جریان نفوذ شدیدی مشهد مذهبی را به سمت شهر سیاحتی سوق می‌دهد


جریان نفوذ شدیدی مشهد مذهبی را به سمت شهر سیاحتی سوق می‌دهد

خرم‌آباد- مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی گفت: معتقدم یک جریان نفوذ شدید رویکرد مشهد مذهبی ما را به سمت سیاحتی صرف تغییر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا معممی مقدمی صبح سه‌شنبه در همایش ستاد ساماندهی شئون فرهنگی لرستان با اشاره به اینکه مهم‌ترین کار ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی نهادینه کردن مجالس مذهبی در تراز اسلامی است، اظهار داشت: مجالس مذهبی در تراز اسلامی باید آگاهی‌بخش باشد، باید بیدارگر و امیدوارکننده باشد، باید وحدت‌آفرین باشد و در چارچوب شرع باشد.

وی بابیان اینکه اعتکاف و عرفه از رویش‌های انقلاب اسلامی هستند، اعتکاف باید کل فضای جامعه را عطرآگین کند، یک‌زمانی در مورد اربعین آقایان می‌آمدند در تلویزیون می‌گفتند نشانه‌های مؤمن ۵ مورد است که یکی زیارت اربعین است، اما اربعین ۸۹ کجا و اربعین ۹۶ کجا، تصریح کرد: اعتکاف هم همین است، پیشنهاد می‌کنم اگر ما به خاطر کمبود مساجد و بحث‌های سخت‌افزاری نمی‌توانیم پذیرش بیش از ۸۰۰ هزار معتکف را داشته باشیم، اما در خانه می‌توانیم اعمال اعتکاف را انجام دهیم.

از افراط گری در مجالس مذهبی ضربه می‌خوریم

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه شما شبکه‌های مردمی در ترویج انجام اعمال اعتکاف در خانه‌ها مؤثر هستید، می‌توانم در خانه‌ام داوود بخوانیم و روزه مستحبی بگیریم، افزود: اسلام صرفاً بعد مناسکی نیست، اسلام کارکرد اجتماعی دارد.

معممی مقدم با اشاره به اینکه اگر مشکلات اجتماعی و فرهنگی و مذهبی درست درک و مدیریت نشود تبدیل به چالش می‌شود، گفت: دسته روی هیئت‌های مذهبی را برای امام حسین(ع) و نهایتاً حضرت فاطمه(س) باید داشته باشیم، برگزاری دهه‌های عزاداری متعدد درست نیست، دهه کلثومیه و کاظمیه و محسنیه...؛ از پدیده‌هایی که باعث افراط گری در مجالس مذهبی می‌شود ضربه می‌خوریم.

وی بابیان اینکه امروز دشمن برای مقابله با مجالس مذهبی ما بدل اش را درست می‌کند، تشیع انگلیسی درست می‌کند تا به تشیع واقعی ضربه بزند، تصریح کرد: امروز بهترین زمان برای بی‌خیالی صهیونیسم است چون دنیای اسلام را باهم درگیر کرده‌اند.

انحراف عزاداری‌های امروز ما هدف پنداشتن عزاداری‌ها است

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه سازمان تبلیغات اسلامی متولی مناسبت‌های مذهبی است، عمده چالش یا انحراف عزاداری‌های امروز ما هدف پنداشتن عزاداری‌ها است، افزود: عزاداری کردن از شعائر حیاتی است اما باید بدانید عزاداری هدف نیست، وسیله است، اگر عزاداری هدف شد مخاطب را به فکر فرونمی‌برد، به حس فرومی‌برد.

معممی مقدم با اشاره به اینکه در عزاداری‌ها باید به فکر فروبرویم، اینجاست که این فکر کردن برابر هفتادسال عبادت است، یادآور شد: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برگزاری مراسم‌های مذهبی بر اساس محکمات دینی را دنبال می‌کند.

طنز امروز جامعه ما این است که افراد به مشهد می روند و برج ایفل فرانسه ساخت چین را در سال اقتصاد مقاومتی به عنوان سوغات می آورد

وی «زیارت» را یکی از ظرفیت‌های ویژه برای ترویج مباحث دینی و عقیدتی دانست و اظهار داشت: طنز امروز جامعه ما این است که افراد به مشهد می‌روند و برج ایفل فرانسه ساخت چین را در سال اقتصاد مقاومتی به‌عنوان سوغات می‌آورد.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: طنز جامعه ما این است که پارک ملت، کوه سنگی، شاندیز، موج‌های آبی و پروما و الماس شرق پیوست فرهنگی شهر مشهد شده است درصورتی‌که پیوست فرهنگی مشهد باید مذهبی باشد.

معممی مقدم بابیان اینکه من معتقدم یک جریان نفوذ شدید رویکرد مشهد مذهبی ما را به سمت سیاحتی صرف تغییر می‌دهد، تصریح کرد: فرهنگ زیارت، فرهنگ حاجت طلبی نیست، فرهنگ انسان‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه در تحقیقی که صورت گرفته مشخص شد یک خانواده در مسافرت سه‌روزه خود به مشهد تنها یک ساعت و 46 دقیقه را در حرم امام رضا(ع) هستند، افزود: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی باید نسبت به این قضایا توجه داشته و فرهنگ‌سازی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط