می بینید با برجام چه می کنم


می بینید با برجام چه می کنم

ترامپ در دیدار با شاهزاده سعودی با تکرار گزافه گوئیهایش گفت: موضوع توافق ایران بار دیگر مطرح می شود و می بینید که چه می کنم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری رویترز ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در کاخ سفید درباره برجام گفت باید ببینیم چه روی می دهد. موضوع توافق ایران بار دیگر یک ماه یه کمی آن طرف تر مطرح می شود و می بینید که چه می کنم.

وی مدعی شد: ایران با آن قسمت از دنیا و خود دنیا رفتار مناسبی نداشته است. اتفاق های بد زیادی در ایران روی داده است. توافق یک ماه دیگر مطرح می شود و می بینید چه روی می دهد.

خبرنگاری دیگر از بن سلمان پرسید آیا فکر می کنید که رئیس جمهور باید از توافق خارج شود؟
بن سلمان گفت ما در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

کد ویدیو

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: ما روابط گسترده ای با عربستان سعودی داریم.

ترامپ گفت: افتخار بزرگی است که ولیعهد در کنار ماست. عربستان سعودی دوست بسیار خوب و خریداری بزرگ از تجهیزات و دیگر چیزهاست و سرمایه گذاری های زیادی نیز در آمریکا کرده است. به نظر من بزرگترین سرمایه گذاری شما خرید سهام کارخانه ها و چیزهای مختلف دیگر در آمریکا و ایجاد فرصت های شغلی است. ما در دورانی بسیار کوتاه، دوستان بسیار خوبی شده ایم و من در ماه مه در عربستان سعودی بودم. صدها میلیارد دلار با خود به آمریکا آوردم و این را درک می کنیم و آنها هم درک می کنند.

وی در حالی که پلاکاردی را نشان می داد گفت یکی از چیزهایی که تصویب شده و در حال حاضر در دست ساخت است که به زودی به عربستان سعودی تحویل داده می شود.

وی با اشاره به تصاویر تسلیحات سفارشی عربستان گفت اینها برای حفاظت از آنها (عربستان) است ولی به دلار اگر بگوییم می شود سه میلیار دلار، پانصد و سی و سه میلیون دلار، پانصد و بیست و پنج میلیون دلار، هشتصد و هشتاد میلیون دلار، ششصد و چهل و پنج میلیون دلار، شش میلیارد دلار، هشتصد و هشتاد و نه میلیون دلار و شصت و سه میلیون دلار؛ اینها برای تسلیحات مختلف است.

وی در حالی که پلاکاردی دیگر را برمی داشت ادامه داد: برخی چیزهایی که در حال حاضر رویشان کار می کنیم که سفارش داده شده و در آینده کوتاه ساخت و تحویل آن شروع می شود، این سامانه است، سیزده میلیارد دلار؛ می بینید که C-130 هرکولس که هواپیمای فوق العاده ای است که سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار ارزش قرار داد دارد؛ خودروی (زره پوش) بردلی که یک میلیارد و دویست میلیون دلار ارزش قرار داد دارد، پی-8 پوزیدون که ارزش قرار داد آن یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار است. معنی واقعی این هم ایجاد فرصت های شغلی بسیار است که صحبت از بیش از چهل هزار فرصت شغلی در آمریکاست. ما بهترین تجهیزات دنیا را می سازیم که کسی حتی نزدیک به آن هم نمی سازد. عربستان سعودی بخش عمده ای از این تجهیزات را می خرد و خیلی ها هم برای ساختن آنها فرصت شغلی می یابند که البته فقط برای ما نیست. ما هفتصد میلیارد دلار بودجه نظامی داریم و سال آینده هفتصد و شصت میلیارد دلار خواهد بود.

کد ویدیو

ترامپ گفت از این رو ما دوستی و روابط بسیار خوبی داریم ولی این روابط در دوران ریاست جمهوری اوباما به تیرگی گرائیده بود. این روابط در حال حاضر رو به خوبی می رود و احتمالا با سرمایه گذاری های بزرگی که در کشور ما می شود، بهتر هم می شود، این سرمایه گذری ها به معنی شغل برای کارگران و مردم ماست. ما درباره دفاع صحبت کردیم و در این خصوص همکاری زیادی با عربستان داریم و بخشی عمده از بودجه خود را روی دفاع قرار داده ایم. ما شاهدیم که در خاورمیانه چه می گذرد و این تصویر خوبی برای آمریکا یا هر کس دیگری نیست. بسیاری چیزها در حال تغییر هستند و بسیار هم سریع تغییر کرده اند. در حال حاضر ما تقریبا صد درصد از زمین های تحت اشغال داعش را گرفته ایم که احتمالا شنیده اید. ما بسیار سریع حرکت می کنیم و کار داعش در این بخش از دنیا در حال تمام شدن است و باید از این مناطق خارج شود.

ترامپ گفت از این رو بسیار جاری خرسندی است که شما و نمایندگانتان را در اینجا داریم. بسیار ممنون هستم که اینجا آمده اید.

بن سلمان نیز در این دیدار گفت بسیار ممنون هستم آقای رئیس جمهور؛ روابط آمریکا و عربستان سعودی روابطی بسیار قدیمی است و ما اولین و قدیمی ترین متحد آمریکا در خاورمیانه هستیم که بیش از هشتاد سال از اتحاد ما می گذرد و منافع گسترده ای از نظر اقتصادی، امنیتی و حوزه های مختلف وجود دارد. وضعیت روابط دو کشور نیز در حوزه های مختلف بسیار گسترده و عمیق است و این روابط برای اقتصاد آمریکا به معنی ایجاد مستقیم و غیر مستقیم فرصت های شغلی و نیز در عربستان است. شما درباره توافقات نظامی صحبت کردید، در حال حاضر نیمی از این توافقات اجرا شده اند و اجرای کامل آن چهارصد میلیارد دلار خواهد بود. برنامه ما برای اجرای این توافقات یک ساله بود ولی در کمتر از یک سال روی داد و این علامتی است که نشان می دهد می توان بسیاری از مسائل را در آینده ای نزدیک حل کرد و فرصت های بیشتری را ایجاد کرد و از تهدیدهایی که کشورهای (آمریکا وعربستان) را تهدید می کند، رها شویم.

ترامپ گفت یکی از مسائلی که شما بسیار روی آن تاکید دارید تهدید تروریسم و تامین مالی تروریسم است. خواه عربستان سعودی یا هر کشوری دیگری باشد، ما تامین مالی تروریسم را مطلقا تحمل نمی کنیم و در این خصوص بسیار هم تلاش می کنیم. دیدار دو روزه ای که من در ماه مه در عربستان داشتم و یکی از بهترین دیدارهایی بود که من و هر کس دیگری شاهدش بودیم، پنجاه و شش کشور حضور داشتند و تقریبا می توان گفت سران همه کشورها (مسلمان) در آن حضور داشتند و ما درباره تروریسم و تامین مالی تروریسم صحبت کردیم و گفتیم که مطلقا اجازه چنین کاری نمی دهیم. این چیزی است که باعث پایان یافتن روابط با هر کشوری می شود.

وی افزود: همچنین ما چهارصد میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده ایم یا خواهیم کرد که شامل شرکت های ما و دیگر حوزه ها خواهد بود. از این رو مکان های زیادی در آمریکا هستند که از سرمایه گذاری گسترده عربستان سعودی سود می برد. ما بهترین تجهیزات نظامی در دنیا را می سازیم، خواه موشک باشد، هواپیما باشد یا هر چیز دیگر، کسی حتی نزدیک به آنها را هم نمی سازد.

ترامپ گفت من با رئیس جمهور پوتین به صورت تلفنی صحبت کردم. پیروزی اخیر وی در انتخابات را به او تبریک گفتم. ما احتمالا در آینده ای نه چندان دور دیدار خواهیم کرد تا درباره مساله رقابت تسلیحاتی صحبت کنیم. وی به تازگی گفته است که وارد شدن در مسابقه تسلیحاتی چیز خوبی نیست و این حرف درستی است. ما امسال هفتصد میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه می کنیم و برای همین از هر کشور دیگری در دنیا به مراتب قوی تر خواهیم بود. گفتگوی خوبی بود و گمان می کنیم در آینده ای نه چندان دور درباره مسابقه تسلیحاتی که در حال خارج شدن از کنترل است، صحبت کنیم ولی به هیچ کس اجازه نمی دهیم چیزی حتی نزدیک به آنچه که ما داریم در اختیار داشته باشد(!). همچنین درباره اوکراین، سوریه، کره شمالی و مسائل دیگر صحبت خواهیم کرد. گمان می کنم در آینده ای نه چندان دور با رئیس جمهور پوتین دیدار کنم.

ترامپ درباره برجام گفت باید ببینیم چه روی می دهد. موضوع توافق ایران بار دیگر یک ماه یه کمی آن طرف تر مطرح می شود و می بینید که چه می کنم.

وی مدعی شد: ایران با آن قسمت از دنیا و خود دنیا رفتار مناسبی نداشته است. اتفاق های بد زیادی در ایران روی داده است. توافق یک ماه دیگر مطرح می شود و می بینید چه روی می دهد.

خبرنگاری دیگر از بن سلمان پرسید آیا فکر می کنید که رئیس جمهور باید از توافق خارج شود؟
بن سلمان گفت ما در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

ترامپ: عربستان کشور ثروتمندی است و امیدواریم بخشی از این ثروت را به آمریکا بدهد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از دیدار با ولیعهد سعودی در نشست کابینه و هیئت همراه عربستانی گفت عربستان کشور ثروتمندی است و امیداریم بخشی از ثروت خود را با سرمایه گذاری و خرید تجهیزات نظامی به آمریکا بدهد.

ترامپ گفت روابط ما مانند همیشه محکم است و همدیگر را درک می کنیم. عربستان سعودی کشوری بسیار ثروتمند است و امید می رود بخشی از این ثروت را در شکل فرصت شغلی و خرید بهترین تجهیزات نظامی در دنیا که کسی حتی نزدیک به آن را نیز نمی تواند بسازد، به آمریکا بدهد. همانطور که پیشتر هم گفتم، وقتی صحبت از موشک، هواپیما و همه تجهیزات نظامی که می شود کسی حتی از نظر کیفیت و فناوری، نزدیک به تجهیزات ما را هم نمی تواند بسازد. عربستان سعودی هم از این مساله استقبال می کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت ما از سرمایه گذاری های شما در کشورمان تقدیر می کنیم و خیلی سپاسگزاریم.

بن سلمان نیز در این دیدار گفت ممنون آقای رئیس جمهور؛ ما نیز همین نظر را داریم و باور داریم که فرصتی که پیش روست بسیار بزرگ است. همچنین تلاش می کنیم فرصت های جدیدی را نیز به دست آوریم و دیدار اعلیحضرت را با فرصت هایی جدید در حوزه های مختلف در آینده ای جدید ایجاد کنیم.

کد ویدیو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج