تصمیم‌های دقیق برای صنعت


تصمیم‌های دقیق برای صنعت

محمدرضا مرتضوی*

مدل اقتصادی که در کشور داریم این است که تصمیماتی که در دولت گرفته می شود بر سرنوشت اقتصاد و تولید بسیار اثر گذار است. صنعت، معدن و تولید مسائلی زنده و پویا هستند که اگر در این خصوص یک برنامه‌ریزی ممتد در بخش‌های خدمات، ایده و صنایع داشته باشیم می‌توانیم در توسعه کشور نقش پررنگی را ایفا کنیم.

البته انجمن ها و سازمان‌هایی که تشکیل شده تا حدودی می‌توانند به عنوان مغز متفکر توسعه صنایع و معادن کشور باشند و کمک حال بخش تجارت شوند،اما با این حال کار بزرگی پیش‌روی ماست.

طبق اسناد بالادستی در بخش توسعه و تولید کشور با چالشی روبرو هستیم که نقش بخش خصوصی را کم‌رنگ کرده است. باید برخی از این موانع از سر راه تولید برداشته شوند تا آسیب‌پذیری اقتصاد در کشور به حداقل برسد. باید بتوانیم نقش دولت را تا جایی که وظیفه حاکمیتی ندارد، کم‌رنگ‌تر کنیم.

البته باید در نظر داشت که هرگز بخش خصوصی نمی‌تواند رو در روی دولت قرار گیرد، بلکه باید با ایده جدید حاکمیت را متقاعد به پیشبرد کار کند.ما با دولت در تعامل و گفتگو و همچنین در حال مبارزه هستیم . مبارزه میان بخش خصوصی و دولت همیشه وجود خواهد داشت و بخش خصوصی همیشه می خواهد نقش خود را پررنگ تر و نقش دولت را کم رنگ تر کند.

قطعا ما به عنوان بخش خصوصی می خواهیم که تورم پایین نگه داشـته شود و شاخص های اصلی از طرف دیگر کنترل شود. ولی باید در نظر داشت که در حال حاضر رکود حاکم است و باید برای رونق اقتصادی تلاش کرد و تورم را همچنان تک رقمی نگه داشت. در حال حاضر قدرت خرید مردم به شدت پایین است به همین ترتیب اقتصاد باید بهبود پیدا کند و تورم هم ایجاد شود، این تورم ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی خواهد بود.

دولت در دوره اول تعهداتی داشت که بخشی از آن را انجام داد، اما باید در نظر داشت که فاکتورهای دیگر غیر از برنامه ریزی دولت برای رشد و توسعه در کشور وجود دارد. به طور مثال وجود امید در کشور تأثیرگذار است. اگر خوشحال باشید بیرون می روید و خرید می کنید. برخی عامدانه ناامیدی در کشور ایجاد می کنند که اختلاف در کشور ایجاد شود. دولت آقای روحانی در دوره اول توانست تورم را کاهش دهد و تعامل خود را با کشورهای خارجی نگه دارد. از سوی دیگر نرخ ارز را در چارچوب قرار داد.اما در دوره جدید تحولات بین المللی رخ داده که مهمترین آن روی کار آمدن ترامپ و محدودیت هایی که برای ارتباط با ایران ایجاد کرده است.

در چنین شرایطی همراهی دولت با بخش خصوصی می تواند بخشی از مشکلات تولید را در کشور حل کند.تصمیمات ما باید بر اساس عقلانیت باشد تا بتوانیم با کمک هم آینده بهتری را برای صنعت و کشاورزی رقم بزنیم.

* خانه صنعت و معدن استان تهران

3535

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری زنی که مرد مُرده را برای ضامن شدن به بانک آورده بود/ تصاویر