تعریف بانکداری الکترونیک و بررسی بخش های آن در ایران و جهان بخش سوم


تعریف بانکداری الکترونیک و بررسی بخش های آن در ایران و جهان بخش سوم جهت مشاهده بخش اول این مقاله می توانید از اینجا اقدام نمائید. جهت مشاهده بخش دوم این مقاله می توانید از اینجا اقدام نمائید. – نمایش در بانکداری الکترونیک: از طریق نمایش فرم چک، این امکان را بوجود می‌آورد که سایت را از طریق چشم مشاهده کرده و کلیة پردازش‌های...

تعریف بانکداری الکترونیک و بررسی بخش های آن در ایران و جهان بخش سوم

جهت مشاهده بخش اول این مقاله می توانید از اینجا اقدام نمائید.

جهت مشاهده بخش دوم این مقاله می توانید از اینجا اقدام نمائید.

– نمایش در بانکداری الکترونیک:
از طریق نمایش فرم چک، این امکان را بوجود می‌آورد که سایت را از طریق چشم مشاهده کرده و کلیة پردازش‌های پرداخت را به صورت گرافیک حس و رویت نمود. هنگامی که مشتری‌ها می‌خواهند پول پرداخت کنند، بر روی کلید Link، Pay By Check کلیک می‌کنند و سپس به مشتری یک فرم On Line ارائه می‌شود که شبیه یک چک فیزیکی است. بعد از کامل کردن فرم، مشتری بر روی دکمه Enter کلیک می‌کند و صفحه بعدی که مشتری مشاهده می‌نماید، صفحه تأئیدیه است.

اینجا مکانی است که به مشتری این شانس داده می‌شود تا اطلاعات تولید شده را بازبینی کند. همچنین، اطلاعات قانونی مورد نیاز به او داده می‌شود. در اینجا، وقتی مشتری بر روی دکمة- I Agree که در پایین فرم قرار دارد- کلیک می‌کند؛ در واقع با موافقت کردن عملیات، به صفحه مربوط می‌رود. همچنین، با انتخاب دکمة I Don’t Agree ، با رد کردن عملیات، به صفحه قبل می‌رود. سپس، سیستم، اطلاعات نگارندة چک را به بانک‌های اطلاعاتی مربوط می‌فرستد. مشتری فوراً یک پست الکترونیک، جهت رسید پیغام و یا تکذیب برای تراکنش می‌فرستد. این رسید ظاهر خواهد شد و شامل: نام شرکت، اطلاعات تماس، مبلغ، تاریخ، عدد چک و یک عدد ارجاعی Unique و موقعیت موافقت کردن یا رد کردن می‌باشد. کلیة عملیات پردازش‌ها را به اتمام رسانده و حوالة چاپ شده، روز بعد پست می‌شود؛ ضمن آنکه، همه سوابق عملیات به شکل بلادرنگ قابل دسترس است. اجرت حساب‌ها به صورت صورتحساب فرستاده می‌شود و یا از طریق پرداخت اتوماتیک انجام می‌گردد.

۳- استانداردها و پروتکل‌های مورد استفاده در بانکداری موبایل وبانکداری الکترونیک

امنیت در ارائه خدمات بانکی توسط تلفن همراه، مسأله‌ای مهم و حساس می‌باشد. به نظر بعضی از کارشناسان، بانکداری موبایل به‌طور بالقوه بسیار امن‌تر از بانکداری از طریق اینترنت است.
مهم‌ترین مسأله برای کاربرانی که از خدمات بانکداری موبایل استفاده می‌کنند، امنیت است و اگر این مسأله مورد توجه عمیق قرار نگیرد، بانکداری موبایل با استقبال مواجه نخواهد شد.
استفاده از پروتکل و استانداردهای امنیتی موبایل، دستخوش تغییر و تحول بوده است. در اینجا گذری بر سیر فناوری موبایل خواهیم داشت.
خدمات ارتباطات موبایل دارای ۳ مرحله بوده است:
* آنالوگ
* دیجیتال
* چند رسانه‌ای
هرکدام از این مراحل، به عنوان نسلی از موبایل شناخته شده است. در اینجا، به بررسی نسل‌های آن خواهیم پرداخت:

۱-۳- نسل اول:
این نسل از تلفن همراه دارای خصوصیات زیر است:
* آنالوگ
* مدارهای سوئیچی(۱)
* صدای ضعیف.
* قابلیت پایین.
* بدون وجود تدابیر امنیتی.
یکی از نگرانی‌های اولیه در رابطه با امنیت در تلفن‌های آنالوگ، این بود که سیگنال‌ها رمزنگاری نمی‌شدند و بنابراین، در بین راه به راحتی قابل گوش دادن بودند.
هرچند، تلفن‌های آنالوگ هنوز در امریکا استفاده می‌شوند و فناوری آنها پیشرفت نموده است، ولی تحول و دگرگونی منطقی به سمت دیجیتال بوده است.

۲-۳- نسل دوم
خصوصیات این نسل عبارت است از:
* فناوری دیجیتال، که در حال حاضر در تلفن‌های همراه دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
* مدارهای سوئیچی.
* با بهره‌گیری از فناوری دیجیتال.
* قابلیت نمونه‌گیری صدا به صورت صفر و یک و انتقال آن برروی شبکة بی‌سیم برای انتقال به تلفن دیگری از همین نسل و یا تلفن‌های سنتی، که در آنجا به موج‌های صوتی تبدیل می‌شود، در این نسل موجود است.
* انتقال محدود اطلاعات.
* پشتیبانی داده، فاکس و (SMS).
* امکان بهره‌گیری از رمزنگاری (باکلید رمز ۴۰ بیتی).
* سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل (GSM)، استانداردی دیگر برای نسل دوم می‌باشد. سیستم (GSM) ، در دامنة فرکانس بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگاهرتز عمل کنند.
می‌توان خصوصیاتی که از نسل اول تا نسل دوم بهبود یافته است را به شرح زیر معرفی نمود:
* تلفن دیجیتال.
* پست صوتی.
* دریافت پیام‌های الکترونیکی ساده.

۳-۳- نسل ۵‌.۲ :
سرویس جهانی رادیویی بسته‌ای(۲) را می‌توان مانند سرویس (GSM)، برای دسترسی به اینترنت در نظر گرفت. نسل ۵٫‌۲ ، داده‌ها را با سرعت بالاتری پشتیبانی می‌کند(۱۷۱بیت در ثانیه). همچنین، اتصالات دائمی داده‌ها را حفظ می‌نماید، به این صورت که کاربران می‌توانند به‌طور دائم به اینترنت دسترسی داشته و تنها در زمان دریافت و ارسال داده‌ها، هزینه مربوط به اتصال به اینترنت را دریافت می‌کنند.
سرویس (GPRS)، برای مرورگرهای محدود، پست الکترونیک و معاملات مالی، با استفاده از کارت و غیره در نظر گرفته شده است.
(GPRS)، پروتکل اینترنتی با امکان سوئیچ نمودن بسته است. این استاندارد نیز از بسیاری از آسیب‌پذیری‌های موجود در اینترنت رنج می‌برد. کلیة خدمات مورد استفاده در اینترنت، مانند: انتقال فایل (FTP)، مرورگرهای وب، گپ‌های دوستانه (CHAT)، پست الکترونیک، اتصال به کامپیوتری از راه دور (Telnet)، بر روی شبکه موبایل قابل دسترسی می‌باشد.

مزایای GPRS دربانکداری الکترونیک
* سرعت انتقال داده‌ای سریع‌تر.
* اتصال به منابع اطلاعاتی، در سطح وسیع، در سراسر دنیا، و با پشتیبانی از چندین پروتکل، مانند IP.
* یک مرحله به سوی خدمات نسل سوم.

۴-۳- نسل ۷‌.۲:
این نسل، EDGE نامیده می‌شود و انتقال دادة آن، حداکثر با سرعت ۴۳۷ کیلو بیت در ثانیه انجام می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها در آمریکا، این نسل را به عنوان نسل سوم تلقی می‌کنند؛ چرا که سخت‌افزار لازم در زیرساخت آن با هزینة کمی قابل ارتقاء می‌باشد. در رابطه با امنیت این نسل نیز باید گفت که مانند GPRS مبتنی بر IP.

۵-۳- نسل سوم:
نسل سوم، که با ۲۰۰۰-IhT نیز شناخته شده است؛ نسل جدیدی از ارتباطات بی‌سیم می‌باشد (اینترنت همراه). از آنجا که سیستم‌های نسل سوم، تکامل یافتة سیستم‌های متفاوت و غیرسازگار نسل دوم – مانند: CDMA، GSM،- TDMA هستند، قابلیت کاروسازگاری با سیستم‌های مختلف را دارا می‌باشند.
در اینجا، به بعضی از مشخصات این نسل اشاره می‌کنیم:
* پهنای باند گسترد
* مبتنی بر پروتکل بسته‌ای(۳)
* انتقال متن، صدا بر روی IP(VOIP)، تصاویر ویدیوئی، چند رسانه‌ای با سرعت داده‌ای حداکثر۲ مگابیت در هر ثانیه در محیط بی‌سیم و ۳۸۴ بیت در ثانیه در محیط موبایل.
نسل سوم، بسته به موقعیت مکانی در جهان متفاوت می‌باشد:
* در اروپا نسل سوم (UMTS) است.
* در ژاپن نسل سوم (CDMA) با پهنای باند عریض و فقط با امکان(FDD)(4) می‌باشد.
* در آمریکا از (EDGE) و یا (CDMA) با پهنای باند گسترده، به عنوان نسل سوم استفاده می‌شود.
در رابطه با امنیت این نسل باید گفت:
* رمزگذاری آن با استفاده از کلیدهای ۱۲۸ بیتی انجام می‌شود.
* روش تأیید دوسویه با استفاده از کلیدهای رمزنگاری برای بررسی هویت دو طرف استفاده می‌شود.

جهت مشاهده بخش اول این مقاله می توانید از اینجا اقدام نمائید.

جهت مشاهده بخش دوم این مقاله می توانید از اینجا اقدام نمائید.

منابع :

سایت های اطلاع رسانی :

WWW.CBI.IR

http://www.cbi.ir/showitem/2879.aspx

http://www.hamvatansalam.com/news34232.html

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=237355

http://h.weblogs.us/archives/018867.html#more

آموزش بانکداری - بانکداری - بانکداری آنلاین چیست - بانکداری اسلامی بدون ربا - بانکداری الکترونیک - بانکداری الکترونیک چیست - بانکداری بین المللی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی