گلپایگان دارای بیش از 60 گونه گیاهی و دارویی در مراتع است


گلپایگان دارای بیش از 60 گونه گیاهی و دارویی در مراتع است

گلپایگان- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: گلپایگان به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای بیش از 60 گونه گیاهی و دارویی در مراتع شامل آویشن، کتیرا، کاسنی و چای کوهی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حیدری عصر چهارشنبه، در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان گلپایگان به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، با بیان گزارشی در راستای فعالیت این مرکز، اظهار داشت: گلپایگان دارای ۱۴۴ هزار و ۱۳۵ هکتار مراتع و تیپ قالب گیاهان درمنه و گون است که از لحاظ تعریف چرای دام به دو قسمت مراتع ییلاقی به مساحت ۷۳ هزار و ۱۵۱ هکتار و ۲۳ عرف تقسیم می شود.

وی افزود: همچنین مراتع قشلاقی شهرستان گلپایگان به مساحت ۷۰ هزار و ۶۲۴ هکتار شامل ۳۴ عرف است که در راستای واگذاری مدیریت مراتع به بهره برداران ذی نفع مراتع بر روی ۱۷ عرف های مرتعی ییلاقی و قشلاقی به مساحت ۳۹ هزار و ۴۹ هکتار طرح مرتع داری تهیه و به بهره برداران واگذار شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با بیان اینکه ظرفیت مراتع شهرستان در دو فصل ییلاق و قشلاق حدود ۳۵ هزار واحد دامی است، تصریح کرد: مراتع شهرستان گلپایگان از لحاظ پوشش گیاهی به دو مرتع متوسط و ضعیف تقسیم بندی شده که به دلیل چرای بی رویه و خارج از موقع شهرستان دارای مراتع خوب نیست.

وی با اشاره به اینکه شهرستان گلپایگان به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسب دارای بیش از ۶۰ گونه گیاهی و دارویی در مراتع است، بیان داشت: برخی از این گونه ها از جمله آویشن، بالهنگ، کتیرا، کاسنی و چای کوهی، دارویی و صنعتی است.

حیدری با اشاره به عملکرد یکساله این واحد که به صورت پروژه های سازه ای (عمرانی) و بیولوژیکی مانند کشت گیاهان و پوشش گیاهی است، افزود: در سال جاری به منظور بندگذاری حوزه منتهی به سدّ کوچری شامل خشکرود و ماکوله با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس با تأمین اعتبار آن ۴۰ درصد بندگذاری و پیشرفت فیزیکی داشته و مابقی احداث آن به سال آینده موکول شده است.

وی هزینه احداث این بند را بالغ بر شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اعلام کرد و گفت: در این پروژه ۲۲۰ مترمکعب از سنگ و ملات و ۱۲۰ مترمکعب بتن مسلح استفاده می شود که با هدف کنترل سیلاب و جلوگیری از پر شدن رسوب در سد کوچری، ذخیره نزولات آسمانی و تغذیه آب های زیرزمینی انجام می شود که تأثیر بسزایی نیز در تأمین آب چاه های قنواتی روستای ماکوله خواهد داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با اشاره به واحد مرتع داری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان به میزان ۵۵۷ هکتار، آن را شامل قرق مراتع شامل هرستانه سفلی، قلعه جمال، یاقستان و عباس آباد برشمرد و افزود: تمدید پروانه چرای دام به دامداران نیز به تعداد ۵۰ فقره و اخذ عوارض دامی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به تعداد چهار هزار رأس واحد دامی طی سال جاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۷ مرتع شهرستان طرح مرتعداری اجرا شده و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است، اظهار داشت: نظارت بر اجرای مرتعداری ییلاقی و قشلاقی شهرستان در سطح ۳۹ هزار و ۴۵ هکتار انجام می شود و طرح مدیریت چرای دام نیز در تمامی مراتع ییلاقی و قشلاقی گلپایگان به منظور جلوگیری از چرای زودهنگام و خروج دام مازاد بر ظرفیت و دام فاقد پروانه اجرا شده است و پروژه ممیزی مراتع با حکم مدیرکل برای مراتعی اجرا شد که دام های آنها شناسایی نشده است.

حیدری با تأکید بر اینکه طرح ممیزی مراتع قبل از ورود دام در فصل ییلاق و قشلاق از طریق رسانه اطلاع رسانی می شود، بیان کرد: دامداران باید به منظور استفاده از مراتع به اکیپ، درخواست خود را برای صدور پروانه ارسال کنند.

وی با اشاره به هفته درختکاری و برنامه های این مرکز به درختکاری سه هزار و ۴۰۰ اصله نهال از نوع اقاقیا، سرو، کاج، ارغوان، زبان گنجشک، توت، زیتون تلخ و گلابی وحشی اشاره کرد و افزود: شهرستان گلپایگان دارای ۱۵۶ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی مشتمل از سطوح آبی و اراضی غیرقابل تولید علوفه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان به تشکیل هشت تیم اطفای حریق در مراتع شهرستان اشاره کرد و گفت: وسایل و تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق در بین مرتعداران توزیع شده و کمربند حفاظتی از نوع پِنچ مارک تیپ ۳ به طول چهار هزار و ۸۰۰ متر در مرز بین اراضی ملی و مستثنیات به تعداد ۵۸ عدد در پلاک های فیلاخص و وانشان با هزینه ای بالغ بر ۱۴۰ میلیون ریال اعتبارات استانی انجام شده است.

وی تصریح کرد: اجرای کمربند حفاظتی مشارکتی دولتی از نوع پِنچ مارک تیپ ۳ به تعداد ۱۴ عدد به طول یک هزار و ۷۰۰ متر، تنظیم صورت وضعیت عرصه برای اراضی و جاده های دسترسی به مسیر برق به تعداد ۱۴ فقره به مساحت ۳۷۲ هکتار در سال جاری انجام شده است و طرح کاداس نیز در ۹۰ درصد اراضی شهرستان انجام گرفته و در این راستا ۹۹ درصد سند دفترچه ای صادر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی