27 اثر نمایشی ویلیام شکسپیر را در یک کتاب بخوانیم


27 اثر نمایشی ویلیام شکسپیر را در یک کتاب بخوانیم

مجموعه آثار نمایشی ویلیام شکسپیر، عنوان کتابی از علاء الدین پازارگادی است که در انتشارات سروش منتشر شد.

27 اثر نمایشی ویلیام شکسپیر را در یک کتاب بخوانیمبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مجموعه آثار نمایشی ویلیام شکسپیر» عنوان کتابی از «علاء الدین پازارگادی» است که در انتشارات سروش منتشر شد.

این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ چاپ شد. در کل نمایش‌نامه‌های شکسپیر ۳۶ نمایش‌نامه است؛ شامل ۱۲ تراژدی، ۱۵ کمدی و ۹ نمایش‌نامه تاریخی.

ویلیام شکسپیر نمایش نامه نویس و شاعر مشهور است که نمایشنامه‌های او را به چند دسته کلی می‌توان تقسیم کرد: نمایش نامه‌های غنایی (همچون رومئو و ژولیت)، نمایشنامه‌های کمدی (مانند هیاهوی بسیار برای هیچ)، نمایش نامه‌های تاریخی (نظیر هنری ششم)، و تراژدی (همچون هملت). او غزل‌های پُرشماری نیز سروده است.

آثار شکسپیر اگرچه در وهله نخست و در محدوده اذهان عمومی، بی درنگ و مستقیماً عبور از عالم خاکی و صعود به جهان بالا را به خاطر متبادر نمی‌کند، لیکن، چون با تفسیر و تعمّق گره‌ها و پیچیدگی‌های وجود قهرمانانش گشوده شود، آشکارا رموز هنر قدسی که همانا تشخیص و تمیر میان " مقیّد" و " مطلق" است ظاهر می‌شود و به وضوح پرده از حرکتی عمودی به سوی مفاهیم برتر که نظرگاه اوست، فرو می‌افتد. کتاب حاضر مجموعه ۲۷ تراژدی و کمدی از اوست که همگی را مرحوم علاءالدین پازارگادی ترجمه کرده است.

زبان و کلام رازآلود شکسپیر سرشار از رمز و نماد است و مترجم در برگرداندن زبان او به فارسی تلاش فراوان کرده و رنج تحقیق بسیار را برخود هموار کرده است. این نخستین بار است که مجموعه‌ای با این تعداد آثار نمایشی شکسپیر، به صورت یکجا، به زبان فارسی منتشر می‌شود. پازارگادی نمایش نامه‌های غنایی را نیز جزو نمایشنامه‌های تراژیک آورده است.

انتهای پیام/

کتاب نمایش نامه های شکسپیر منتشر شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند