موزه بانک ملی ایران کجاست؟


موزه بانک ملی ایران کجاست؟

یکی از مهمترین اهداف موزه بانک ملی ایران نمایش این پیوستگی و یکپارچگی ملی و ارایه بخشی از تاریخ و فرهنگ ملی ایرانی که در بانک ملی ایران تجلی یافته می باشد

موزه بانک ملی ایران کجاست؟
تاسیس بانک ملی ایران یکی از اقدامات مهم کشور در یک صد سال گذشته بودکه موجب تحول در اقتصاد کشور گردید.
به گزارش صدای ایران، بانک ملی ایران با هدف ایجاد استقلال اقتصادی در کشور و جلوگیری از سلطه بیگانگان بر منابع ملی بنیان نهاده شده، اقداماتی که در طول فعالیت های این نهاد مهم و اقتصادی صورت گرفته، بخشی از تاریخ فرهنگی و اجتماعی کشور ایران را تشکیل میدهد. از حق نشر اسکناس تا سرمایه گذاری و مشارکت در بسیاری از پروژه های بزرگ و حضور قوی و موثر در پروژه های تولیدی، عمرانی و اقتصادی کشور و فعالیت های موّلد و مشارکتی در قالب معاملات بانکی برگرفته از قوانین بانکداری اسلامی، در جهت راه اندازی و تاسیس انواع کارخانجات صنعتی، کشاورزی و تولیدی متعلق به بخش های خصوصی، تعاونی و دولتی، موجب شده که این نهاد به عنون معمار اقتصاد ایران عمل کند.

بانک ملی ایران از آغاز فعالیت خود تا کنون آثار معماری ارزشمندی را به یادگار گذاشته است که یکی از آن آثار ساختمان صندوق پس انداز ملی ایران است، که امروزه به خاطر اهمیت معماری شاخص آن به موزه بانک ملی ایران تبدیل شده و از اثار برجسته هنر معماری معاصر در ایران به حساب می آید.

موزه پدیده ای که در دوران جدید ظهور یافته است و امروزه به رسانه ای مهم تبدیل گشته که مخاطبان بسیاری را پوشش می دهد. موزه ها بیش از هر موضوع، به معرفی پیشینه و ارزش های طبیعی، هنری و تاریخی می پردازند و تقویت کننده بنیان های فرهنگی و اجتماعی هستند، همچنین آنها نمایانگر ارزش های از میان رفته جوامع بشری و نمایش دهنده خطراتی هستند که میراث طبیعی و تاریخی را در بر دارد و همچنین آنها می توانند در خلق عادت های جدید فرهنگی نیز نقش بسزایی داشته باشند و در نتیجه در دراز مدت تضمین کننده تداوم فرهنگی یک ملت یا یک جامعه باشند.
بانک ملی ایران با سابقه و نقش تاریخی خود که به عنوان یکی از نخستین مظاهر شکل گیری دغدغه ها و روحیات ملی گرایی در ایران معاصر است، با پتانسیل های تاریخی و فرهنگی ای که دارد و با وجود مجموعه های آثار و اشیاء مهم و ارزنده خود، می تواند موضوعی مهم و جذاب برای پژوهشگران، گردشگران خارجی و در عین حال عموم مردم باشد.

فرهنگ ایران زمین را میتوان همچون درخت کهنسالی تصور نمود که پس از هزاره های پیوسته تدام یافته است، یکی از مهم ترین اهداف موزه بانک ملی ایران نمایش این پیوستگی و یکپارچگی ملی و ارایه بخشی از تاریخ و فرهنگ ملی ایرانی که در بانک ملی ایران تجلی یافته می باشد که از طریق ارایه اثار به جای مانده و برگزاری نمایشگاه های ادواری به این مهم جامه عمل پوشانده شده است. با تقویت بنیان های ملی و هویتی، موزه بانک ملی ایران می تواند در توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موثر در آبادانی و پیشرفت کشور یاری رسان باشد.

موزه های حقیقی از زمانی که پدیدار شدند که درهای آن ها به روی عموم گشوده شد و فعالیت آموزشی آنها آغاز گردید. این نقش آموزش در موزه ها تا به امروز به پیشرفت خود ادامه و در حال حاضر اهمیت فراوانی پیدا نموده است. آموزش در موزه، آموزش همگانی است و همه انسان ها، در همه سنین و میزان تحصیلات از آن سود می برند. آموزش در موزه شکل کاملی دارد چرا که از امکانات گوناگون و رسانه های مختلف بهره میگیرد. در بیشتر کشورهای توسعه یافته حدودا یک روز در هفته، آموزش مدارس در درون فضای موزه ها صورت می پذیرد، در نتیجه اهمیت و ضرورت آموزش به دانش آموزان در موزه بانک ملی ایران، این موزه، از ساعت 8 الی 13 روز های شنبه الی چهارشنبه هر هفته را به بازدید دانش آموزان اختصاص داده است. برای افزایش دانش و آگاهی این عزیزان برنامه های جانبی و متوعی منجمله ، بازدید از صندوق های امانات بانک ملی، آشنایی و بازدید از عملکرد بانکها در شعبه مرکزی بانک ملی ایران و دیگر برنامه های آموزشی توسط بانک ملّی ایران تهیه و تدارک دیده شده است. با توجه به اهمیت دانش آموزان و آینده سازان ایران زمین برای بانک ملی ایران ساعات بازدید دانش آموزا صرفا مختص ایشان بوده و بازدید عمومی در این ساعات از موزه بانک ملی صورت نمی پذیرد.

آدرس: میدان امام خمینی (ره) ، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، موزه بانک ملّی
بازدید: شنبه الی چهارشنبه، از ساعت 13 الی 17
تلفن جهت هماهنگی بازدید: 60994037 – 09121273767
موزه بانک ملی ایران شامل مجموعه های زیر می باشد :

پیشینه پول و بانکداری در ایران
این مجموعه کلیه ی اسناد و آثار مربوط به موضوع بانک ایران تا قبل ار تأسیس بانک ملی ایران را دربردارد ، که شامل مجموعه غنی مسکوکات ادوار مختلف تاریخی و نیز مجموعه ای از اسناد و تصاویر مربوط به موسسات پولی و مالی قبل از بانک ملی و آثار و اسناد به جای مانده مرتبط با مبادلات تجاری و مالی می باشد .

بانک ملی از آغاز تا امروز
این مجموعه شامل اسناد و اشیا تاریخ بانک ملی ، مهمترین و تخصصی ترین بخش موزه می باشد که شامل اسناد و آثاری که از زمان تصویب تشکیل بانک ملی در اولین دوره مجلس ملی ( 1285 هجری شمسی ) و بعد از آن با تشکیل بانک ملی ایران به موجب قانون مصوبه در مجلس شورای ملی مورخه 14 اردیبهشت سال 1306 در تاریخ 20 شهریور 1307 هجری شمسی تا به امروز برجا مانده اند.

بانک ملی ایران ساختمان صندوق پس انداز
تالار مرکزی ساختمان صندوق پس انداز، با تزئینات ویژه و منحصر به فرد معماری ایرانی و اروپایی می باشد. در این تالار آثار شاخص موزه از جمله آثاری از جنس طلا مانند صندوقچه طلا ساخته شده ایتالیا به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک ملی ایران در سال 1357 شمسی، اشیای ملیله کاری شده از جنس طلا ، ماکت طلای ساختمان صندوق پس انداز ساخت کشور انگلستان ، چکش برنزی با دسته ی خاتم کاری که جهت افتتاح پروژه معماری ساختمان به کار رفته و سکه های طلای ضرب شده توسط بانک ملی ایران به مناسب تهاب مختلف می باشد.

مجموعه نقاشی های قاجار
مهمترین بخش از مجموعه نقاشی های موزه ، مجموعه بسیار نفیسی از تابلوهای نقاشی رنگ روغن و آثار لاکی از دوره قاجار می باشد که با سبک های ویژه این دوره از جمله سبک پیکر نگاری درباری نمایانگر اوج ترکیب سنت های ایرانی و اروپاییست که در یک شیوه پالایش یافته و شکوهمند اجرا شده اند . در این شیوه روش های طبیعت پردازی و تزئینی به بهترین شکل با هم سازگار شده اند . در نمایش این اثار از جدید ترین تکنیک های نور پردازی بهره گرفته شده است.

گالری هدایای بانک ملی ایران
آثار این مجموعه در طی سال های مختلف به مناسبت های گوناگون از جمله سالگردهای تأسیس بانک ملی ایران به صورت هدیه در قالب ظروف نفیس ، مدال و نشان ها ، انواع مجسمه، ساعت ، شمعدان و آثار ساخته شده طلا و نقره از طرف بانک های داخلی و کشورهای خارجی ، موسسات و اشخاص به بانک ملی ایران هدیه شده اند که مجموعه بسیار متنوعی را به لحاظ نوع اشیا تشکیل می دهد.

گالری آثار هنرهای ملی
در این بخش مجموعه ظروف قلمزنی در ابعاد مختلفی موجود است . این ظروف و اشیا در اشکال مختلف شامل سنگ آب ها در اندازه بزرگ و کوچک و ظروف نقره شامل ته استکانی ها ، قندان ها ، انواع سینی و نعلبکی می باشند . برخی از این ظروف نقره ، ظروف مصرفی در ادارات مختلف بانک بوده اند که توسط متصدیان و مسئولین موزه در سال های مختلف جمع آوری و خریداری شده است.

گالری نقاشی های معاصر
آثار نقاشی این گالری به شیوه های اروپایی و نوگرا متاثر از سبک های مدرن و غیر سنتی ایرانی خلق شده اند . این مجموعه با تکنیک های همچون رنگ روغن و نیز سایر تکنیک های معاصر ایران و یا هنرمندان معاصر ایران و یا هنرمندان غیر ایرانی هستند و این مجموعه شامل آثاری از ایران درودی ، مسعود عربشاهی ، محمد علی ترقی جاه ، داود امدادیان و ا.وارطانیان می شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور