طرح ملی « کتابخانه گردی» در 19 کتابخانه گیلان اجرا شد


طرح ملی « کتابخانه گردی» در 19 کتابخانه گیلان اجرا شد

رشت- همزمان با 17 اسفندماه سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی طرح ملی « کتابخانه گردی» باحضور چهره های مختلف سیاسی، نظامی ، فرهنگی و هنری در 19 کتابخانه استان گیلان نیز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ۱۷ اسفندماه سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های کشور، طرح ملی «کتابخانه گردی» از سوی این نهاد در ۴۶۷ کتابخانه های کشور میزبان مسئولان از جمله استانداران، شهرداران، بخشداران، دهیاران، اعضای شورای شهر و روستا، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ائمه محترم جمعه و جماعت، اعضای انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها و گروه‌های مرجع و نخبگان بود.

در استان گیلان نیز این طرح همزمان با سراسر کشور از ساعت ۷:۳۰ صبح تا نماز مغرب در ۱۹ کتابخانه این استان با حضور چهره های سیاسی، نظامی، انتظامی، فرهنگی، هنری، ورزشی، کودکان و نوجوانان همراه بود.

در شهر رشت نیز به دعوت هادی نوری مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی گیلان جمعی از مسئولان اعم از جبارکوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، علیرضا شعبان نژاد مدیرکل جهادکشاورزی، سرهنگ عباس بایرامی معاون همانگ کننده سپاه قدس گیلان، علی اکبر اوسط مقدم مدیرکل تجهیز، توسعه و نوسازی مدارس استان، محسن جعفری رئیس بسیج رسانه، جمال یاری مدیرکل تبلیغات اسلامی، آیت الله رودباری یکی از علما گیلان، محمدحسین عاقل منش عضو شورای شهر رشت، محمد ولی روزبهان رئیس سازمان کشور، انوش نصر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور و استاد اکبر خیرخواه نویسنده مطرح گیلانی، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس از جمله چهره های بودند که به این دعوت لبیک گفته و از نزدیک در کتابخانه میرزا کوچک رشت حاضر شدند.

طرح ملی « کتابخانه گردی» در 19 کتابخانه گیلان اجرا شد

کتاب سرمایه ای که هیچگاه از بین نمی رود

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید با ابراز رضایت از انتخاب یک کتابخانه در منطقه کم برخودار شهر رشت، اظهار کرد: خوشبختانه براساس آمارها راندمان کتابخانه در این منطقه بسیار مطلوب است.

جبار کوچکی نژاد گسترش فضای کتابخانه ای در مناطق کم برخودار بسیار مهم است، افزود: برای اینکه بتوانیم کتابخوانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم باید همه مسئولان تلاش کرده و این بحث را مختص به یک دستگاه خاص ندادند.

وی کتاب را ماندگارترین چیز در فرهنگ و بینش جامعه دانست و گفت: کتاب سرمایه ای است که هیچگاه از بین نمی رود.

طرح ملی « کتابخانه گردی» در 19 کتابخانه گیلان اجرا شد

افزایش بینش وآگاهی جامعه با افزایش کتابخوانی

رئیس سازمان چای کشور نیز در بازدید خود از کتابخانه میرزا کوچک رشت با اشاره به اینکه با توجه به گسترش فضای مجازی و اقبال از سوی مردم باید برنامه ریزی شود تا کتابخانه های مجازی راه اندازی شود، اظهار کرد: با استفاده از این ظرفیت می توان ضریب کتابخوانی را افزایش و میزان دسترسی به کتاب را آسان تر کنیم.

محمد ولی روزبهان با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعه در هرجامعه سبب افزایش آگاهی و بینش و بصیرت می شود، افزود: حضور کودکان در این فضای فرهنگی سبب ارتقای فرهنگ جامعه و نهادینه شدن بسیاری از مسائل می شود.

وی با اشاره به اینکه برای فرهنگ سازی در هر زمینه باید از سنین پایه آغاز شود، گفت: می توانیم برای استفاده از محصولات ایرانی نیز از فضای کتابخانه ها با ایجاد محتوای مناسب در این باره بهره گیری کنیم.

طرح ملی « کتابخانه گردی» در 19 کتابخانه گیلان اجرا شد

لزوم افزایش بصیرت جوانان در برابر نفوذ فرهنگی دشمنان

یکی دیگر از نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در این بازدید ضمن تبریک این روز به همه مسئولان عرصه کتاب و کتابخوانی و قدردانی از زحمت مسئولان نهادکتابخانه های استان، اظهار کرد: وجود فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه سبب کاهش بسیاری از بزهکار و آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.

غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه حضور در این فضا سبب سرگرمی، غنی سازی اوقات فراغت و تقویت بینش و آگاهی کودکان و نوجوانان می شود، گفت: در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و ترغیب کودکان و نوجوانان به حضور در این فضا سبب رشد و تعالی آنها می شود.

وی به مسئولیت خطیر مسئولان در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای گسترش کتابخوانی، افزایش سواد و آگاهی باید اقداماتی انجام شود.

به گفته این مسئول با توجه به نفوذ فرهنگی دشمن و سرعت انتقال مطالب بی پایه و اساس باید ریشه و عمق آگاهی جوانان جامعه افزایش یابد تا تحت تأثیر القائات قرار نگیرند.

همچنین این طرح درشهرهای دیگر استان گیلان از جمله شهرستان شفت نیز برگزار شد که به مناسبت این روز مسئولان و مولفان، اصحاب، فرهنگ و هنر از کتابخانه عمومی شهید چمران این شهر بازدید وبه عضو این کتابخانه شدند.

گفتنی است به مناسبت این روز عضویت در کتابخانه ها رایگان بود.

در این روز کانون ادبی نشست های قصه گویی، خدمات کتابداری و از بازدیدکنندگان با شاخه گل و جوایز فرهنگی استقبال شد و مسابقه کتابخوانی نیز برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس