پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران


موتو جی پی ایران – سوال اصلی این است که آیا در فصل 2018، باز هم شاهد رقابت مارک مارکز و آندره دویزیوسو خواهیم بود؟ با بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران در تست‌های پیش فصل سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم. حجوم مارکز برای کسب پنجمین قهرمانی اگر بگویند موتورسواری را نام ببرید که در طول این تست‌های پیش فصل شما را بیش از دیگران تحت...

موتو جی پی ایران – سوال اصلی این است که آیا در فصل 2018، باز هم شاهد رقابت مارک مارکز و آندره دویزیوسو خواهیم بود؟ با بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران در تست‌های پیش فصل سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

حجوم مارکز برای کسب پنجمین قهرمانی

اگر بگویند موتورسواری را نام ببرید که در طول این تست‌های پیش فصل شما را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار داده است، بی‌شک باید نام مارکز را بر زبان بیاورید. اگرچه وی در هیچکدام از تست‌های سپانگ مالزی، بوریرام تایلند یا لوسیل قطر صدرنشین نبوده، اما با ثبات‌ترین عملکرد را داشته است.

پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسوارانپیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران مارک مارکز، تست سپانگ 2018

قطر همیشه یکی از پیست‌های مشکل‌زا برای هوندا بوده است اما انجین جدید هوندا کار را برای وی در مسابقه‌‌ی آغازین نسبت به فصل راحت‌تر می‌کند و شاهد این خواهیم بود که مارک، از گرندپری آرژانتین صددرصد توان خود را به کار می‌گیرد تا بتواند برای قهرمانی بجنگد.

با این حال به نظر نمی‌رسد که موتور امسال هوندا، RC213V، به خوبی موتورهای سال‌های 2013 و 2014 این شرکت باشد، اما از موتورهای سال‌های 2016 و 2017، که مارکز با آنها موفق به کسب قهرمانی شده، بهتر است.

دویزیوسو؛ محتمل‌ترین رقیب برای مارکز

بعد از نمایش فوق‌العاده‌ی دووی در فصل گذشته، او برای اولین بار از ابتدای این فصل به عنوان یک مدعی جدی برای کسب عنوان قهرمانی در نظر گرفته می‌شود.

پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسوارانپیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران آندره دویزیوسو، تست سپانگ 2018

مرد ایتالیایی در سپانگ جزو سریع‌ترین‌ها بود و در بوریرام نیز فاصله‌ی کمی با هوندا داشت. در قطر اما نشان که در شرایط مسابقه‌ای فوق‌العاده عمل می‌کند و نام او به عنوان جدی‌ترین گزینه‌‌ی کسب عنوان قهرمانی اولین مسابقه‌ی سال مطرح شده است.

همه‌ی این مسائل باعث می‌شود تا باز هم او به عنوان نزدیک‌ترین رقیب مارکز در نظر گرفته شود.

خورخه لورنزو هنوز هم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند

بعد از شروع امیدوار کننده‌ی خورخه در سپانگ و رکوردشکنی وی، همه انتظار فصلی خوب برای این موتورسوار را داشتند، اما فقط چند روز بعد و در تست بوریرام بازهم مشکلات گریبان‌گیر لورنزو شدند. پس‌رفت او تا جایی ادامه داشت که حتی در روز پایانی این تست به سراغ موتور سال قبل رفت. بعد از تست قطر نیز دوکاتی اعلام کرد هنوز هم باید بسیار تلاش کنند تا موتور ایده‌آل لورنزو را به وی تحویل دهند و این یعنی GP18 هم نتوانسته تا به اینجا احساس راحتی را به لورنزو القا کند.

پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسوارانپیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران خورخه لورنزو، تست سپانگ 2018

به نظر نمی‌رسد با شرایط فعلی وی بتواند به کسب عناوین کلی مسابقات فکر کند و باید به تک بردها راضی باشد. او می‌دانست که جدا شدن از یاماها و شرایط خوبی که داشت کمی ریسکی بود، اما باید ببینیم تلاش و جاه‌طلبی، او را تا کجا پیش می‌برد.

یاماها؛ کمی سردرگم

بدترین اتفاقی که در موتو جی پی می‌تواند برای یک تیم رخ دهد این است که یک قدم رو به جلو بردارد اما در واقع هیچ تغییری در موتور سال گذشته‌ی خود نداده باشد. اتفاقی که اخیرا برای یاماها افتاده است.

در طول فصل گذشته مشکل چسبندگی موتور بسیار آنها را اذیت کرد. راهکارهای زیادی در این مورد تست شد اما به نتیجه‌ی خاصی نرسید. در نهایت تنها نتیجه‌ی این ناموفق بودن، ناکامی ماوریک وینیالس و ولنتینو روسی بود. به نظر می‌رسد صبر اسطوره‌ی ایتالیایی در همین ابتدای فصل لبریز شده، زیرا خبرهایی مبنی بر اعتراض وی نسبت به قطعات الکترونیکی موتور جدید یاماها و عدم توان رقابت با هوندا و دوکاتی به گوش می‌رسد.

پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسوارانپیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران ولنتینو روسی و ماوریک وینیالس، یاماها

وینیالس نیز به این نکته اشاره کرده است که هیچ موتورسواری نمی‌تواند از خود انتظار قهرمانی داشته باشد، در حالی که موتورش حتی نزدیک به ایده‌‌آلش نیست.

زارکوی همچنان خبرساز

با اینکه تنها دو سال از همکاری یوهان زارکو با یاماها بیشتر نمی‌گذرد، او حتی از موتورسواران تیم اصلی یاماها نیز عملکرد بهتری داشته است. روز آخر تست قطر او این موضوع را به همگان اثبات کرد؛ سریع‌ترین دور زمانی کل سه روز تست قطر.

پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسوارانپیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران یوهان زارکو، تست قطر 2018

به نظر می‌رسد شبیه سازی استایل موتورسواری لورنزو روی موتور یاماها برای زارکو جواب داده است و وی جلوتر از روسی و وینیالس می‌‌تواند از موتور یاماها بهترین عملکرد را بگیرد.

آندره یانونه باید خودش را نشان دهد

بعد از فصل 2017 و پشت سر گذاشتن نقایص زیاد در موتور تیم سوزوکی، امسال آنها موفق شده‌اند به خوبی به وظایف خود عمل کنند و موتوری بسیار بهتر از گذشته به دو موتورسوار خود تحویل دهند. مخصوصا در قسمت انجین پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.

این پیشرفت بدان معنی است که هم آندره یانونه و هم الکس رینز باید خودشان را نشان بدهند و نام سوزوکی را در بالای جدول ببینیم. اتفاقی که در تست‌های پیش فصل کم و بیش برای یانونه و کمتر برای رینز اتفاق افتاد.

پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسوارانپیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران آندره یانونه، تست قطر 2018

تعدادی از منتقدین هنوز بر این باورند که یانونه بیشتر به فکر خوب جلوه دادن چهره‌ی خودش است تا اینکه بخواهد برای موفقیت تیم تلاش کند؛ اگر این نقد وارد باشد، یک نفر باید به او گوشزد که کند که این فصل فوق‌العاده برای او حیاتی خواهد بود. اگر می‌خواهد در سوزوکی بماند باید فصل خوبی را پشت سر بگذارد. باید دید سوزوکی در آخر این فصل قرارداد وی را تمدید خواهد کرد یا خیر.

آپریلیا هنوز هم درجا می‌زند

موتورسوار اول آپریلیا، الکس اسپارگارو، بارها این نکته را گوشزد کرده است که باید موتوری قوی‌تر به او بدهند تا بتواند رقابت کند. قولی که آپریلیا ماه‌هاست آن را عقب می‌اندازد و باید دید بالاخره به آن عمل خواهند کرد یا خیر.

پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسوارانپیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران الکس اسپارگارو، آپریلیا

بعد از تست قطر الکس چنین گفت:

در خصوص سرعت مسابقه‌ای زیاد بد نیستیم، اما قدرت بسیار بیشتری لازم داریم. نمی‌دانم دیگر چطور می‌توانم در یک دور زمانی سریع‌تر از این باشم.

پیشرفت خوب کی‌تی‌ام

بر اساس بسیاری از استانداردها، حضور کی‌تی‌ام در موتو جی پی موفقیت آمیز بوده و آنها بسیار پیشرفت کرده‎اند. همین امر باعث شده تا این شرکت اتریشی منابع سرمایه‌گذاری بیشتری را به تیم موتو جی پی خود اختصاص دهد.

انتظار می‌رود تا این روند پیشرفت در سال 2019 به بار بنشیند، سالی که آنها موتورهای خود را، بر اساس قراردادی که به تازگی با تک 3 امضا کرده‌اند، در اختیار این تیم نیز قرار خواهند داد.

پیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسوارانپیش فصل موتو جی پی 2018؛ بررسی عملکرد تیم‌ها و موتورسواران پول اسپارگارو، کی‌تی‌ام

پول اسپارگارو نمایش خوبی روی موتور کی‌تی‌ام داشته است و به نظر نمی‌رسد جایگاه وی در خطر باشد، اما صندلی بردلی اسمیت کمی ناپایدار است، مخصوصا با علاقه‌ای که به یوهان زارکو نشان داده‌اند. زارکو هم‌اکنون با تک 3 قرارداد دارد و نه یاماها و با سوییچ کردن تک 3 به موتور کی‌تی‌ام، این انتقال محتمل به نظر می‌رسد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403