بررسی وضعیت بازار سرمایه در سال 96


بررسی وضعیت بازار سرمایه در سال 96

امیرعلی امیرباقری با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در سالی که گذشت اظهار کرد: در ابتدای سال 96 شاخص کل بورس حرکت خود را از سطح 77486 واحد آغاز کرد و در چهارم بهمن ماه سقف جدیدی در سطح 99522 واحد به ثبت رساند. همگام با این روند، شاخص بازار فرابورس نیز با رشد مناسبی در این مدت مواجه شد. بطوریکه از سطح 880 واحدی در ابتدای سال، در روندی صعودی تا سقف...

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،وی ادامه داد:در بازه زمانی اخیر، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) از ۲۶۹۱۵ واحد به سقف موضعی ۳۱۷۹۴ واحد رسید. از سوی دیگر شاخص قیمت هموزن که به عنوان معیاری از رشد واقعی ارزش پرتفو‌ها از سوی سرمایه گذاران در نظر گرفته می‌شود، از ۱۲۴۹۰ واحد در ابتدای فروردین ماه حرکت خود را آغاز کرد و تا سطح ۱۳۹۱۶ واحد در بازه تقریبا دوماهه دست یافت. سپس نمودار این شاخص پس از نزول به کانال افقی، بین دو سطح ۱۳۰۰۰ و ۱۳۵۶۰ دچار حرکت نوسانی، اصطلاحا ساید شد.
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در این میان یکی از پربازده‌ترین شاخص ها، شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بود. میانگین متحرک این بازده در بازه یکساله رقمی در حدود ۴۰ درصد رشد را ثبت کرد. بطوریکه از ۳۱۰۶ واحد در ابتدای سال تا سطح ۴۳۸۰ واحد با رشدی مطلوب همراه شد. این بازدهی با وجود در نظر گرفتن نماد‌های بانکی در محاسبه این شاخص کسب شده است. چراکه شاخص بانک‌ها طی مدت اخیر مذکور با نزولی فرسایشی از سطح ۵۸۸ واحد تا محدوده ۵۵۰ واحد مواجه شد. یکی از مهمترین گروه‌های محرک در افزایش شاخص‌های مذکور، گروه فلزات اساسی بود.
امیر باقری تصریح کرد:شاخص این گروه با حرکت از محدوده ۳۳۹۸۲ واحدی در ابتدای سال تا محدوده ۶۱۰۰۰ واحد رشد داشت و بازدهی چشمگیر ۸۰ درصدی را در بازه تحت بررسی به ثبت رساند. پربازده‌ترین شاخص‌ها در یکسال گذشته، شاخص‌های فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و قند و شکر بودند. بیشترین بازدهی منفی نصیب شاخص‌های استخراج نفت به جز اکتشاف، محصولات فلزی و سایر معادن بود.
وی با بیان اینکه مهمترین عامل رشد شاخص‌ها در سال اخیر، افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ ارز بود گفت: بنابر اهرم این متغیرها، سود شرکت‌های وابسته افزایش یافته و منجر به رشد قیمت سهام و شاخص‌های مربوط شد.
به نوشته باشگاه خبرنگاران ، کارشناس بازار سرمایه یادآورشد: در سال ۹۵ یکی از مهمترین منابع ریسک قیمتی بازار نرخ متوسط سود سپرده‌های بانکی بود که در روندی ملایم با بهبود نسبی مواجه شده بود. متوسط نرخ سود بانکی به عنوان نرخ بازده مورد انتظار بازار قلمداد شده و کاهش آن منجر به کاهش نرخ تنزیل و افزایش قیمت اوراق می‌شود. همگام با کاهش نرخ سود بانکی، نرخ سود بین بانکی و بطور کلی هزینه پول روندی کاهنده را تجربه کرد. این روند با شیب مناسب تا التهاب ارزی اخیر ادامه یافت. پس از بروز التهابات اخیر بانک مرکزی با ارائه بسته ضد التهاب ارزی به یکباره نرخ سود بدون ریسک را حدود پنج درصد افزایش داد که منجر به فشار بر قیمت‌ها در بازار سهام شد.
امیر باقری گفت: علاوه بر شرایط محیط اقتصادی، شرایط سیاسی و روابط بین المللی پیچیده با محوریت جنگ اقتصادی امریکا و چین و باز شدن پای اروپا در این مناقشه، پیش بینی‌ها برای روند سال آتی با دشواری مواجه است. سال آینده به احتمال زیاد سال پرنوسانی برای بازار‌های مالی خواهد بود. پس از رشد اخیر سهام و شاخص‌ها در بازار بورس امریکا، احتمال اصلاح قیمتی و به تبع آن تلاطمات در سایر بازار‌های مالی جهان، دور از ذهن نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبحانه خبری، 1 اردیبهشت 1403؛ از دفع حمله منتسب به اسرائیل به تاسیساتی در اصفهان تا اطل...