چرا ماهی ها در طوفان هایی که آذرخش به همراه دارند از برق گرفتگی نمی میرند؟


شما هرگز نباید از یک سشوار در وان حمام استفاده کنید زیرا شوک الکتریکی می تواند شما را بکشد. پس برای ماهی ها چه اتفاقی می افتد وقتی آذرخش به دریا اصابت می کند؟ چرا طوفان های همراه با آذرخش و ساعقه به طور معمول، موجوداتی که در دریا زندگی می کنند را نمی کشند؟ برای پاسخ به این سوال این مطلب را تا آخر بخوانید... نوشته چرا ماهی ها در طوفان...

0

شما هرگز نباید از یک سشوار در وان حمام استفاده کنید زیرا شوک الکتریکی می تواند شما را بکشد. پس برای ماهی ها چه اتفاقی می افتد وقتی آذرخش به دریا اصابت می کند؟ چرا طوفان های همراه با آذرخش و ساعقه به طور معمول، موجوداتی که در دریا زندگی می کنند را بر اثر برق گرفتگی نمی کشند؟ برای پاسخ به این سوال این مطلب را تا آخر بخوانید…

چرا ماهی ها در طوفان هایی که آذرخش به همراه دارند از برق گرفتگی نمی میرند؟

یک سپر آبی

چند دلیل وجود دارد، اما در اینجا اساسی ترین دلیل را بیان می کنیم: آذرخش زیاد به اقیانوس اصابت نمی کند. در سال ۲۰۱۴، مجله تحقیقات ژئوفیزیکی (Geophysical Research) نقشه ای را منتشر کرد که در آن اطلاعات پنج سال از اصابت های آذرخش توسط دو ماهواره آب و هوایی گرد آوری شده بود. این نقشه نشان می داد که آذرخش بر زمین ۱۰ برابر بیشتر از اقیانوس ها اصابت می کند.

چرا ماهی ها در طوفان هایی که آذرخش به همراه دارند از برق گرفتگی نمی میرند؟

ماهی ها در طول طوفان هایی که آذرخش به همراه دارند دچار برق گرفتگی نمی شوند و نمی میرند

با توجه به مشاهدات رصدخانه زمینی ناسا، این به دلیل طرز به وجود آمدن آذرخش می باشد. زمین جامد نور خورشید را جذب می کند و سریع تر از آب هم گرم می شود. این گرما موجب رسانایی بیشتر و بی ثباتی در جو می شود، که به نوبه خود سبب ایجاد طوفان های رعد و برق دار می شود.

ماهی سرخ شده

با این وجود، آذرخش گاهی اوقات به آب اصابت می کند. پس چرا ماهی ها دسته دسته بر اثر برق گرفتگی تلف نمی شوند؟ فیزیک به این سوال پاسخ می دهد. مانند فلز، آب یک رسانای خوب است، بنابراین جریان الکتریکی را بیشتر در سطح هدایت می کند، تا در پایین. همانطور که قفس فارادی محتوای آن را از شوک های مضر محافظت می کند (قفس فارادی یک ققس یا فضای بستهٔ ساخته‌شده از فلز یا رسانای الکتریکی دیگر است. و محافظی در برابر امواج بیرونی می باشد). اگر ماهی ها در لحظه اصابت آذرخش به طور اشتباهی در سطح آب باشند، مطمئنا مورد اصابت قرار خواهند گرفت. خوشبختانه اکثر ماهی ها اکثر وقت خود را در زیر آب صرف می کنند.

منبع: curiosity.com

چرا ماهی ها در طوفان هایی که آذرخش به همراه دارند از برق گرفتگی نمی میرند؟ چرا ماهی ها در طوفان هایی که آذرخش به همراه دارند از برق گرفتگی نمی میرند؟
چرا ماهی ها در طوفان هایی که آذرخش به همراه دارند از برق گرفتگی نمی میرند؟
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات جدید درباره حادثه امنیتی در کنسولگری ایران در پاریس