این گونه اکنون گاهی به صورت مهاجر و در فصل زمستان وارد کرمانشاه می‌شود، خاطرنشان کرد: گونه‌های مهاجر میش مرغ به دشت‌های سرپل ذهاب و گیلانغرب می‌آیند و طی سال‌های اخیر تعدادی از این گونه در دشت‌های منطقه دیده شده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان احیا گونه بومی میش مرغ در دشت‌های کرمانشاه با کمک گونه‌های مهاجر وجود ندارد، اظهار کرد: به دلیل تخریب زیستگاه‌ها فعلا امکان احیا این گونه را نداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت