خون در ادرار نشانه چیست؟ادرارخونی


خون در ادرار نشانه چیست؟ وجودخون درادرار-هماچوری(hematuria)می گویند علت ادرار خونی چیست؟ * علائم ادرار خونی علامت قابل مشاهده ادرار خونی، ادرار صورتی یا قرمز یا قهوه ای رنگ است که در اثر وجود...

خون در ادرار نشانه چیست؟
وجودخون درادرار-هماچوری(hematuria)می گویند علت ادرار خونی چیست؟

خون در ادرار نشانه چیست؟ادرارخونی

* علائم ادرار خونی

علامت قابل مشاهده ادرار خونی، ادرار صورتی یا قرمز یا قهوه ای رنگ است که در اثر وجود گلبول های قرمز خون است. ادرار خونی معمولا دردی ندارد، ولی اگر لخته های خونی همراه با ادرار از بدن دفع شود می تواند درد هم ایجاد کند.

* ۱۰ علت ادرار خونی

کلیه ها و سایر قسمت های دستگاه ادراری می توانند باعث نشت خون در ادرار شوند.

۱- عفونت مجرای ادراری

ورود میکروب (باکتری) به داخل بدن از طریق مجرای خروج ادرار و تکثیر آنها در مثانه باعث ایجاد عفونت ادراری می شود. علائم عفونت ادراری شامل تکرر ادرار، درد و سوزش موقع ادرار کردن و بدبو شدن ادرار است. در برخی افراد بخصوص افراد مسن، تنها علامت عفونت ادراری، مشاهده میکروسکوپی خون در ادرار است.

۲- سنگ مثانه یا کلیه

املاح موجود در ادرار تغلیظ شده برخی اوقات رسوب می کنند و باعث تشکیل کریستال هایی در دیواره کلیه و مثانه می شوند. این کریستال ها با گذشت زمان به سنگ های کوچک و سختی تبدیل می شوند.

این سنگ ها اغلب باعث درد می شوند. سنگ کلیه یا مثانه باعث پیدایش خون در ادرار نیز می شود.

۳- عفونت کلیه

عفونت کلیه یا پیلونفریت، در اثر ورود باکتری به داخل کلیه از طریق جریان خون و یا بالا آمدن باکتری از طرف مثانه و از طریق میزنای به داخل کلیه است. علائم عفونت کلیه اغلب شبیه علائم عفونت مثانه است، گرچه عفونت کلیه، بیشتر باعث تب و درد پهلوها می شود.

۴- بزرگ شدن پروستات در مردان

غده پروستات در مردان اغلب بعد از سنین میانسالی بزرگ می شود و این امر طبیعی است. وقتی پروستات بزرگ می شود، روی میزنای فشار وارد می کند و مسیر جریان ادرار را می بندد. علائم بزرگی پروستات شامل به سختی ادرار کردن، نیاز فوری به دفع ادرار، تکرر ادرار و مشاهده خون در ادرار (با چشم و یا میکروسکوپ) است. عفونت پروستات (پروستاتیت) هم این علائم را ایجاد می کند.

۵- بیماری های کلیه

گلومرونفریت (التهاب سیستم تصفیه کردن کلیه ها) باعث ادرار خونی (میکروسکوپی) می شود. گلومرونفریت می تواند در اثر یک بیماری سیستمیک مثل دیابت و یا به تنهایی اتفاق بیفتد.

گلومرونفریت می تواند در اثر یک عفونت ویروسی یا استرپتوکوکی، بیماری عروق خونی (واسکولیت) و مشکل ایمنی مثل نفروپاتی ایمونوگلوبولین A رخ دهد که همگی روی مویرگ هایی که خون را در کلیه ها تصفیه می کنند (گلومرولی) تأثیر می گذارند.

۶- سرطان

مشاهده خون در ادرار می تواند در اثر سرطان پیشرفته کلیه، مثانه و یا پروستات باشد. متأسفانه ممکن است در مراحل ابتدایی (شروع) این سرطان ها علامتی وجود نداشته باشد. در حالیکه در مراحل ابتدایی و شروع سرطان، امکان درمان بیشتر است.

۷- اختلالات ارثی

کم خونی داسی شکل (کمبود ارثی هموگلوبین در گلبول قرمز خون) باعث پیدایش خون در ادرار می شود (قابل مشاهده با چشم و یا میکروسکوپ).

همچنین یک اختلال ارثی به نام سندرم آلپورت (alport) با تأثیر برروی غشای فیلتر کردن گلومرولی در کلیه ها باعث ادرار خونی می شود.

۸- آسیب کلیه

برخورد ضربه به کلیه ها در اثر تصادف و یا یک حرکت ورزشی، باعث پیدایش خون در ادرار می شود.

۹- داروها

داروهایی که باعث پیدایش خون آشکار در ادرار می شوند شامل آسپیرین، پنی سیلین، هپارین رقیق کننده خون و داروی ضد سرطان سیکلوفسفامید (سیتوکسان) است.

۱۰- ورزش شدید و سخت

هنوز علت دقیق ایجاد ادرار خونی در اثر ورزش معلوم نشده است. شاید در اثر آسیب مثانه، کم آبی بدن یا شکسته شدن گلبول های قرمز خونی باشد که در ورزش هوازی تند و ثابت رخ می دهد.

ورزشکاران دونده بیشتر دچار ادرار خونی می شوند، اگر چه هر ورزشکاری می تواند بعد از یک تمرین سخت ورزشی دچار ادرار خونی شود.

* چه موقع نزد پزشک برویم؟

اگرچه بسیاری از علل ادرار خونی خطرناک نیستند، ولی به محض مشاهده خون در ادرار خود باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را کشف کند.

به یاد داشته باشید مصرف برخی داروها مثل ملین ها (داروهای ضد یبوست) و برخی مواد غذایی مثل چغندر، توت های قرمز رنگ و ریواس باعث قرمز رنگ شدن ادرار می شوند.

تغییر رنگ ادرار در اثر داروها خوراکی ها و ورزش معمولا طی چند روز برطرف می شود/۱۳۹۲/۰۱/۲۴فارس

***

در این زمینه با دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، متخصص اورولوژی و استاد دانشگاه، درباره دلایل و درمان‌های بروز و ظهور خون در ادرار گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
* علت وجود خون در ادرار چیست؟
+ عوامل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند. عادت ماهیانه، ورزش بیش از حد، فعالیت جنسی، ابتلا به بیماری‌های ویروسی، ضربه و عفونت و… می‌توانند باعث ظاهرشدن خون در ادرار شوند. البته عوامل خطرناک دیگری نیز در ایجاد این مشکل نقش دارند؛ از سرطان کلیه و مثانه گرفته تا وجود التهاب در کلیه، مثانه، مجرا و پروستات و ابتلا به بیماری پلی کیستیک کلیه. البته بیماری پلی کیستیک کلیه را نباید با کیست ساده کلیه اشتباه گرفت چون در این بیماری هر دو کلیه پر از کیست‌های متعدد است. این بیماری ارثی باعث می‌شود در هر دو کلیه، کیست‌های پر از مایع به شکل خوشه انگور ایجاد شود و معمولا در دهه پنجم زندگی به نارسایی کلیه می‌انجامد. گاهی هم علت مشخص نمی‌شود که معمولا این موارد خطرناک نیستند.
* مصرف دارو‌ها هم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود؟
+ بله، از دیگر علل نسبتا شایع وجود خون در ادرار مصرف داروهای ضدانعقادی مثل وارفارین، هپارین و آسپیرین است. البته بروز لخته‌های خون و ابتلا به بیماری‌هایی هم که باعث اختلال انعقادی می‌شوند مثل هموفیلی و کم خونی داسی شکل که در آن گلبول‌های قرمز به شکل داس درمی آیند، در بروز این عارضه نقش دارد.
* آیا در سنین مختلف، علت وجود خون در ادرار متفاوت است؟
+ بله، در دوران خردسالی، بیشتر به علت وجود کلسیم در ادرار، بروز عفونت‌های ادراری و بیماری‌های مادرزادی کلیه و در سنین نوجوانی و جوانی و بزرگسالان به علت ابتلا به سنگ کلیه، عفونت‌های کلیه و بیماری‌های التهابی کلیه، خون در ادرار دیده می‌شود. در سنین سالخوردگی نیز علت این مشکل بیشتر ابتلا به سرطان‌های سیستم ادراری یا بیماری‌های پروستات است.
* آیا در همه موارد فرد خون را در ادرار مشاهده می‌کند یا اینکه این مشکل به راحتی قابل تشخیص نیست؟
+ در مواردی خود بیمار می‌تواند خون را در ادرار مشاهده کند که به آن «خون آشکار» می‌گویند اما در حالت دیگر که بسیار هم شایع است، بیمار در ادرار، خونی مشاهده نمی‌کند و فقط با انجام آزمایش می‌توان به آن پی برد که به آن «خون مخفی» می‌گویند. در بسیاری از موارد، خونی که در ادرار دفع می‌شود قابل مشاهده نیست و ادرار تغییررنگ ندارد، بنابراین افراد از این موضوع مطلع نیستند. اگر خون آشکار مشاهده شود، رنگ ادرار به قرمز، صورتی یا به رنگ نوشابه سیاه (قهوه‌ای یا شبیه چای) تغییر می‌کند. علت این تغییررنگ وجود گلبول قرمز در ادرار است. حتی وجود مقدار اندک خون باعث تغییر رنگ ادرار می‌شود. ممکن است فرد دچار علایم دیگری مانند درد شکم، کاهش شدت ادرار، تب، ادرار مکرر، درد حین ادرار و تمایل شدید به ادرار کردن نیز شود. با توجه به اینکه وجود این مشکل می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های مهم سیستم ادراری باشد، لازم است حتما با انجام بررسی‌های لازم علت این مشکل تشخیص داده شود.
* چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به خون در ادرار هستند؟
+ بیمارانی که سابقه ابتلا به بیماری کلیوی، سنگ کلیه یا بزرگ شدن پروستات (که بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود) در آن‌ها وجود داشته باشد و افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر در معرض هماچوری (خون در ادرار) هستند به طوری که آن‌ها باید به شکل دوره‌ای آزمایش ادرار انجام دهند. هرچند این کار برای عموم مردم نیز توصیه می‌شود.
* راه‌های تشخیص این عارضه چیست؟
+ وجود خون در ادرار را می‌توان با آزمایش ادرار تشخیص داد. در آزمایشگاه ظرف مخصوصی به فرد داده می‌شود تا نمونه ادرار را در آن جمع آوری کند. روش دیگر، استفاده از نوارهای مخصوص است. این نوارهای باریک قسمت‌های مختلف رنگی دارند که هر قسمت مخصوص تشخیص یک مورد خاص در ادرار، مثل میزان قند و تعداد گلبول‌های قرمز است. اگر ادرار حاوی گلبول قرمز (خون) باشد، قسمت مربوط تغییر رنگ می‌دهد. اگر خون واضح در ادرار دیده شود یا تست نواری از نظر وجود خون مثبت باشد، آزمایشگاه بررسی میکروسکوپی انجام می‌دهد تا تشخیص تایید شود. وجود خون در ادرار باید ۴۸ ساعت بعد با آزمایش دوم تایید شود. برای تشخیص علت، معمولا به اقدام‌های اضافی مثل روش‌های تصویربرداری، سیستوسکوپی (که در آن با آندوسکوپ مجرای ادرار، پروستات و مثانه بررسی می‌شوند) و گاهی نمونه برداری از کلیه نیاز است. مردان بالای ۵۰ سال که علت خاصی برای یافتن خون در ادرارشان پیدا نشده، باید از نظر سرطان پروستات، آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) بررسی شوند. البته تمام این اقدام‌ها لازم نیست برای یک فرد انجام شود و در هر مرحله که پزشک به تشخیص برسد، اقدام‌های بیشتر ضرورتی ندارد.
* کمی هم در مورد روش‌های درمانی این مشکل توضیح می‌دهید؟
+ درمان خون در ادرار به علت آن بستگی دارد. اگر مشکل سنگ یا عفونت باشد، درمان اختصاصی انجام می‌شود. اگر هم علت بروز آن، مصرف داروهای ضدانعقادی باشد، میزان دارو اصلاح خواهد شد. در مواردی هم که علت واقعی در بررسی‌های پزشکی یافت نمی‌شود، توصیه می‌شود سالانه با انجام آزمایش، ادرار کنترل شود تا پزشک مطمئن شود که هیچ تغییری رخ نداده است.
* خون در ادرار، درد حین ادرار، تکرر ادرار یا احساس نیاز بی‌مورد به ادرارنشان سرطان مثانه است
+وجود خون در ادرار، درد حین ادرار، تکرر ادرار یا احساس نیاز بی‌مورد به ادرار از نشانه‌های رایج سرطان مثانه هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. هرچند وجود این نشانه‌ها، صددرصد به معنای وجود سرطان مثانه نیست و عفونت‌ها، سنگ‌های مثانه و تومورهای خوش خیم نیز می‌توانند باعث بروز این علایم شوند. پزشکان باید توجه کنند گاهی مصرف برخی مواد و آلوده شدن نمونه ادرار با ترشحات واژن یا بتادین و بروز کم آبی شدید در بدن یا حتی انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و… باعث می‌شود نتیجه آزمایش به صورت کاذب مثبت نشان داده شود یعنی با آنکه نتیجه آزمایش وجود خون در ادرار را تایید می‌کند، در حقیقت خونی در ادرار وجود ندارد. از سوی دیگر، مصرف موادغذایی حاوی ویتامین C، مصرف دارویی مانند کاپتوپریل یا وجود پروتئین در ادرار و کاهش pH ادرار به کمتر از ۵ (خوردن مواداسیدی) نیز باعث می‌شود نتیجه آزمایش از نظر وجود خون در ادرار به صورت کاذب منفی نشان داده شود، درحالی که در حقیقت خون در ادرار وجود دارد. /جام جم۱۲مرداد ۱۳۹۲
***
وجود خون در ادرار(هماچوری)
دکتر حمید رنجبری، جراح و ارولوژیست

وجود خون در ادرار که آن را “هماچوری” می نامند از مشکلات شایع ادراری هم در مردان و هم در زنان است خون گاهی به صورت واضح و حتی با دفع لخته همراه است. گاهی نیز تنها در آزمایشگاه و در بررسی میکروسکوپی ادرار دیده می شود. این مشکل گاهی ناگهانی و گاه به آرامی و پیشرونده رخ می دهد. با این همه این مساله از مواردی است که فرید باید با دقت فراوان آن را پیگیری و با پزشک خویش در میان بگذارد.

در غالب موارد وقتی این مشکل همراه با سوزش ادرار است ناشی از عفونت ادراری بوده به درمان دارویی پاسخ مناسب می دهد

در مردان بسیاری از موارد مشکلات پروستات عامل این مسئله است. با وجود این مسائل باید به مشکل بسیار جدی تری اشاره کرد که باید توجه همه افراد را به خود جلب کند و آن احتمال وجود تومورها یا به عبارت دقیق تر سرطان های دستگاه ادراری و از همه شایعتر سرطان مثانه و سپس کلیه و بقیه مجاری ادراری و پروستات می باشد.

بنابراین توجه همه افراد را باید به این مشکل بسیار جدی جلب نمود. هرچند شیوع این موارد خطرناک کمتر از ۲ درصد موارد وجود خون در ادرار است ولی با توجه به اهمیت آن همواره باید در صورت بروز این مشکل به پزشکان اورولوژیست مراجعه نمود. این پزشکان با انجام آزمایشات سرپایی و تصویربرداری در این زمینه شما را راهنمایی می کنند. از مشکلات دیگر همراه، خون در ادرار باید از مشکلات نسج کلیه با مشکلات داخلی اشاره نمود که حدود یک دوم موارد را در بر می گیرند.

این موارد شامل موارد بیماریهای بافت پارانشیمی یا نسج خود کلیه است که می تواند به علت مصرف مداوم بسیاری از داروها خصوصا مسکن ها و آنتی بیوتیک ها باشند

نیز بیماریهای خودایمنی کلیوی نیز که باعث نابودی بافت کلیه و صدمه بافت آن می شود، باشد.

در اغلب موارد ذکرشده وجود خون در ادرار با علایم دیگر همراهی نمی کند.

اگربا دردهای تیرکشنده در پهلوها و یا زیرشکم و ناحیه تناسلی باشد

وقتی خون در ادرار خصوصا با دردهای تیرکشنده در پهلوها و یا زیرشکم و ناحیه تناسلی باشد احتمال نشان از “سنگ های ادراری” است که حدود یک چهارم موارد را در بر می گیرد. در همین دامنه باید به مشکلات زمینه ای سنگ سازی نظیر مشکلات ارثی کلیوی و یا دفع بالای کلسیم و اسیداوریک ادراری نیز اشاره کرد که تمامی این موارد در بررسی های بالینی مشخص می شوند.

به طور خلاصه باید گفت که وجود خون در ادرار در اغلب موارد نشانه مشکل خوش خیم و گذرا و درمان پذیر می باشد ولی چون ندرتا نشانه وجود مشکل بسیار جدی و وخیم در دستگاه ادراری است باید آن را جدی گرفت و به بررسی هرچه سریع تر از آن پرداخت.

پروتئین وری چیست؟
دفع پروتئین در ادرار که به آن پروتئین وری می گویند نیز همچون خون در ادرار از نشانه های مهم بیماریهای دستگاه ادراری می باشد.
تورم اطراف چشم و اندام های بدن نشانه چیست؟
طیف وسیعی از مسائل نظیر ورزش سنگین و یا بیماریهای بافت کلیه که منجر به نارسایی کلیوی می شوند و نیز عفونت های ادراری از مهم ترین این مشکلات هستند.
نکته ای که در بیماری ها با دفع پروتئین در ادرار وجود دارد وجود همزمان تورم اطراف چشم و اندام های بدن می باشند که باید به این موضوع توجه کرد که تورم پاها به تنهایی نشانه بیماری های کلیوی نیست.

سوزش ادراردفع مشکل ادرار همراه با درد و سوزش از نشانه های بارز وجود عفونت ادراری است که اغلب همراه با سایر علایم ادراری نظیر تکرر ادرار و احساس دفع ناقص ادرار است.

با این همه در بسیاری از بیماران مشکلات زمینه ای دیگر نظیر التهاب پروستات و یا عفونت پروستات و مشکلات و عفونت های زنان، بیماریهای اعصاب لگنی و مثانه و نیز دفع سنگ ادراری را می توان نام برد.

اغلب این مشکلات به راحتی به درمان دارویی پاسخ مناسب می دهند.

IC چیست؟
در اینجا به بیماری نادری باید اشاره کرد به نام التهاب مثانه بافتییا IC در این بیماری متاسفانه تمام ارزیابی ها بی نتیجه است و مشکل ظاهری در اندام های لگنی یا مثانه و مجرا و یا عفونت یافت نمی شود.

این مورد عمدتا در خانم ها رخ می دهد ولی ندرتا در مردها نیز دیده می شود. متاسفانه این دردها و سوزش لگنی گاهی به درمان های رایج پاسخ نمی دهند و استفاده از درمان های ترکیبی و روان درمانی توصیه می شود.

تکرر ادرار و احساس دفع ناکامل ادرار

این نشانه نیز که به وفور دیده می شود از نشانه های بازر عفونت های ادراری است.

احساس نیاز به دفع با فواصل کوتاه و عدم احساس آرامش بدن پس از دفع می تواند ناشی از مشکلات روحی و اضطراب نیز باشد.

این مورد به خصوص در کودکان و نوجوانان و خانم ها بسیار شایع است و در روزهای امتحانات و برگزاری مهمانی ها و جشن ها به اوج می رسد. این احساس تکرر در بسیاری از مواقع با احساس نیاز به دفع همزمان مدفوع نیز همراهی می کند و شخص را مکرر به دستشویی می کشاند و به آن سندرم روده تحریک پذیر یا IBS می گوییم.

در بیماری های مغزی مانند ام اس و نیز بیماری دیابت نیز این احساس مکرر دفع دیده می شود. مشکلات پروستات نیز همگی از علل شایع این احساس دفع مکرر ادرار است.

حالت دفع ناکامل ادرار در بسیاری از بیماریهای عصبی ناشی از ضایعات نخاعی نیز رخ می دهد

در این بیماریها گاهی لزوم انجام سونداژ دائمی برای فرد و یا سونداژ موقت وجود دارد و با آموزش فرد این کار به راحتی امکان پذیر و گاهی تنها روش درمانی در این افراد است.

کاهش حجم ادرار

اغلب، کاهش ادرار دفعی ناشی از مصرف کم مایعات است ولی هنگامی که حجم ادرار دفعی کمتر از ۵۰۰ سی سی در روز باشد، زنگ خطر نارسایی کلیوی است.

در موارد کمی ادرار دفعی به کمتر از ۵۰۰ سی سی احتمال انسداد شدید دستگاه ادراری و یا نارسایی شدید کلیوی مطرح است. در صورت برجستگی زیر شکم و وجود علایم درد زیر شکم باید به انسداد مشکوک شد. گاهی نیز بیمار به علت دردهای ناشی از سنگ ادراری و تحریک آن به خصوص در سنگ های قسمت انتهایی دستگاه ادراری تصور بندآمدن را دارد در حالی که بیمار قطره قطره ادرار می کند و مثانه پر نیست و نیازی به سونداژ وجود ندارد و درمان سنگ کلیوی مشکل بیمار را برطرف می سازد.

شب ادراری

شب ادراری گاهی به صورت بیدارشدن مکرر فرد هنگام خواب برای دفع ادرار بدون دفع بی اختیار آن است که اغلب ناشی از مشکلات پروستات یا دیابت و یا مشکلات عصبی است و به آن شب بیداری برای دفع ادرار گفته می شود.

گاهی نیز به صورت دفع ادرار شبانه در هنگام خواب بدون درک آن است و اغلب در کودکان رخ می دهد ولی گاهی در بزرگسالان نیز اتفاق می افتد. در کودکان شب ادراری اغلب به صورت اولیه دیده می شود و این به آن معنی است که کودک از بدو تولد هیچ گاه به طور مکرر شب ادراری اش قطع نشده و تا ۵ سالگی اغلب نیازی به درمان ندارد، در کودکان به فراوانی دیده می شود و اغلب زمینه ارثی دارد.

گاهی نیز کودک مدتی شب ادراری نداشته و سپس به ناگهان دوباره شروع شده است این موارد آخر و نیز موارد اولیه پس از ۵ سالگی، نیاز به بررسی و درمان دارد. معمولا درمان های شناختی و شرطی سازی نظیر استفاده از آلارمهایی که به تشک یا لباس زیر کودک متصل می شوند و با ایجاد صدا با فدع اولین قطرات ادرار کودک را بیدار می کنند، کاربرد مناسبی دارند ولی در اغلب موارد نیاز به درمانهای دارویی نیز وجود دارد که بسیار کارآمد هستند.

نکته مهم در شب ادراری کودکان طولانی بودن مدت درمان دارویی است که ناشی از نیاز به رشد کامل دستگاه عصبی کنترل کننده دفع در دستگاه ادراری است که زمان بر است. در بزرگسالان با شب ادراری واقعی برای دیابت و مشکلات پروستات و مجاری ادراری و نیز مشکلات دستگاه عصبی نظیر صرع ضروری است و عموما به درمان بیماری زمینه ای نیاز دارد.

قطره ای ادرار کردن

این مشکل اغلب در عفونت ادراری خصوصا در خانم ها و بزرگی پروستات در مردان دیده می شود. هنگام بروز مشکلات دیگر ادراری که به کاهش حجم مثانه منتهی می شوند نیز این موارد بروز می کنند. مانند بیماریهای عصبی مغزی و دیابت و بیماریهای انگلی و سل دستگاه ادراری که با بهبود عامل اصلی عموما این حالت برطرف می شود ولی گاهی حتی با برطرف کردن عامل اولیه به سمت باقی ماندن ظرفیت کم مثانه همچنان مشکل باقی خواهدماند و نیاز به درمانهای تهاجمی تر و حتی جراحی وجود دارد.

بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادراری گاهی تنها یک احساس ذهنی است و در بررسی فرد دفع ادرار واقعی وجود ندارد و یا فرد این احساس را دارد و اغلب همراه با تکرر ادرار است. ولی گاهی فرد به طور واقعی بی اختیار می شود و منجر به نشت ادرار می گردد. اغلب این موارد در خانم ها رخ می دهد.

بی اختیاری ادراردچه مواقعی رخ می دهد؟
بی اختیاری ادراری به صورت های زیر اتفاق می افتد.

گاهی فرد با سرفه کردن و خندیدن و جابجا کردن اشیاء سنگین ریزش ادرار می یابد که ناشی از مشکل دریچه ای مثانه است و اغلب با ورزش های خاص لگنی بهبود می یابد و در صورت عدم پاسخ به درمان جراحی نیاز دارد که جراحی ساده و راحتی برای بیمار است.

گاهی نیز فرد بدون هیچ تحریک قبلی و به طور ناگهانی احساس شدید دفع پیدا می کند و اغلب با تکرر ادرار همراهی دارد و گاه فرد به این علت از مسافرت و بیرون رفتن از منزل یا مهمانی پرهیز می کند و اغلب ناشی از مشکلات خود مثانه است و به درمانهای دارویی و تمرین افزایش حجم مثانه پاسخ می دهد. گاهی نیز ترکیبی از هر دو را دارد که باید از درمانهای ترکیبی دارو یا جراحی یا فیزیوتراپی کمک گرفت. نوع دیگری از بی اختیاری ادراری در موارد افراد مسن و یا بیماریهای پروستات و یا عصبی رخ می دهد و فرد درواقع توانایی دفع ادرار را ندارد و مثانه بیمار کاملا پر می شود و سپس چندقطره ادرار سرریز می کند و مجددا احتباس ادرار صورت می گیرد و درمان اولیه سونداژ و سپس درمان بیماری زمینه ای است.

دردهای پهلو و کمر ازمشکل کلیه نیست

دردهای پهلو و کمر اغلب به اشتباه دردهای کلیوی نامیده می شوند در حالی که اغلب منشاء عضلانی عصبی و استخوانی دارند.

دردهایی که درایام “سرما”اتفاق می دهد -دردکلیه-نیستند
معمولا دردهایی که با سرما آغاز می شوند و با تغییر وضعیت بدن کم و زیاد می شوند و با گرم کردن بهبود می یابند دردهای کلیه نیستند.
علائم دردهای کلیوی
دردهای کلیوی اغلب یک طرف بوده بسیار ناگهانی آغاز می شوند گاه هنگام خواب ناگهان فرد را از خواب بیدار می کنند کم و زیاد می شوند و با تهوع و استفراغ همراهی داشته و اغلب با خون در ادرار دیده می شوند.
دردهای کلیوی در بسیاری از مواقع به کشاله ران یا ناحیه تناسلی کشیده می شوند و گاه نیز از آنجا به پهلوها کشیده می شوند. تکرار ادرار در دردهای کلیوی به کرات رخ می دهد.
تفاوت دردهای کلیوی بادردهای عضلانی چیست؟
با این همه افتراق دردهای عضلانی از کلیه ها توسط پزشکان گروه با استفاده از ابزارهای تشخیصی نظیر سی تی اسکن و سونوگرافی صورت می گیرد. دردهای کلیوی اغلب ناشی از سنگ های دستگاه ادراری و گاهی نیز ناشی از ضربات و خونریزی های کلیوی و ندرتا تومورهای دستگاه ادراری می باشند. دردهای کشاله ران و زیر شکم نیز با عفونت های ادراری و ندرتا تومورها همراهی دارند.

دردهای بیضه ها نشانه چیست؟

دردهای بیضه ها اغلب ناشی از ایستادن زیاد و پوشیدن لباس تنگ و نیز بی تحرکی بوده گاهی نیز نشانه بیماری های جدی تر نظیر پیچ خوردگی طناب بیضه ها می باشد. در کودکان و نوجوانان باید هر درد ناگهانی و شدید بیضه ها را به عنوان یک اورژانس پزشکی درنظر گرفت و سریعا به پزشک اورولوژیست مراجعه کرد زیرا در موارد پیچ خوردگی طناب بیضه احتمال از بین رفتن بیضه ها وجود دارد و ضرورت دارد حداکثر طی ۶ ساعت تشخص قطعی و در صورت لزوم جراحی اورژانسی صورت پذیرد و پس از این مدت خطر از بین رفتن بیضه جدی است.

از دلایل دیگر داروهای بیضه خصوصا در جوانان بیماری واریکوسل و یا گشادشدن سیاه رگهای ییضه ها می باشد که به خصوص با ایستادن فراوان و پوشیدن لباس تنگ دردها شدت می یابد و در صورت تداوم مشکل احتمال ناباروری وجود دارد و لذا در این موارد نیز باید فرد ارزیابی جدی ولی غیراورژانس شود.


بوی بد ادرار-عفونت های ادراری استاز علایم شایع در عفونت های ادراری است با این همه هنگام مصرف غذاهای پرپروتئین و نیز کاهش مصرف مایعات نیز این حالت رخ می دهد. ارزیابی عموما با انجام آزمایش ادرار صورت می پذیرد برطرف کردن عفونت با دارو و یا تغییر رژیم غذایی و مصرف مایعات فراوان این مشکل را اغلب برطرف می سازد.ترشحات چرکی مجرای ادرارترشحات چرکی این علایم در عفونت های شدید ادراری و نیز بیماریهای مقاربتی رخ می دهند.
لکه های سفید و یا زردرنگ نشنه چیست؟

عموما فرد در داخل ادرار لکه های سفید و یا زردرنگ عفونت را می بیند. در آن زمان خصوصا ترشحات چسبنده صبحگاهی در مجرا با سوزش مجرا همراهی دارد و گاهی درد در آلت تناسلی احساس می شود بررسی آزمایشگاهی و درمان سریع برای جلوگیری از بروز عوارض خصوصا ناباروری و دردهای مزمن ضروری است.

وجود خون در منی

این علامت در مردان به ندرت رخ می دهد. گاهی منی دارای رگه های خونی بوده و گاهی نیز خصوصا در قسمت آخر دفع منی لخته های خون دفع می شوند. این حالت به شدت فرد را نگران و مضطرب می سازد. با این همه این حالت در افراد جوان چندان نادر نیست و اغلب با تغییر زمان و روابط جنسی و یا طول کشیده مرتبط است و نیاز به درمان مداخله ای ندارد. گاهی نیز نشانه عفونت پروستات است. در افراد سالخورده بررسی احتمال سرطان پروستات توسط همکاران اورولوژیست ضروری است./مجله دنیای سلامت – دکتر حمید رنجبری، جراح و ارولوژیست

***

***
“پروتئینوری” چیست

وجود مقدار زیاد پروتئین دفعی در ادرار ممکن است باعث کف‌آلود شدن ادرار شده و به علت خروج آب از عروق و احتباس آن در بافت‌ها موجب تورم دست‌ها، پاها و شکم می‌شود، در مواردی نیز ممکن است فرد بدون علامت پروتئینوری (Proteinuria)باشد.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه دیابت و پرفشاری خون شایع‌ترین علل بیماری‌های مزمن کلیه هستند، گفت: با انجام سالیانه آزمایش خون و ادرار می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد، اندازه‌گیری GFR (میزان فیلتراسیون کلیه ها)، بهترین سنجش کارکرد کلیه به شمار می رود.

وی پروتئینوری را از بیماری‌های شایع و خطرساز کلیه عنوان کرد و افزود: درصد بالایی از نارسایی کلیه‌ها به این بیماری اختصاص دارد،

پروتئینوری به معنی وجود مقادیر غیرطبیعی پروتئین در ادرار است،

کلیه‌های سالم مواد زائد حاصله از سوخت و ساز را از بدن خارج می‌کند. ولی از خروج مواد مورد نیاز همانند پروتئین‌ها جلوگیری می‌کنند. این واکنش به اندازه و شارژ مولکول‌های پروتئین بستگی دارد. بسیاری از پروتئین‌ها بزرگتر بوده و نمی‌توانند از فیلترهای گلومرولولی عبور کنند، مگر اینکه کلیه‌ها آسیب دیده باشند و از طرفی پروتئین‌های کوچکتر به راحتی از دیواره گلومرول عبور کرده اما دفع نمی‌شوند.

دکتر وحیدی یادآور شد: پروتئینوری (وجود پروتئین در ادرار)، نشان دهنده آسیب به کلیه‌ها است. افراد طبیعی کمتر از۱۵۰ میلی‌گرم پروتئین و۳۰ میلی‌گرم آلبومین در روز از طریق ادرار دفع می‌کنند، وجود پروتئین در ادرار بیش از اندازه طبیعی پروتئینوری محسوب می شود که ممکن است به صورت دائم و یا گذرا باشد.

وی در ادامه افزود: بیماری‌های مزمن کلیوی ناشی از غیرطبیعی بودن ساختاری یا کارکردی کلیه بدون کاهش GFR نیز در افراد مبتلا بروز می‌کند، با استفاده از نشانگرهای آسیب کلیوی و اندازه گیری پروتئینوری و سدیمانتاسیون ادراری می توان غیر طبیعی بودن کارکرد کلیه را مشخص کرد.

دکتر وحیدی با تاکید بر اینکه پرتئینوری نشانگر آسیب کلیه است، گفت: پروتئینوری به افزایش دفع هر گونه پروتئین از ادرار گفته می شود، در این حالت پروتئین‌ها از جمله آلبومین و یا سایر پروتئین‌های سرم در ادرار وجود دارد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری یادآور شد: آلبومین نشانگری حساس برای بیماری‌های مزمن کلیه ناشی از دیابت، پرفشاری خون و بیماری‌های گلومرولی است. در بیماری‌های غیرکلیوی مثل چاقی، التهاب و سرطان نیز آلبومنیوری می تواند وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه پروتئینوری به دو صورت گذار و دائم است،

پروتئینوری گذرا، به صورت موقتی بوده و عامل ایجاد آن، تب، ورزش‌های سنگین، استرس روحی و مواجه بودن با سرمای شدید است، در این حالت میزان پروتئین دفعی نسبتاً کم بوده و معمولاً سریع بهبود می‌یابد.

پروتئینوری دائم، می‌تواند تظاهری از بیماری‌های کلیوی یا یک بیماری سیستمیک باشد و بسیاری از بیماری های دیگر نیز می‌توانند باعث گلومرونفریت (التهاب گلومرول) شده و در نهایت به پروتئینوری تبدیل شود که می‌توان به دیابت، پرفشاری خون و فرم های دیگر بیماری کلیه اشاره کرد.

تحقیقات نشان داده که درجه و نوع پروتئینوری می‌تواند وسعت آسیب به کلیه را مشخص کند، همچنین پروتئینوری همراه با بیماری قلبی و عروقی نیز دیده شده است. بیماران دیابتی، پرفشاری خون با سابقه خانوادگی در معرض خطر پروتئینوری هستند و اولین علامت آن وجود مقادیر کم آلبومین (پروتئین) در ادرار است. از گروه های پرخطر دیگر می‌توان به افراد چاق و میانسال اشاره کرد.

علایم پروتئینوری

وجود مقدار زیاد پروتئین دفعی در ادرار ممکن است باعث کف‌آلود شدن ادرار شده، به علت خروج آب از عروق و احتباس آن در بافت ها موجب تورم دست ها، پاها و شکم می‌شود، در مواردی نیز ممکن است فرد بدون علامت پروتئینوری باشد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه آزمایش ادرار تنها راه تشخیص پروتئینوری است، گفت: با مشاهده اولین علامت مراجعه به پزشک و درمان علت زمینه‌ای ضروری است. در مبتلایان به فشارخون و دیابت، اولین اقدام کنترل فشارخون و دیابت است. در این راستا اندازه‌گیری قندخون، رعایت رژیم غذایی، مصرف داروها، تمرینات ورزشی و محدودیت مصرف نمک و مواد پروتئین توصیه می‌شود، این بیماری در سنین پایین قابل درمان است. /۱ تیر ۱۳۹۲ ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا