حال و هوای مسابقات شنای موزون زنان در ایران؛ از زبان افسانه تیموری


حال و هوای مسابقات شنای موزون زنان در ایران؛ از زبان افسانه تیموری

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان، شنای موزون رشته‌ای از ورزش‌های آبی است که در آن شناگر یا شناگران همراه با موسیقی به انجام حرکات موزون در آب می‌پردازند. شناهنگ آمیزه‌ای از شنا، رقص و ژیمناستیک است که در آن شناگرها بصورت انفرادی، دو، سه یا تیمی همراه با موسیقی حرکات موزونی را در آب انجام می‌دهند. شنای موزون نیازمند قدرت بسیار، استقامت،...

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان، شنای موزون رشته‌ای از ورزش‌های آبی است که در آن شناگر یا شناگران همراه با موسیقی به انجام حرکات موزون در آب می‌پردازند. شناهنگ آمیزه‌ای از شنا، رقص و ژیمناستیک است که در آن شناگرها بصورت انفرادی، دو، سه یا تیمی همراه با موسیقی حرکات موزونی را در آب انجام می‌دهند. شنای موزون نیازمند قدرت بسیار، استقامت، انعطاف‌پذیری، هنر و زمان‌بندی دقیق است، علاوه بر اینها شناگر نیاز به کنترل نفس در زمانیکه وارونه در زیر آب است، دارد. در عین حال شاید کمتر کسی بداند مسابقات شنای هنری یا شنای موزون زنان در ایران هم برگزار می‌شود. این رقابت‌ها امسال در روزهای ۲۴ و ۲۵ اسفندماه به میزبانی استخر قهرمانی آزادی تهران برگزار خواهد شد. رده‌های سنی ۱۲ و زیر ۱۲ سال، زیر ۱۵سال، زیر ۱۸ سال و ۱۹ سال به بالا می‌توانند شرکت کنند.

افسانه تیموری سرپرست کمیته فنی شنای موزون در خصوص مسابقات شنای موزون زنان با ورزش بانوان صحبت کرد، ماحصل این گفتگو پیش روی شماست:

شنای موزون، مسابقات قهرمانی کشور ندارد

این رقابت‌ها در بخش انفرادی، دو نفره و تیمی پیگیری خواهد شد. از سال ۸۹ به این سو مسابقات فقط به صورت تک نفره و دو نفره برپا می‌شد اما امسال در تمام رده‌های سنی به صورت تیمی پیگیری خواهد شد.

تا زمانی که این مسابقات در سطح قهرمانی کشور برگزار می‌شد انگیزه‌ها به خاطر دریافت حکم قهرمانی، بسیار بالا بود. شنای موزوی زنان به همین خاطر پیشرفت خوبی داشت تا اینکه با یک وقفه روبرو شد. برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور لغو شد و تنها آزمون ستاره‌ها و البته کلاس‌های داوری و مربیگری بود که برگزار می‌شد. با این حال این رشته مدتی کج‌دار و مریز در فدراسیون شنا حفظ شد تا اینکه مجددا چند سالی است که با حضور آقای رضوانی به شنای موزون زنان توجه می‌شود. قهرمانان سابق مربیان امروز شنای موزون هستند و شناگر تربیت می‌کنند.

همچنان مسابقات قهرمانی کشور نداریم و به صورت جام یا جشنواره پیگیری می‌شود. گرچه قرار بود از امسال شروع شود ولی به خاطر انتخابات فدراسیون لغو شد. با این حال امیدوارم سال آینده شنای موزون قهرمانی زنان کشور جزو برنامه‌های فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو باشد.

حال و هوای مسابقات شنای موزون زنان

اما در مورد شنای موزون باید بگویم رشته بسیار سختی است. کسی که سختی‌هایش را به جان و دل خریده باشد دیگر در شنای موزون ماندگار می‌شود. یک ورزشکار باید در چند رشته ورزشی از جمله، ژیمناستیک، باله، کنگ‌فو، آکروبات و … تبحر داشته باشد. در عین حال بسیار هم زیبا و چشم نواز است.

یک شناگر در این ماده با حرکاتش داستانی را روایت می‌کند. فقط صرفا یک مسابقه شنای موزون برگزار نمی‌شود بلکه تئاتری سرشار از هنر که زنان بازیگر آن هستند. بانوانی که داستانی را همراه با موزیک و به صورت پانتومیم به اجرا درمی‌آورند که در اکثر اوقات داستان که راوی آن هستند، با آب در ارتباط است. انگیزه ورزشکاران بسیار بالاست و به لحاظ دخترانه بودن فضای مسابقه در موارد زیادی دیده شده که کمی هم از ظرافت زنانه خود را در تزیین لباس‌ها و آرایش موهایشان به کار می‌برند.

شنای موزون زنان در ایران رو به پیشرفت است و باعث خوشحالی است که جمعیت زیادی را به خود جذب کرده. خصوصا رده‌های سنی بین ۱۲ تا ۱۵ سال. میشه هم بیشترین شرکت کننده در این رده سنی رقابت می‌کند. نوید این را هم می‌دهیم که بهتر خواهد شد.

مسابقات شنای موزون زنان پوشش خبری ندارد

در چند سالی که در فدراسیون شنا فعالیت می‌کنم تا کنون در هیچ مسابقه‌ای به خبرنگاران اجازه پوشش خبری داده نشده است. مسابقات همواره با حضور تماشاگرانی که پیشتر تفتیش بدنی شده باشند، برگزار شده است. روابط عمومی جزییات را از حاضران پرس و جو کرده و نهایتا نتایج در خروجی سایت فدراسیون قرار گرفته است. مگر اینکه خبرنگاری تلفنی جویای اخبار باشد. البته در دوره ریاست قبلی فدراسیون، اجازه پوشش خبری به خبرنگاران داده می‌شد که تنها به انتشار یک گزارش کتبی بسنده می‌کردند.

جوایزی هم که به برترین‌های جام شنای موزون زنان داده می‌شود حکم و مدال است و در مجموع هم تیم‌ها کاپ اول تا سومی می‌گیرند. تیم‌ها خصوصی هستند و تقریبا بانوان برای رقابت تیمی پولی دریافت نمی‌کنند.

در انتظار برگزاری مسابقات چهارجانبه شنای موزون زنان در ایران!

سال گذشته ایرینا بلوشوا مدرس فدراسیون جهانی شنا از روسیه به ایران آمد و مسئولان، ضمن برگزاری کلینیک مربیگری تصمیم به میزبانی رقابت‌های چهارجانبه شنای موزون زنان گرفتند. مسابقات چهارجانبه شنای موزون با حضور کشورهایی از جمله گرجستان. اما در حد صحبت باقی ماند و پیگیری نشد. این تصمیم با موافقت یکی از نمایندگان سازمان تربیت بدنی که روز آخر کلاس مربیگری ایرینا حضور داشتند، صورت گرفت. اگر چنین میزبانی‌ای وجود داشته باشد، قطعا انگیزه زنان چندین برابر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس