مناظر زیبای طبیعی دهگلان پذیرای مهمانان نوروزی


مناظر زیبای طبیعی دهگلان پذیرای مهمانان نوروزی

سنندج - ایرنا - شهرستان دهگلان که در کردستان بیشتر به منطقه ییلاق (لیلاخ) مشهور است بدلیل داشتن دشت های پهناور و سرسبز و آب و هوای بسیار مطبوع در فصل بهار، محلی مناسب برای گذران ساعات و روزهای تعطیل بویژه در ایام نوروز است.

به گزارش ایرنا، دهگُلان در 45 کیلومتری شرق سنندج قرار گرفته و تابستان سال 1386 از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرد، اسم این شهر در ابتدا (دیولان) بود که از ترکیب 2 کلمه (دیو) به معنی خدا (دیو یکی از واژه های کهن و قدمت آن به دوران آریاییان می‌رسد) و (لان) تشکیل شده و معنی کلی آن جایگاه خدا است.
این شهرستان دارای دشت های حاصل‌خیز است و اغلب ساکنان آن به کشاورزی اشتغال دارند و از این طریق کسب درآمد و امرار معاش می کنند.
شهرستان دهگلان دارای 116 اثر تاریخی شناسایی شده و 62 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که 56 اثر آن مربوط به تپه های تاریخی است.
دشت های زیبا و سرسبز و کوه های نسبتا سفید پوش دهگلان در ایام نوروز، زینت بخش این شهرستان است که چشم ها را نوازش می دهد، این عوامل سبب شده هر رهگذر و مسافری حتی برای ساعاتی کوتاه در این نقطه از استان کردستان توقف کرده و از زیبایی های آن لذت ببرد.
همانطور که گفته شد اغلب مردم این منطقه به کشاورزی مشغول هستند و گندم، جو، ذرت، سیب زمینی، زعفران، چغندر و یونجه از جمله محصولات تولیدی این شهرستان است ضمن آنکه دامپروری نیز در این منطقه به نحوی است که در رده برترین های استان قرار گرفته است.
** کوه شیدا
کوه شیدا (شیا) در شمال روستای نیاز و از توابع شهرستان دهگلان ارتفاع آن 2232 متر است و در قله آن مقبره ای قرار دارد که به شیدای نازار معروف است.
روستاییان معتقدند که در منفذ آجرهای این بنا فیروزه هایی است که شب ها می درخشد اما در اثر فرسایش، نور آن از بین رفته است.
همچنین اهالی منطقه بر این باورند که در این کوه 2 شخص مدفون شده اند؛ همچنانکه در سال های گذشته که در اثر کند و کاو در این مکان، آثار باستانی بسیاری بدست آمده است، 2 جسد نیز بیرون آورده شد که در جمجمه یکی از آنها میخی وجود داشت و اهالی حدس می زنند این جسد مربوط به سبحان الله خان است.
گفته می شود وقتی نادرشاه می خواست به هندوستان حمله کند قرار بود سبحان الله خان فرمانده تهران باشد اما زمانی که به همدان رسید همان شب در چادرش بطور مرموزی فوت کرد.
در دوره افشاریان قلمرو سبحان الله خان، کردستان، همدان زنجان و قزوین بوده است.
در دامنه کوه صخره ای هست که نوشته ای تصویری با خط هیروگلیف در آن وجود دارد و قدمت آن به 22 هزار سال قبل از میلاد بر می گردد.
همچنین آتشکده ای بود که اینک ویران شده اما صخره هایش باقی مانده و وجود خاکستر درون آن دلیل بر این ادعا است.
اهالی معتقدند این مکان، زیارتی و مقدس است و از این جهت در گذشته بیشتر مراسم ها را در آنجا برگزار می کردند از جمله در این مکان جشن عروسی برگزار می شد که پنج نفر از بزرگان طایفه مسئولیت مراسم را بر عهده داشتند و 2 شبانه روز در آنجا چادر می زدند و گوسفتد قربانی می کردند.
این اثر تاریخی در سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
** سدهای سورال و سنگ سیاه
سد سورال در 26 کیلومتری دهگلان و سه کیلومتری جنوب غربی روستای سورال قرار دارد و مکان مناسبی برای تفریح مردم دهگلان و روستاهای اطراف این سد است.
سد سنگ سیاه کردستان نیز در 80 کیلومتری شهر سنندج و 25 کیلومتری دهگلان قرار دارد و مکان تفرج مردم منطقه است.
** روستاهای گزگزاره سفلی و علیا
این 2 روستا در بخش بلبان آباد از توابع شهرستان دهگلان قرار دارند و اهالی روستا بیشتر به کار کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند.
گندم، جو، نخود و یونجه از محصولات کشاورزی این روستاها و سیب، هلو، زردآلو، گیلاس، انگور و خیار از جمله محصولات باغی آن ها است.
باغات و طبیعت زیبای این 2 روستا باعث شده بسیاری از مردم منطقه و اطراف برای گذراندن اوقات فراغت در این روستاها حضور یابند.
کوه سلطان سراج الدین و طبیعت روستاهای قادرمرز و باشماق، از دیگر جاهای دیدنی شهرستان دهگلان است.
جمعیت شهرستان دهگلان 64 هزار و 15 نفر است که جمعیت ساکن در شهر، 29 هزار و 185 نفر و جمعیت ساکن در روستاها نیز 34 هزار و 830 نفر است.
7355/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


"بسته مرگ" 61 میلیارد دلاری