آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟


آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

یکی از معمول ترین شکایت ها در مورد جواهرات نقره , سیاه شدن آن ها با گذشت زمان است . آیا می توان از این موضوع جلوگیری کرد و راهکار پاک کردن سیاهی روی قطعات نقره ای چیست ؟چرا نقره سیاه می شود ؟ برای یافتن پاسخ این سوال ها در ادامه با دکوریکور همراه شوید ...

یکی از معمول ترین شکایت ها در مورد جواهرات نقره , سیاه شدن آن ها با گذشت زمان است . آیا می توان از این موضوع جلوگیری کرد و راهکار پاک کردن سیاهی روی قطعات نقره ای چیست ؟چرا نقره سیاه می شود ؟

برای یافتن پاسخ این سوال ها در ادامه با دکوریکور همراه شوید

بر روی سطح همه ی جواهرات نقره ای پس از گذشت مدتی , یک لایه ی سیاه به وجود می آید , که حاصل واکنش شیمیایی بین نقره با هوا یا مواد دیگر است .

سیاه شدگی نقره , هم یک نوع خوردگی است . اما بر خلاف زنگ زدگی لایه ی زیرین فلز را ازبین نمی برد و نسبتا راحت از بین می رود .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

چگونه می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

هیچ راه حتمی برای سیاه نشدن نقره وجود ندارد . چون نقره با مواد بسیار زیادی که در زندگی روزمره وجود دارند , واکنش می دهد .

برای مثال , تماس با آب شیر ( چون کلر دارد ) , بعضی غذاها ( مثلا سس سالاد ) , عطر و تافت مو و حتی لباس های پشمی باعث سریع تر شدن فرآیند سیاه شدگی می شود .

سیاه شدن نقره یک فرآیند طبیعی است که نمی توان از آن جلوگیری کرد , ولی می توان سرعت آن را کاهش داد . البته هر چه قدر هم که مراقبت کنید , بعد از مدتی باید لایه ی سیاه ایجاد شده روی نقره را تمیز کنید .

متوقف کردن سیاه شدن نقره

برای کم کردن سرعت فرآیند سیاه شدگی , جواهرات نقره خود را بعد از استفاده تمیز کنید . چربی های پوست شما روی سطح نقره جمع می شوند و باعث بالا رفتن احتمال اکسید شدن آن می شوند .

برای شست و شوی جواهرات خود , از آب گرم استفاده کنید , با ملایمت بشویید و با یک پارچه ی نرم خشک کنید .

همچنین می توانید برای عقب انداختن سیاه شدگی جواهرات خود , آن ها را گاه گاهی با یک پارچه برق بیندازید . زمانی که اولین نشانه های سیاه شدگی را مشاهده کردید , با کمک پارچه جواهرات نقره ای خود را تمیز کنید .

یا می توانید جواهرات خود را برای جلا دادن , به یک حرفه ای بسپارید .

تماس جواهرات نقره ی خود با موادی که ممکن است باعث سیاه شدن آن شوند , را به حداق برسانید . یعنی باید جواهرات خود را هنگام شست و شو و استحمام دربیاورید .

فراموش نکنید که انگشترهای نقره خود را هنگام پخت و پز دربیاورید , همچنین از استفاده گردنبند های نقره با لباس های پشمی خودداری کنید .

لاتکس ( مواد پلاستیکی ) یک مورد دیگر از موادی است که باعث سیاه شدن زودتر نقره می شود , و باید از تماس آن با جواهرات نقره ای جلوگیری کرد .

و فراموش نکنید که جواهرات خود را فقط بعد از تمام شدن آرایش و استفاده از عطر , بیندازید .

روش تمیز کردن سیاه شدگی نقره

بعد از این که نقره شما با وجود همه ی مراقبت ها , سیاه شد . می توانید از یک کرم جلا ی نقره استفاده کرده و لایه ی سیاه را از بین ببرید .

گزینه ی دیگر استفاده از پارچه برای جلا دادن است .

همچنین می توانید جواهرات خود را به یک جواهر فروشی ببرید تا یک حرفه ای آن ها را تمیز کند .

اگر ترجیح می دهید جواهرات خود را در خانه تمیز کنید , می توانید از یک مایع تمیزکاری نقره , به روش زیر استفاده کنید :

درون یک ظرف شیشه ای را با ورق آلومینیومی بپوشانید , کمی آب داغ درون آن بریزید و یک یا دو قاشق نمک و جوش شیرین به آن اضافه کنید .
جواهرات خود را درون مایعی که تهیه کردید , قرار داده و حدود 5 دقیقه منتظر بمانید .
بعد از این که لایه سیاه پاک شد , آن ها را با آب بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید .
بعضی افراد از خمیر دندان برای تمیز کردن نقره استفاده می کنند . ولی بعضی دیگر هم با این موضوع مخالفت کرده و می گویند , خمیر دندان بسیار فرساینده بوده و ممکن است روی سطح نقره خراش ایجاد کند . در مجموع این موضوع به عیار نقره و مارک خمیر دندان بستگی دارد , چون بعضی خمیردندان ها فرساینده تر هستند . اگر جواهر شما سطح صافی دارد به طوری که کوچکترین خراشی فورا به چشم میآید , بهتر است ریسک نکرده و این روش را امتحان نکنید .

آبکاری نقره : یک راه حل موقت

امروزه بسیاری از اشیاء نقره که در بازار به فروش می رسند , آبکاری می شوند تا از سیاه شدگی جلوگیری شود . فلز های استفاده شده برای این پوشش معمولا نقره خالص و رودیم می باشند .

این فرآیند پوشاندن نقره با یک لایه فلز سفید , معمولا " جلا دادن " نامیده می شود .

نکته منفی این روش این است , که این لایه بالاخره بعد از مدتی پاک می شود . هرچه بیشتر از جواهرات خود استفاده کرده و آن ها را تمیز کنید , این فرآیند سریعتر می شود .

زمانی که این لایه پاک شد , می توانید دوباره آن را آبکاری کنید .

چند راه حل آسان دیگر برای تمیز کردن نقره با مواد موجود در خانه :

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم دشمن نقره سیاه شده است . یک لیتر آب , یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک تکه ورق آلومینیومی را داخل یک قابلمه قرار داده , بگذارید آب بجوشد . ( دیواره های قابلمه با ورق آلومینیوم کاملا پوشانده شود ) جواهرات را برای 10 ثانیه داخل قابلمه بیندازید ( اگر خیلی سیاه شده بیشتر صبر کنید ) , سپس با استفاده از یک گیره آن ها را بیرون بیاورید . مانند جادو عمل می کند ! اگر لایه ی سیاه شده باز هم باقی ماند , با 4/1 فنجان جوش شیرین و دو قاشق آب , یک محلول غلیظ درست کرده با یک اسفنج مرطوب بر روی جواهرات بکشید , سپس با آب شسته و خشک کنید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

پودر لباس شویی

برای برق زدن جواهرات نقره خود , درون یک کاسه با اندازه متوسط را با ورق آلومینیوم پوشانده , سپس آب داغ بریزید . یک قاشق غذاخوری پودر لباس شویی را درون آن حل کنید . جواهرات خود را برای یک دقیقه داخل این محلول قرار داده سپس بیرون بیاورید . در آخر با آب شسته و در هوای آزاد خشک کنید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

سس گوجه فرنگی

اگر نقره ی شما سیاه شده است ,سس گوجه فرنگی می تواند به شما کمک کند . یک مقدار سس روی یک تکه دستمال کاغذی بریزید و به آرامی روی قسمت های سیاه شده بکشید . اگر تفاوتی نکرد , بگذارید 15 دقیقه روی نقره بماند , سپس با یک پارچه ی نرم روی آن بکشید و بعد با آب بشویید . برای وسایلی که جزییات زیادی دارند , مانند بعضی شمعدان ها یا وسایل تزیینی نقره ای از یک مسواک برای بین شکاف ها استفاده کنید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

نشاسته ذرت

خمیر نشاسته ذرت و آب , باعث خواهد شد که نقره ی شما مانند روز اول درخشان به نظر برسد . با یک پارچه ی مرطوب , به نقره کشیده و با یک چیز زمخت مانند پارچه ی درشت باف یا یک پارچه ی ضخیم یا یک حوله ی ضخیم تمیز کنید . اگر نشاسته ی ذرت در دسترس نبود , می توانید از جوش شیرین استفاده کنید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

مایع ضدعفونی کننده

مایع ضد عفونی کننده تنها با میکروب ها مبارزه نمی کند , بلکه یک جلای نقره ی عالی هم هست . چند قطره روی یک دستمال نرم بریزید و روی سیاهی نقره بکشید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

نوشیدنی گازدار لیمویی

جواهرات خود را درون یک لیوان نوشابه لیمویی به مدت یک ساعت , بیندازید تا درخشش گذشته خود را به دست بیاورید . سپس آن ها را از لیوان در آورده با آب شسته و کاملا خشک کنید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

خمیر دندان

یک مقدار خمیر دندان روی یک پارچه ی کهنه بریزید و روی نقره بکشید . سپس آبکشی کنید و ببینید چگونه می درخشند !

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

مایع شیشه پاک کن

مقداری مایع شیشه پاک کن روی یک پارچه ی کهنه یا مسواک بیافشانید , سپس به آرامی روی سطح نقره بکشید . نقره ی شما درخشش گذشته ی خود را به دست خواهد آورد .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

نرم کننده مو

اگر میخواهید از سیاه شدن نقره جلوگیری کنید , از نرم کننده ی مو برای تمیز کردن آن استفاده کنید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

گچ

اگر در کشو یا صندوقی که جواهرات خود را در آن نگهداری می کنید , چند تکه گچ قرار دهید , جواهرات شما درخشش خود را حفظ خواهند کرد . گچ رطوبت رن آا جذب کرده و از سیاه شدن وسایل شما جلوگیری می کند .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

آمونیاک

یک فنجان آب داغ را با نصف لیوان آمونیاک مخلوط کرده و زیورآلات نقره ی خود را به مدت 10 دقیقه درون این محلول قرار دهید . به آرامی از محلول درآورده و خشک کنید . از درخشش فوق العاده ی جواهرات خود لذت ببرید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

سرکه

2/1 فنجان سرکه ی سفید را با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کرده , جواهرات خود را به مدت 2 تا 3 ساعت درون این محلول قرار داده و درخشش گذشته ی آن ها را بازگردانید . با اب سرد شست و شو داده و کاملا خشک کنید .

آیا می توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد ؟

آب لیمو و نمک

1 قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک و نصفی فنجان آب و 2/1 فنجان شیر خشک مخلوط کرده و به مدت یک شبانه روز نقره ی خود را در این محلول قرار دهید تا به زیبایی بدرخشند .

روش نگهداری نقره برای به تاخیر انداختن سیاه شدگی نقره معمولا , برای عقب انداختن فرآیند سیاه شدن نقره , باید از آن طوری نگهداری کنید که تماس آن با هوا و رطوبت به حداقل برسد .

وسایل نقره ی خود را درون کیف های پاکتی که محکم بسته می شوند , قرار دهید . همچنین می توانید یک کیسه ژل سیلیکا در کنار وسایل خود , داخل آن قرار دهید . کیسه های ژل سیلیکا رطوبت را جذب کرده و سیاه شدگی را به تاخیر می اندازند .

برای مشاهده و خرید جواهراتی از جنس نقره مرغوب ، مناسب با شرایط آب و هوایی کشورمان، از گالری نقره دکوریکور دیدن فرمایید.

موارد مرتبط

راهنمای خرید هدیه ولنتاین با قیمت های مختلف جواهرات نقره راهنمای خرید انگشتر و دستبند نامزدی، حلقه ازدواج و جواهرات نقره عکس های مدل انگشتر نقره زنانه و دخترانه فانتزی عکس های مدل انگشتر نقره زنانه و دخترانه نقره های دست ساز وارداتی دکوریکور چگونه جواهرات نقره ی خود را با سرکه پاک کنیم ؟ راحتترین و ساده ترین راه برای پاک کردن جواهرات چگونه نقره را با زرده تخم مرغ اکسید کنیم؟
محتوای بیشتر در این بخش: « هدیه روز مادر و روز زن سال 1396 چه کادویی بخریم؟
بازگشت به بالا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زیبایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...