قوانین سختگیرانه پوشش در غرب(3)!!!


قوانین سختگیرانه پوشش در غرب(3)!!!

اگر شما خواننده گرامی مقالات قبلی کد پوشش را مطالعه نموده باشید؛ دانستیم که پوشش ما می تواند پیام هایی برای اطرافیانمان به همراه داشته باشد.

اگر شما خواننده گرامی مقالات قبلی کد پوشش را مطالعه نموده باشید؛ دانستیم که پوشش ما می تواند پیام هایی برای اطرافیانمان به همراه داشته باشد. مقوله ای که فذهنگ غرب حدود ۲۰۰ سال است که به اهمیت آن پی برده و به دلیل خلأ دین _که سبب پایبندی اخلاقی افراد جامعه می شود_ آن ها را به سمت وضع قوانینی برای تنظیم روابط و رفتار افراد جامعه برد، بخصوص در برخی از مکان ها و زمان ها که اختلاط زنان و مردان سبب بر هم خوردن نظم و کارکرد تعریف شده آن موقعیت مانند مدارس، دانشگاه ها، سواحل و..می شود.   در نتیجه می توان به جرأت بیان داشت که تمام کشورهای دنیا، قوانین مصرّحی در زمینه رعایت پوشش دارند و الزام قانونی و حضور قاطع پلیس برای اجرای صد در صدی این قوانین نیز حساسیت هیچ شهروندی را برنمی انگیزد. به این دلیل که جملگی اذعان دارند که قانون مقوله ای لازم الوجود و البته محترم است. به عنوان مثال می توان به برخی از این قوانین در بعضی از کشورها اشاره کرد:

 

ایالت متحده آمریکا در ایالت های مختلف آمریکا اگرچه قوانین مختلفی پیرامون وضعیت پوشش وجود دارد، اما زنان و مردان در تمام ایالت های این کشور موظف هستند در هنگام اختلاط با جنس مخالف برای ساعات طولانی (مثلا در محیط کار یا کالج ها) سطح خاصی از پوشش را رعایت کنند. سقف رعایت این پوشش در هنگام حضور جنس مخالف توسط قوانین هر ایالت مشخص می شود و موارد خروج از آن با برخورد پلیس مواجه می شود.   _ایالت کنتاکی: لایحه ای پیشنهاد شده است که به موجب آن پوشیدن شلوار از زیر کمر توسط مردان، موجب دستگیری و ۱۰۰۰ دلار جریمه است.

 

 _ایالت پنسیلوانیای: زنان بر طبق قانون حق آرایش غلیظ و میک آپ را ندارند. در واقع آرایش آنها نباید در حدّی باشد که توسط مأموران پلیس، غلیظ و زننده تشخیص داده شود وگرنه با برخورد پلیس مواجه شده و مجبور به پرداخت جریمه و یا تحمل زندان خواهند بود.

_کلورادو: نیز زنان حق پوشیدن لباس های زننده را ندارند و پلیس در صورت مشاهده مصادیق زنندگی، با آنها برخورد می کند.

 

کره این کشور نیز همانند سایر کشورهای جهان قوانین مهم و لازم الاجرایی پیرامون پوشش وجود دارد. بر اساس یکی از این قوانین، زنان مکلف هستند که در طول ساعات کاری شلوار بپوشند و استفاده از دامن برای آنها در هنگام حضور در سازمان های اداری ممنوع است. ۳_کانادا بعنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان نیز یک قانون کلی در زمینه پوشش دارد که تمامی افراد حاضر در این کشور موظف به رعایت آن هستند. بر طبق این قانون هرگونه برهنگی در ملا عام در بدن که توهین به اعتقادات و قوانین کشور کانادا باشد و مغایر با امنیت عمومی باشد غیر قانونی است و با آن برخورد می شود.

 

امارات متحده عربی بر اساس قوانین کشور امارات عربی متحده نیز، برهنگی در سواحل آزاد این کشور و یا پوشیدن هرگونه لباسی که توهین به مقررات این کشور تلقی شود غیر قانونی است و با آن برخورد می شود.     کد پوشش در بر خی از مکان ها برخی از مکان ها هستند که به دلیل اهمیت آن از سوی قانوگذار بیشتر کشورها قوانینی برای حضور دراین مکان ها در نظر گرفته شده از قوانینی مختصر تا قوانین سخت، که برای آن ها کد پوششی خاصی تعریف شده و افراد ملزم به رعایت آن ها هستند و در صورت تخطی مجازات متناسب با رفتارشان در انتظار آن ها است.  

 

سواحل دریا ها   یکی از مواردی که افراد ملزم به رعایت قوانین مربوط به کدپوشش خاصی هستن سواحل دریا ها است، این قوانین در کشورهای مختلف متفاوت است. در گذشته این قوانین به نحو سخت گیرانه ای اجرا می شد به طوری که تصاویر مربوط به اندازه گیری پوشش شنای زنان تا زانو_ که باید بیش از ۱۵ سانتیمتر باشد_ توسط پلیس در سال ۱۹۲۲ و دستگیری زنان خاطی خود موید این مطلب است.  

 

البته این قوانین سختگیرانه پا برجا نماند و امروزه افراد تنها در سواحلی که معروف به سواحل آزاد هستند و تعداد آن ها نیز انگشت شمار است می توانند کاملا برهنه باشند و در دیگر سواحل ملزم به داشتن پوشش تعریف شده هستند (پوشش پایین تنه در تمام کشورها و پوشش بالاتنه و پایین تنه در بیشتر کشورها بجز سواحل آزاد ) و در صورت تخلف مجازات متناسب با رفتار خود خواهند شد.     ۲_معابر عمومی برای مردم در ایالات متحده برهنه بودن در ملأ عام امری غیر معمول است و در بسیاری از موارد غیر قانونی است. بسیاری از ایالت ها و شهرها قوانین و مقرراتی را برای برهنگی در انظار عمومی دارند و گاهی اوقات برهنگی می تواند با رفتارهای آشوبگرانه همپوشانی داشته باشد و در بیشتر ایالات آمریکا برهنگی بالا تنه برای مردان و زنان جرم محسوب می شود و فرد خاطی مجازات می شود.جرم بودن برهنگی در ملأعام را در قوانین بیشتر کشورها بخصوص کشورهای لائیک می توان مشاهده کرد. در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز برای حضور توریست ها در معابر عمومی و بر خی از مکان ها می توان قوانینی را مشاهده نمود که پوشش دامن کوتاه و بلوز بدون آستین و همچنین شلوار کوتاه برای مردان را مانع حضور آنها در آن مکان دانسته است.

 

اماکن مذهبی حضور در کلیسا نیز به دلیل محترم شمردن این مکان، ملزم به رعایت کد پوششی خاصی است به طوری که زنان نمی تواند از پوشش دامن کوتاه و یا لباس یقه باز و بدون آستین استفاده کنند و مردان نیز ملزم به پوشیدن شلوار و لباس با آستین مناسب هستند. در کشورهای اسلامی نیز ورود غیرمسلمانان و توریست ها به مساجد منوط به استفاده از حجاب است، در غیر این صورت اجازه ورود به آن ها داده نمی شود.

محل کار به طور کلی در محیط کاری می توان از چند نوع کد پوشش نام برد: _پوشش رسمی _پوشش غیر رسمی _پوشش نیمه رسمی

 در ابتدا زنان و مردان موظف بودند در محل کار خود از لباس های رسمی که برای زنان شامل:”کت و دامن،کت و شلوار” و برای مردان “کت و شلوار،شلوار و پیراهن پولو ” استفاده کنند. البته این امر نارضایتی های به همراه داشت چرا که احساس راحتی برای انسان یک اصل شمرده می شد و به تدریج با ظهور “شرکت فناوری سیلیکون ولی “لباس های به نام غیر رسمی وارد فرهنگ تجارت شدند. لباسی که در تعریف آن آمده است:” لباسی راحت و آرامش بخش، و در عین حال شسته و رفته لباسی که نه خیلی رسمی است و نه خیلی عادی و راحت ” و شامل پیراهن با یقه(پیراهن پولو) و شلوار برای مردان و پیراهن تنیس و شلوار برای زنان می باشد.”

البته برخی از شرکت ها ایام تعطیل را روز بدون لباس رسمی اعلام کردند که افراد می توانند از لباس های غیررسمی در آن روز استفاده کنند. اما همچنان استفاده از لباس های رسمی در بیشتر شرکت ها مرسوم است و این برای افراد به صورت یک اصل قابل قبول در آمده و افراد خود به خود از آن تخطی نمی کنند.

مدارس   کدهای لباس برای اولین بار در سیستم مدرسه اجرا شد تا از پوشیدن لباس های نامناسب در مدرسه جلوگیری شده و محیطی امن و حرفه ای برای مدارس ایجاد شود. در سال ۱۹۹۶، بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد حمایت خود را از ایده ی لباس مدرسه اعلام می کند: “لباس مدرسه یک گام است که می تواند به شکستن چرخه خشونت، ریشه کنی و اختلال کمک کند تا دانش آموزان جوان درک کنند که آنچه مهم است ،این است که آنها از چه قشری از مردم هستند، این باعث می شود که دانش آموزان همدیگر را به وسیله شخصیت هایشان بشناسند و این که آن ها واقعا چه کسی هستند تا این که چه می پوشند .”

بسیاری از مناطق مدرسه ای در ایاالت متحده این ایده را در پیش گرفتند و در برخی از مدارس با طراحی لباس فرم همه دانش آموزان یک شکل هستند و این لباس معمولا شامل “بلوز و دامن تا زانو یا بلوز و شلوار برای دختران “و” پیراهن و شلوار” برای پسران است و مدارسی هم که لباس به عهده دانش آموزان گذاشته می شود، معمولا قوانینی وجود دارد که افراد در صورت تخطی از آن به مجازات اخراج از یک روز یا برای همیشه محکوم می شوند.  

دانشگاه ها اما قوانین پوششی در دانشگاه ها که مراکز صرفا علمی هستند، بسیار سخت گیرانه تر از مدارس است و این سخت گیری در دانشگاه های معتبر بیشتر دیده می شود. اشاره کوتاهی به برخی از این دانشگاه هامی کنیم:

  ۱_دانشگاه هاروارد _ در تمامی ایّام هفته در رستوران و به هنگام صرف نهار مردان بایستی یک ژاکت و در هنگام صرف نهار یک ژاکت به همراه کراوات برتن کنند. زنان نیز موظّفند پوششی مناسب اعمّ از پیراهن و یا لباس بلند و متعارف داشته باشند. _ لباس‌های چسبان، لباس راحتی، عرق‌گیر، لباس بدنسازی، شورت ورزشی و شلوارک در هیچ زمانی و هیچ مکانی مجاز نیست مگر در مواردی که فرد در قسمت مربوطه و یا اتاق خواب خویش حضور دارد.

۲_دانشگاه تگزاس‌ آمریکا   _ پوشش دامن زنان نباید از هفت سانتی متر بالای زانو کوتاه‌تر باشد و همچنین نبایستی بیش از حد تنگ و بدن‌نما باشد. دامن و پیراهن چاک‌دار نیز ممنوع است. پاشنه کفش برای زنان نبایستی بلندتر از هفت سانتی‌متر باشد. زیورآلات برای زنان بایستی متعارف باشد و سوراخ کردن بدن تنها در گوش ها مجاز است. استفاده از بیش از دو گوشواره و یا گوشواره‌های نامتعارف ممنوع است.   پوشیدن شلوارک و هرگونه پوشش تنگ و چسبان برای مردان و زنان ممنوع است، همچنین پوشیدن شلوار ورزشی و کِشی (ساپورت) در محیط دانشگاه ممنوع است. هرگونه استفاده از عینک‌های آفتابی در مکان‌های مسقّف برای تمامی دانشجویان تنها با مجوّز پزشک مجاز است.

خالکوبی‌ها به هیچ عنوان نبایستی قابل رؤیت باشند و در صورت رؤیت با فرد خاطی برخورد انضباطی صورت می‌گیرد.  

 

 ۳_دانشگاه آکسفورد انگلستان   _ مردان بایستی از کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب استفاده نمایند. زنان نیز باید دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کراوات سیاه، کفش سیاه و در صورت نیاز یک کت تیره بپوشند. لباس زنان در دانشگاه نباید پشت باز و یا آستین کوتاه باشد. دامن و شلوارک نباید بالاتر از زانو باشد. هرگونه آرایش نامتعارف ممنوع است. هرگونه خالکوبی ممنوع می باشد و با خاطیان برخورد می شود.     ۴_دانشگاه گرین ویل شمالی‌ آمریکا   _ آرایش‌کردن برای زنان و مردان به نحوی که تحریک‌کننده و خارج از عرف باشد ممنوع است. همچنین پوشیدن لباس‌های بدن‌نما مجاز نیست.   هر نوع پیراهن و بلوزی که شکم و ناف را نمایان می‌سازد، ممنوع است.


  در نتیجه بعد از بررسی مفهوم کد پوشش و پی بردن غرب به اهمییت آن برای جلوگیری از عوامل برهم زننده نظم در اجتماع به بررسی برخی از این کد ها در برخی از کشورها پرداختیم .کشور هایی که از معابر عمومی تا سواحل و دانشگاه ها افراد را ملزم را به رعایت کد پوشش تعریف شده می کردند .بنابرا ین می توان بیان داشت هر کشوری باتوجه به ایدئولوژی و ارزش های خود که یا مبتنی بر اومانیسم _اصالت انسان_ و یا مبتنی بر ارزش های دینی است، کد های پوشش خاصی برای افراد جامعه در نظر می گیرد اگر چه به ظاهر این کدهای پوشش در کشورهای اسلامی برای به خصوص زنان در مقایسه با فرهنگ غرب سخت گیرانه تر است، اما این به این معنی نیست که در فرهنگ غرب نیز در این زمینه آزادی مطلق وجود دارد، چرا که غرب پی به نقش پوشش دراجتماع برده و به همین دلیل از آن به عنوان اهرم قدرت استفاده می کند به طوری که در مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها و مدارس که باید تمرکز افراد بر آموزش باشد قوانین سخت گیرانه ای وضع کرده که باور برخی از این قوانین برای ما دشوار است ودر مقابل برای مراکز تفریحی مانند سواحل دریا ها و…به دلیل در آمدزایی و … با توجه به نقش شهوات انسانی برای پیشبرد اهداف خاص قوانین پوشش مختصری وضع نموده است. اما با این حال در هیچ کشوری نمی توان برهنگی را قانونی دانست و در تمامی کشورها این امرقبیح و دارای مجازات است. بنابراین می توان بیان داشت که در غرب نیز مردم نمی توانند در هر مکانی هر پوششی داشته باشند و ملزم به رعایت قوانین و کدهای پوششی تعیین شده از طرف حکومت و با اهداف خاص آن حاکمیت هستند. 

 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا