افزایش قیمت نفت با احتمال تحریم ایران


افزایش قیمت نفت با احتمال تحریم ایران

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه افزایش یافت و به 63.69 دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می‌توان به احتمال تحریم مجدد ایران و همچنین افزایش میزان تقاضای جهانی نفت اشاره کرد.

تابناک: امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با افزایشی ۱۴ سنتی (۰.۲ درصد) ۶۷.۵۶ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت (۰.۲ درصد) افزایش بشکه‌ای ۶۳.۶۹ دلار صورت گرفت.

لازم به ذکر است که روز گذشته محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای دیدار با مقامات آمریکا وارد این کشور شد و این مسئله باعث ایجاد گمانه زنی‌هایی در خصوص احتمال اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران توسط دولت ترامپ شده است. به گفته‌ی گرگ مک کنا یکی از تحلیلگران اقتصادی دلیل اصلی افزایش قیمت نفت در روز جاری سفر محمد بن سلمان به آمریکا بوده است.

افزون بر این، برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به مواضع تند مارک پمپئو وزیر امورخارجه‌ی جدید آمریکا در خصوص برجام، ریسک اقتصادی در بازار نفت بالا رفته و این به نوبه‌ی خود باعث افزایش قیمت نفت شده است. افزون بر این، به گفته‌ی موسسه مشاوره انرژی FGE، اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران می‌توان باعث کاهش صادرات نفت توسط این کشور به میزان ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز شود.

علاوه بر این، با افزایش میزان تقاضای جهانی برای نفت و کاهش ارزش دلار، قیمت این محصول در روز جاری افزایش یافته است. در این خصوص، بنا بر گزارشات غیر رسمی موسسه نفت آمریکا، موجودی نفت خام این کشور در هفته‌ی منتهی به ۱۶ مارچ با کاهشی ۲.۷ میلیون بشکه‌ای به مجموع ۴۲۵.۳ میلیون بشکه رسیده و این اتفاق نشانه‌ی افزایش تقاضای جهانی برای نفت دانسته شده است. این در حالی است که قرار است امشب آمار رسمی موجودی نفت خام آمریکا توسط اداره اطلاعات انرژی این کشور منتشر شود.

از سویی دیگر، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش میزان تولید نفت توسط آمریکا مانع افزایش قیمت نفت به طور افسارگسیخته شده است. در این خصوص، باید خاطر نشان گردد که میزان تولید نفت توسط آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته و به مجموع ۱۰.۳۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان از تولید نفت آمریکا را با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی و پس از روسیه به دومین کشور بزرگ تولید کننده‌ی نفت در دنیا تبدیل کرده است. این نکته لازم به ذکر است که روسیه روزانه در حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و پیش از این آٰژانس بین المللی انرژی اعلام کرده بود که احتمالا آمریکا تا آخر سال ۲۰۱۸ میلادی به تنهایی در صدر بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیا قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیب غفوریان پربازدید شد!