طرز تهیه شیرینی مربایی (شیرینی مخصوص نوروز)


طرز تهیه شیرینی مربایی (شیرینی مخصوص نوروز)

شیرینی مربایی، شیرینی مارمالادی، شیرینی مشهدی و یا شیرینی آلمانی یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی نوروز است. طرز تهیه شیرینی مربایی را ببینید.

"شیرینی مربایی" که به شیرینی مارمالادی، شیرینی آلمانی و یا شیرینی مشهدی مشهور است، یکی از انواع شیرینی‌ مخصوص نوروز است. شیرینی مربایی ماندگاری بالا و طعم بسیار خوبی دارد و می‌توان آن را با تنوع بسیار زیادی تهیه کرد. این شیرینی که جزو شیرینی‌های خشک محسوب می‌شود همیشه طرفداران خاص خود را دارد اما در ایام عید نوروز بیش از همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد.
با ما همراه باشید تا طرز تهیه شیرینی مربایی مخصوص نوروز را آموزش ببینید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی مربایی (شیرینی مشهدی)

آرد 600 گرم
کره یا روغن جامد 300 گرم
شیر 60 گرم
تخم مرغ 1 عدد
نمک 1 پینچ
وانیل نصف ق چای‌خوری
پودر قند 100 گرم
مارمالاد به میزان لازم
عسل گرم 60 گرم
طرز تهیه شیرینی مربایی (شیرینی مخصوص نوروز)

طرز تهیه شیرینی مربایی (شیرینی مشهدی)

برای تهیه شیرینی مربایی ابتدا روغن جامد یا کره و پودر قند را باهم مخلوط کرده و هم بزنید تا نرم و پوک شود. به ترتیب عسل گرم، تخم مرغ، شیر و وانیل را اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید. دقت کنید که نباید مواد را زیاد هم بزنید و فقط در حد مخلوط‌شدن و یکدست شدن باید هم بزنید. در این مرحله آرد را اضافه کنید و با قاشق به آرامی فقط در حدی که مواد یکدست و مخلوط شوند، هم بزنید. خمیر شیرینی مربایی در این مرحله کمی حالت چسبنده دارد بنابراین باید آن را حدود یکی، دو ساعت در یخچال استراحت دهید تا خنک شود و بتوان آن را قالب زد. بعد از استراحت، خمیر را بین دو نایلون به ضخامت 2 میل باز کرده و قالب بزنید. برای قالب زدن می‌توانید به مقدار خیلی کم آرد زیر خمیر بپاشید و بعد قالب بزنید. حالا شیرینی‌ها را روی کاغذ روغنی، کف سینی فر چیده به مدت 15 تا 20 دقیقه با حرارت 150 درجه بپزید. (با توجه به متفاوت بودن حرارت فر‌ها، این زمان ممکن است تغییر کند. شیرینی‌ها باید کمی تغییر رنگ بدهند و بعد از این تغییر رنگ، آماده بیرون آمدن هستند.) وقتی شیرینی‌ها خنک شدند، بین آن‌ها ها مقداری مارمالاد دل‌خواه قرار داده و روی آن‌ها را با انواع مغزیجات، شکلات یا پودر قند تزیین کنید. برای چسبیدن مواد به رویه شیرینی، از عسل گرم استفاده کنید.
چند نکته مهم درباره تهیه شیرینی مربایی مخصوص نوروز: فراموش نکنید که خمیر این شیرینی نباید ورز داده شود و فقط در حد مخلوط‌شدن جمع شود. اگر این خمیر را ورز دهید، سریع به روغن میفتد و شیرینی بی‌کیفیت می‌شود. برای این شیرینی از روغن نیمه جامد هم توان استفاده کرد، فقط باید خمیر را کم‌کم از یخچال بیرون آورد تا گرم نشود و قالب زدن آن راحت باشد. اگر دمای فر بیش از حد داغ باشد شیرینی‌ها تغییر شکل داده و یا خیلی خشک می‌شوند. این شیرینی ماندگاری خیلی خوبی دارد اما چون لای آن از مربا یا مارمالاد استفاده می‌شود، ممکن است کمی از تازگی بیفتد. پیشنهاد می‌کنیم شیرینی‌ها را بعد از پخت در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید و برای مصرف هر روز به مقدار نیاز از آن‌ها بردارید و مابین آن‌ها مربا بریزید تا مشکلی برای کیفیت شیرینی‌ها پیش نیاید. شیرینی مربایی درون یخچال تا یک هفته عالی و تازه باقی می‌ماند.
امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را ببرید و بتوانید این شیرینی خوشمزه را برای عید نوروز تهیه کنید و از طعم یک شیرینی خانگی خوشمزه لذت ببرید. نوش جان.
گروه آشپزی ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در