تراسور؛ دایناسور پرنده بومی برزیل | فیلم


دایناسورها گروهی از خزندگان مهره‌دار بودند که بیش از 160 میلیون سال بر زمین حاکم بودند. پیش از دورهٔ تریاسه (231 تا 243 میلیون سال پیش) تا آخر دورهٔ کرتاسه (حدود 65 میلیون سال پیش) اکثر آن‌ها در رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن منقرض شدند. بررسی بازمانده‌های کهن‌بال (آرکئوپتریکس) در 1861 نشان دهندهٔ رابطه‌ای بین دایناسورها و پرندگان است....

ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

تراسور؛ دایناسور پرنده بومی برزیل | فیلم

سینورنیثوساروس؛ دایناسوری با دندان‌های زهرآگی...

تراسور؛ دایناسور پرنده بومی برزیل | فیلم

حیواناتی غول آسا و ترسناک که نسلشان منقرض شده...

تراسور؛ دایناسور پرنده بومی برزیل | فیلم

دایناسورها با عینک های واقعیت مجازی زنده می ش...

دایناسورها گروهی از خزندگان مهره‌دار بودند که بیش از ۱۶۰ میلیون سال بر زمین حاکم بودند. پیش از دورهٔ تریاسه (۲۳۱ تا ۲۴۳ میلیون سال پیش) تا آخر دورهٔ کرتاسه (حدود ۶۵ میلیون سال پیش) اکثر آن‌ها در رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن منقرض شدند.

بررسی بازمانده‌های کهن‌بال (آرکئوپتریکس) در ۱۸۶۱ نشان دهندهٔ رابطه‌ای بین دایناسورها و پرندگان است. دانشمندان امروزه در اسکلت پرندگان، استخوانی را پیدا کرده‌اند که فقط در دایناسورها وجود داشته‌است. صرف نظر از حضور اثرهای سنگواره شده، نیاپرنده خیلی شبیه آراسته‌آرواره (دایناسور درنده کوچک) است.

تحقیقاتی که در حدود سال ۱۹۷۰ انجام شده نشان می‌دهد دایناسورهای دَدپا به احتمال زیاد نیاکان پرندگان هستند؛ در واقع، بسیاری از دیرین‌شناسان پرندگان را مانند دایناسورهای بازمانده درنظر می‌گیرند و بر این باورند که دایناسورها و پرندگان باید با هم زیر یک رده (زیست‌شناسی) قرار داده شوند. امروزه ۱۰۰۰۰ گونه از پرندگان به این گروه تعلق دارند.

حدوداً نیمهٔ نخست قرن ۲۰، دانشمندان دایناسورها را جانورانی تنبل، خنگ و خون‌سرد به‌شمار می‌آوردند. با این وجود، تحقیقات گستردهٔ انجام شده در سال ۱۹۷۰ این نظریه را تأیید می‌کند که آن‌ها حیواناتی با دگرگونی‌های بدنی زیاد بودند و اغلب خود را با واکنش‌های متقابل اجتماعی سازگار می‌کردند. مدرکی از پرندگانی مربوط به دستهٔ ددپایان شدیداً این تغییر نظریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

(۱۲)

دسته بندی : حیوانات
برچسب ها : تراسور, دایناسور, دایناسور پرنده, درباره دایناسورها, فیلم دایناسور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی