بررسی بازی Age Of Empire: Definitive Edition: نبرد فرمانروایان!


وقتی مایکروسافت رسما اعلام کرد که قصد دارد نسخه جدیدی از بازی Age Of Empire را در سال 2018 معرفی نماید، مطمئنا همه عاشقان دنیای گیم برای خلق اثری دوست‌داشتنی آن هم در دوره‌ای که بازی‌های استراتژیک ریزش مخاطب شدیدی را تجربه می‌کنند، بسیار مشتاق بودند. اولین سری از این بازی در سال 1998 روانه بازار شد و آن‌قدر با استقبال کاربران مواجه گشت...

وقتی مایکروسافت رسما اعلام کرد که قصد دارد نسخه جدیدی از بازی Age Of Empire را در سال ۲۰۱۸ معرفی نماید، مطمئنا همه عاشقان دنیای گیم برای خلق اثری دوست‌داشتنی آن هم در دوره‌ای که بازی‌های استراتژیک ریزش مخاطب شدیدی را تجربه می‌کنند، بسیار مشتاق بودند.

تبلیغات
سایت خودرو / بلیط هواپیما / آموزش بازاریابی

اولین سری از این بازی در سال ۱۹۹۸ روانه بازار شد و آن‌قدر با استقبال کاربران مواجه گشت که علاوه‌بر تجربه فروشی قابل قبول، مایکروسافت را وادار نمود تا عصر فرمانروایان را به یک مجموعه تبدیل کرده و هر چند وقت یک‌بار نسخه جدید آن را رونمایی کند. نسخه سوم بازی هم بهبود‌های گرافیکی قابل توجه، بخش ویژه داستانی و نکات ریز و زیبایی داشت که به‌شدت انجام بازی را دلچسب می‌کرد.

بررسی بازی Age Of Empire: Definitive Edition: نبرد فرمانروایان!

همچنین نبودن باگ، امکان بازی کردن به صورت چند نفره و کسب امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ باعث شده‌اند تا هنوز هم شخصا علاقه خاصی به تجربه چندین باره این بازی داشته باشم. اما برگردیم به سال ۲۰۱۸، چندی پیش پس از ارایه تریلرهای بازی، نسخه ریمستر با عنوان Age Of Empire: Definitive Edition منتشر شد و تصمیم گرفتیم در این مقاله باهم به بررسی این بازی بپردازیم تا متوجه شویم آیا مایکروسافت همچنان شکوه و جلال نسخه اول را با ارایه یک ریمستر تازه حفظ کرده یا خیر. تا پایان با ما در آی‌تی‌رسان همراه شوید.

پس از شروع بازی نخستین نکاتی که کاربر را متوجه خودش می‌کند، بهبودهای گرافیکی انجام شده و پخش موسیقی تازه در بازی است. اگر نسخه سوم بازی را تجربه کرده باشید در نسخه چهارم همان موسیقی‌ها را با کیفیت بهتر و تنوع بیشتر به بازی افزوده‌اند. واقعا موسیقی متن بازی بسیار گوش‌نواز و مناسب نواخته می‌شود که فضای باستانی و احساس حضور در دوران گذشته را به گیمر می‌دهد. گرافیک بازی هم نسبت به نسخه اصلی پیشرفت زیادی داشته و با زوم کردن روی هر عنصر جزییات بیشتری به نمایش گذاشته می‌شوند و عصر فرمانروایان در این بخش نمره خوبی را دریافت می‌کند.

به‌طور کلی امضای بازی حفظ شده و اغلب عناصر پیشرفت اندکی داشته‌اند. عصر فرمانروایان در این ورژن هم به برهه خاصی از تاریخ پرداخته که شامل سرزمین‌هایی از جمله: بابل قدیم، روم، مصر و… می‌گردد. در این نسخه مایکروسافت اندکی به عقب بازگشته و المان‌های بازی را با دیگر عنوان استراتژیک خودش یعنی ظهور تمدن‌ها (Rise Of Nation) آمیخته است.

بررسی بازی Age Of Empire: Definitive Edition: نبرد فرمانروایان!

موضوعی که باعث می‌شود در گیم‌پلی علاوه بر دردسرهای جمع‌آوری منابع و رفتن از یک دوره به دوره بعدی، همواره حواستان جمع باشد، وجود منوی تکنولوژی‌ها بوده که باید حکومت خود را مقابل دشمنان‌تان به‌روز نگه‌دارید. از تغییرات مهم Age Of Empire: Definitive Edition می‌توان به خودکار نبودن جمع‌آوری منابع (در مقایسه با نسخه سوم) اشاره نمود، به‌طوری که در نزدیکی منابع طبیعی مورد نیاز مثل: چوب، سنگ و… بهتر است یک انباره ذخیره‌سازی بسازید تا نیازی نباشد کارگران برای ذخیره هر منبعی خود را به ساختمان اصلی شهر برسانند. یکی دیگر از تغییرات نسبت به نسخه سوم اضافه شدن امکان مذاکره درون بازی بوده که می‌توانید با حکومت متحد خود دشمن گشته و با دشمن‌تان برای نابودی دوست قدیمی خود تلاش کنید!

به‌طور کلی در بخش بازی انتخابی (Custom) نام حکومت‌های متعددی به چشم می‌خورد که خوشبختانه تمدن پارسی نیز در میان آنها حضور دارد. هر فرمانروایی قابلیت ویژه‌ای دارد که با دیگر تمدن‌ها متفاوت بوده و هر کاربر قادر است بستگی به سبک بازی خود یکی را انتخاب نماید. با ورود به بازی و شروع اولین ساخت و سازها متوجه می‌شوید، با وجود این‌که بازی پیشرفت‌های گرافیکی و صوتی بسیاری را بدست آورده اما آن شالوده اصلی و لذت‌بخش بودن گیم‌پلی را به‌راحتی از دست داده است!

بررسی بازی Age Of Empire: Definitive Edition: نبرد فرمانروایان!

وجود باگ‌های ریز در هنگام حرکت نیروها و برخورد کارگرها در هنگام جمع‌آوری منابع، اضافه شدن برخی ارتقاهای بی‌مورد که تنها باعث شلوغ شدن منو و گیج شدن گیمر می‌شود. افزودن ویژگی‌های نه‌چندان جذاب آن قدر دردسر برای شما ایجاد می‌کند که عطای بازی را به لقائش می‌بخشید و با اعصابی ناسالم از مایکروسافت و دستاورد جدیدش دلگیر خواهید گشت. البته بخش داستانی قسمت‌های متنوعی را برای گیمر آماده کرده و روایت عالی هم یکی از نقاط قوت بازی است. مراحل بازی جذابیت خاصی دارند که بدون شک تجربه آنها خالی از لطف نبوده و لذتی وصف‌نشدنی دارد.

مورد بعدی هوش مصنوعی بازی Age Of Empire که هنوز مانند یک طفل خردپا ثابت مانده و برخی حرکاتش واقعا خنده‌آور است.(به‌ویژه زمانی که متحدی را برای خود انتخاب کنید) دوره‌های بازی نیز از عصر سنگ شروع و با رسیدن به عصر آهن خاتمه می‌یابد که البته باید گفت وجود تکنولوژی‌های متنوع این بخش را با چالش‌های مناسبی همراه کرده است. گوناگونی نیروهای موجود در بازی نیز متعدد نبوده و انتظار می‌رفت این مشکل در نسخه ریمستر برطرف گردد. یکی از موارد عجیب مشکل در وجود راه‌یابی نیروهاست. وقتی به لشکرتان دستور جابه‌جایی می‌دهید، از دیوانه‌وارترین و بی‌منطق‌ترین مسیر ممکن شروع به حرکت کرده و با عبور از ناکجا آباد به محل دل‌خواه خواهند رسید!

بررسی بازی Age Of Empire: Definitive Edition: نبرد فرمانروایان!

دیگر نکته مثبت بازی وجود بخش چندنفره است که مطمئنا با وجود مشکلات یاد شده، جذابیت خودش را از دست نمی‌دهد چراکه این موارد برای همه کاربران یکسان هستند. هرچند هسته اصلی بازی سرگرم‌کننده بوده و دوباره خاطرات جذاب سری اول بازی Age Of Empire را برای گیمر زنده می‌کند و ساده بودن و به‌سرعت یاد گرفتن آن باعث می‌شود تا حسی نوستالژیک به کاربر القا شود ولی در باطن این ریمستر، نمونه‌ای نخ‌نما و از تاریخ گذشته است.

بررسی بازی Age Of Empire: Definitive Edition: نبرد فرمانروایان!

شاید تجربه نسخه جدید سری اول بازی Age Of Empire برای طرفداران آن جذاب بوده و ایرادات موجود قابل چشم‌پوشی باشند اما بعید است بقیه کاربران برای خرید دستاورد تازه مایکروسافت مشتاق بوده یا حتی از انجام آن لذت ببرند. در واقع بازی در عصر کنونی به‌جای یک نسخه بازسازی شده، بیشتر شبیه یک مدل الهام گرفته و یک کپی ناقص از سری بازی‌های Civilization است و درحال حاضر عناوین بهتری برای رقابت با این بازی وجود دارند. شما کدام بازی استراتریک را برتر می‌دانید؟

لبخند‌ها

وجود موسیقی متن تاریخی و بسیار عالی وجود مراحل داستانی دقیق و منطبق با تاریخ پیشرفت‌های گرافیکی نسبت به نسخه اصلی وجود کیفیت خارق‌العاده ۴K

اشک‌ها

مشکلات گسترده در بخش گیم‌پلی هوش مصنوعی ضعیف نیروها و دشمنان نداشتن تنوع در بخش نیروها و طراحی ساختمان‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد